האם בשר חי קפוא הוא 'מוקצה'?

הדף היומי בהלכה כ"ג אייר- סימן ש"ח סעיף ל"א - סעיף ל"ה

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



האם מותר לטלטל בשר חי שאינו מבושל?

מדוע אסור לטלטל דג שאינו מבושל ואינו מלוח? באיזה אופן מותר לטלטל גרף של רעי המונח במקום שלא נמצאים בו בני אדם? ומה הדין לעניין טלטול בשר מסריח? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן ש"ח סעיף ל"א  - סעיף ל"ה במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

בשר חי טפל שאינו מבושל ואינו מלוח, מותר לטלטלו בשבת כיוון שיש בני אדם שאוכלים את הבשר כמות שהוא חי ואין בזה בעיה של דם כיוון שהבשר הודח, ומביא המשנה ברורה מח' הפוסקים, האם ההיתר הזה הוא רק בבשר רך כגון של יונה או אפילו בבשר קשה כגון של בהמה, ומסיים ואומר, שאע"פ שהרבה אחרונים העתיקו דברי המג"א לדינא שההיתר הזה לא נאמר על בשר בהמה קשה, בכ"א במקום הדחק יש לסמוך על המקילים שגם בבשר בהמה שהוא קשה ולא מבושל, מותר לטלטלו, וכן אם הבשר מסריח מותר לטלטלו כי הוא ראוי לכלבים.

דג חי שאינו מלוח אסור לטלטל אותו, כיום שאנשים לא אוכלים דג חי שאינו מלוח, אא"כ נמלח שאז אוכלים אותו גם חי, ודן המשנה ברורה, בדג חי שאינו מבושל ואינו מלוח ויש לו כלבים, האם יש בזה את ההיתר של 'חזי לכלבים' ומותר בטלטול או לא, שהרי יש סברא לומר שהדג הזה לא עומד לכלבים אלא עומד לאכילת אדם, כי זה דג מסוים, רק שעדיין לא בישלו אותו, ויכול להמתין למוצ"ש ולבשל אותו, וההיתר לכלבים לא מתיר דבר שראוי לאדם.

קמיע שאינו מומחה אע"פ שלא יוצאים בו בשבת, אינו מוקצה.

'גרף של רעי' לכל דבר טינוף ,כגון, צואה, קיא, או עכבר מת וכו', שהם מאוסים, זה מוקצה גמור, ובכ"א התירו חז"ל לטלטל אותם כדי לפנות אותם משום כבודו של האדם, ורק כאשר הם נמצאים במקום שהם מפריעים, אבל אם הם באשפה או בחצר אחורי שאינו מקום ישיבת בני אדם, אסור לטלטל אותם, כיוון שהם לא מפריעים לבני אדם, אא"כ יש לו תינוק בבית שמסתובב בכל מקום ויכול להתכלכך מזה, מותר לכפות עליה כלי, ואומר המשנה ברורה שהחידוש בזה הוא, הו"א שאין כלי ניטל אלא לצורך דבר הניטל, וכיוון שהטינוף לא ניטל בשבת אסור לטלטל את הכלי לצורכו, קמ"ל שלא, ובמקום שנמצאים בו בני אדם וכן במבוי מותר לטלטלם, ומביא המשנה ברורה עוד, שגם 'עביט של מי רגליים' הוא מוקצה ואסור בטלטול, ואם הוא מלא וא"א לפנות עליו, והוא עומד במקום מוצנע שאין בהם היתר של גרף של רעי כי הם לא נמצאים במקום שיושבים שם בני אדם, בכ"א כיוון שצריך אותם בעצמם, מותר לו להוציא אותם ולפנות אותם ולהחזיר בחזרה.

אע"פ שמותר להוציא גרף ועביט, אסור להחזירם בחזרה, אא"כ נתן בהם מים שאז אגב המים הם מותרים בטלטול, ובתנאי שהמים עצמם לא יהפכו להיות מאוסים, אלא צריך שעכ"פ יהיו ראויים לשתיית בהמה, ומביא המשנה ברורה נידון, האם מה שמותר להחזיר אותם אגב מים זה רק כאשר הוא צריך אותם כדי להתפנות עליהם, או אפילו אם רק רוצה להחזיר אותם כדי שלא יאבדו או ישברו גם מותר.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים