האם אפשר לצאת ידי חובת תפילת תשלומין בחזרת הש"ץ?

ל' שבט- סימן ק"ז סעיף ג'- סימן ק"ח סעיף א'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם יכול אדם להשלים על ידי חזרת הש"ץ את התפילה שהחסיר ?

מה הוא התנאי המתיר לאדם להתפלל תפילת נדבה? וכיצד סדר התפילות בתפילת תשלומין?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות תפילה במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א' סימן ק"ז סעיף ג' – סימן ק"ח סעיף א']  

תפילת שמונה עשרה פעמיים

אסור לאדם להתפלל שתי תפילות שמונה עשרה, משום שהתפילות נתקנו כנגד קרבן תמיד, וכשם שאסור להקריב קרבן תמיד פעמיים משום בל תוסיף, כך תפילה שהיא כנגד קרבן תמיד, אסור להתפלל פעמיים, משום בל תוסיף, אלא אם כן הוא רוצה להתפלל את התפילה השנייה בתורת נדבה, שיכול להתפלל כמה תפילות שהוא רוצה, שהרי כל אדם יכול להקריב קרבן נדבה כמה שהוא רוצה, אלא שבזה הוא צריך לחדש בה דבר, להוסיף בה איזה שהיא משאלה חדשה, בקשה חדשה, תפילה חדשה בתפילה השנייה שהוא מתפלל, כדי שיהיה ניכר, שהתפילה השנייה היא לא חובה אלא נדבה.

ציבור בתפילת נדבה

ציבור לא מתפללים תפילת נדבה, וטעם הדבר מבאר המשנה ברורה, כיוון שבדרך כלל ציבור לא היו מקריבים בבית המקדש קרבן נדבה, ובכדי שיהיה את המציאות הזאת שציבור יקריבו קרבן נדבה בבית המקדש, שייך רק באופן שצריך קיץ המזבח, דהיינו, כאשר המזבח בטל ולא מקריבים שום קרבן, זה גנאי למזבח שהוא בטל שאין שום קרבן שמוקרב עליו, ולכן הציבור היה מתנדב להביא קרבן, אבל זה דבר לא מצוי, וכיוון שכך, ציבור לא מתפללים תפילת נדבה, דהיינו, לא מעמידים שליח ציבור שיאמר חזרת הש"ץ, כיוון שזה דבר לא מצוי שהציבור יקריבו קרבן נדבה בבית המקדש, וגם מוסף לא בא בנדבה, ולכן, אדם הרוצה להתפלל תפילת מוסף של ראש חודש או חול המועד פעמיים, אינו רשאי, כיוון שיחיד לא יכול להתנדב קרבן מוסף, וכן בשבתות וימים טובים אי אפשר להתפלל בנדבה, כיוון שאין נדרים ונדבות קרבים ביום טוב ובשבת.

התנאי לתפילת נדבה

יכול אדם להתפלל תפילת נדבה, רק כאשר הוא בטוח בעצמו שיכוון בכל התפילה כולה מתחילתה לסופה, אבל אם הוא משער בעצמו, שהוא לא יוכל לכוון בכל התפילה כולה, לא יתפלל נדבה, ועל זה נאמר, 'למה לי רוב זבחיכם אמר ה'.

השלמת תפילה שהחסיר

אדם שהחסיר תפילה אחת על ידי שנאנס או שגג, כגון שלא התפלל תפילת שחרית, הדין הוא, שתפילת מנחה יתפלל פעמיים, אבל אם הזיד ולא התפלל תפילה אחת מהתפילות, אינו יכול להשלים את אותה תפילה בתפילה הבאה, ודן המשנה ברורה, באונן שלא התפלל, האם צריך להשלים ולהתפלל פעמיים בתפילה הבאה או לא, ושולח המשנה ברורה לעיל שמבואר, שאם היה אונן מתחילת זמן תפילה ועד סופה, הדין הוא, שלא ישלים, אבל אם בחלק מהזמן הוא לא היה אונן, משלים בתפילה הבאה, ואדם שלא התפלל מחמת שלא הייתה דעתו מיושבת עליו, אף על פי שזה לא נכון, שהרי מבואר לעיל, שאף על פי שאין דעתו של אדם מיושבת עליו, יתפלל, ורק לכתחילה צריך לכוון דעתו, בכל זאת אומר המשנה ברורה, זה לא נקרא מזיד, ויכול להשלים בתפילה הבאה, וכן אדם שלא היה לו מים לרחוץ ידיו לתפילה ולכן לא התפלל, אף על פי שעשה שלא כדין בזה, בכל זאת יכול להשלים בתפילה הבאה.

השלמת תפילה על ידי חזרת הש"ץ

אדם שהחסיר תפילת שחרית ולכן מתפלל מנחה פעמיים, אינו יכול לצאת ידי חובה על ידי שיכוון בחזרת הש"ץ של תפילת מנחה, וטעם הדבר מבאר המשנה ברורה, משום שחזרת הש"ץ נתקנה לאותם שאינם בקיאים ואינם יכולים להתפלל בכוחות עצמם לבד, אבל לא תיקנו אותה לבקיאים, והרי אדם זה הוא בקי, אלא שהוא שכח ולא התפלל, ולכן אינו יוצא ידי חובת השלמה בחזרת הש"ץ, לעומת זאת אומר המשנה ברורה, אדם ששכח או נאנס ולא התפלל תפילת שחרית, הדין הוא שהוא צריך להתפלל מנחה פעמיים, ואם אותו אדם הוא שליח ציבור במנחה, יכוון בחזרת הש"ץ לשם השלמה לתפילת שחרית.

סדר תפילת תשלומין

כאשר אדם מתפלל פעמיים אחת לחובה ואחת להשלמה, הוא צריך להקפיד שהתפילה הראשונה תהיה לשם חובה, והשנייה לשם השלמה, ואם כיוון בדעתו שהתפילה הראשונה תהיה לתשלומין, לא יצא ידי חובה, וצריך להתפלל תפילה נוספת לחובה, ואחר כך להשלים תפילה נוספת לתשלומין, ומביא המשנה ברורה דעה החולקת וסוברת, שאם בדעתו לבד הוא חשב שהתפילה הראשונה תהיה לתשלומין, עדיין הוא יוצא בזה ידי חובת תפילת תשלומין, אלא אם כן הוא הזכיר בתפילה השנייה דבר שהוא לחובת היום, לדוגמא, אדם שנמצא במוצאי שבת, בתפילה הראשונה, הוא צריך להבדיל בה, משום שהיא לחובת היום, וצריך לומר בה 'אתה חוננתנו', והתפילה השנייה יתפלל לתשלומין עבור מנחה של שבת, ואם בתפילת מעריב הראשונה הוא לא הזכיר 'אתה חוננתנו' הדין הוא, שהתפילה לא עולה לו לתשלומין, אבל אם זה שתי תפילות זהות, אלא שבכוונתו הוא חשב שהתפילה הראשונה תהיה לתשלומין, יוצא בזה בדיעבד ידי חובת תשלומין.

שכח הזכרה בתפילת החובה

מביא המשנה ברורה אופן נוסף, באדם שהחסיר תפילה אחת, ובפעם הבאה הוא מתפלל פעמיים, הראשונה לחובה והשנייה לתשלומין, אלא שבחובה הוא שכח איזה שהוא פרט מעכב, כגון ששכח לומר 'ותן טל ומטר', הדין הוא, שאם הוא נזכר רק לאחר התפילה השנייה, התפילה השנייה יכולה לעלות לו לתשלומין, וישלים עוד תפילה אחרת אחריה לשם חובה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן