פסחים מט
האם בימינו שייך 'בת עם הארץ'?
ואל ישא בת עם הארץ
נשאל הגראי"ל שטיינמן לגבי מי שהציעו לו שידוך שאביה אינו תלמיד חכם אבל הנערה בעצמה יש לה יראת שמים ויודעת ערך תלמיד חכם, האם יש לה את המעלה של בת תלמיד חכם? והשיב הגראי"ל: בזמננו הרי אין דין תלמיד חכם וכמבואר בפוסקים, וכיון שאין היום תלמידי חכמים א"כ לא צריך ממש בת תלמיד חכם אלא הכל תלוי אחר הבת בעצמה אם ראויה היא להיקרות בת תלמיד חכם (ישמח לב עניני נשואין עמ' שמא. א"ה: ועי' בפתחי תשובה אבהע"ז סי' ב' סק"ה).
והוסיף הגראי"ל: החזון איש אמר שבת הלומדת בבית יעקב אינה נחשבת לבת עם הארץ, שמסגרות בית יעקב נותנות לבת מעלת בת תלמיד חכם. שהרי הטעם שלא ישא בת עם הארץ מבואר בגמרא (פסחים מט.) שאם מת או גולה בניו יהיו עמי ארצות, וא"כ לא שייך טעם זה.
[הגה"צ רבי דוב יפה היה רגיל לומר שאמר לו הגראי"ל שטיינמן שיתכן שבזכות עמל התורה של החזון איש השתנה היחס לבני הישיבות מן הקצה אל הקצה, עד שבתקופתנו רובן המכריע של בנות בית יעקב חפצות אך ורק בבחור ישיבה השוקד על תלמודו] (לעבדך באמת ח"ב עמ' שיא)
ואמר הגראי"ל שטיינמן שבכלל תומך תורה, זה המשיא בתו לתלמיד חכם, כמבואר בחז"ל. וא"כ מי שזוכה לחתן בן תורה ודואג שיוכל לשבת ללמוד, הרי הוא בכלל מה שכתוב ברבנו יונה באגרת התשובה שהרוצה להנצל מן העונש המר והעון הגדול של ביטול תורה שבגללו נחרב בית ראשון, יתעסק בצרכי התלמידים והרבנים הלומדים לשם שמים, ועי"ז ינצל מהעונש המר של ביטול תורה.
(כאיל תערוג)