האם אפשר לערב שני בתים באותו פת?

ג' אייר תשע"ט - סימן שע"ב - סעיף ד'- סעיף ה'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

 


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



כלים שהיו בכניסת השבת בחצר האם מותר להעבירם לחצר אחרת ללא עירוב?באיזה אופן שייך לערב שתי חצרות באותו פת? האם מותר לטלטל מגג גבוה לגג נמוך?ומדוע חלון עם סורגים מונע את העירוב? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ד' סימן שע"ב סעיף ד'  – סעיף ה' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

כל מה שאפשר לערב שתי חצרות יחד, הוא רק כאשר יש חיבור ביניהם, כגון, פתח או חלון, ואז מותר להוציא כלים ששבתו בבית אל החצר או אל החצר השנייה, אבל כלים שבכניסת השבת היו בחצר, מותר לטלטל אותם לחצר אחרת, או לגג או לקרפף, או למבוי, גם ללא עירובי חצרות, וכלים שבכניסת השבת היו בבית, אסור להוציא אותם מהבית לחצר, או מהבית לחצר אחרת, או למבוי וגג, אא"כ עשו עירובי חצרות.

צריך שיהיה חיבור של פתח או חלון לא פחות מד' על ד' טפחים, ואם הם צרים ואין בהם רוחב ד' טפחים, לא מועיל, כיוון שפתח כזה לא נחשב לפתח, וכאשר מדובר בחלון, צריך שלא יהיה גבוה מעל י' טפחים, אלא צריך שחלק ממנו יהיה בתוך י' טפחים הסמוכים לקרקע, וטעם הדבר מבאר המ"ב, שאם החלון למעלה ויש מתחתיו מחיצה של י' טפחים, מחיצה זו מבדילה בין שתי החצרות, ובכדי שהחלון יחבר את שתי החצרות, צריך שהחלון יהיה בתוך י' טפחים לקרקע, ונחשב הדבר כחיבור בין שתיהם, וכאשר יש חיבור, הם לא חייבים לערב יחד, אלא הם יכולים לערב יחד, ואינם נידונים כבני חצר שאינם יכולים להיפרד, אלא יכולים לערב בנפרד כל חצר לעצמה, ואם רק חצר אחת עירבה, רק היא מותרת לעצמה.

כשם שאפשר לערב שתי חצרות יחד, גם שני בתים אפשר לערב יחד, ובתנאי שיש קשר ביניהם כגון חלון, ובזה גם אם החלון למעלה מי' טפחים, הוא מחבר את שני הבתים יחד לעירוב, ושלא כמו בחצר שצריך שהחלון יהיה בתוך י' טפחים, והחילוק בין בית לחלון מבאר המ"ב, כיוון שהבית מקורה, אז זה כמו שהוא מלא, והרי זה כאילו שהחלון בתוך י' טפחים.

ארובה שבין הבית לעלייה, אפילו אם הארובה למעלה מי' טפחים, יכולים לערב יחד אם רוצים, ואפילו שאין סולם לעלות בו, אבל צריך שיהיה רוחבו ד' על ד', ואם עשו סורגים לפני החלון, לא מועיל, אלא צריך שיהיו ד' על ד' טפחים פנויים כדי שיצטרפו הבית והעלייה יחד, וכן שני הבתים או שני החצרות, ואפשר להתיר לטלטל כלים ששבתו בבית הזה לבית שבחצר השנייה, או לעלייה, או לבית אחר.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים