האוכל פרי בשבת והגלעין נותר בידו – האם רשאי לטלטלו עד לאשפה?

הדף היומי בהלכה כ"ב אייר- סימן ש"ח סעיף כ"ג - סעיף ל'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סילוק עצמות וקליפות מהשולחן בשבת

באיזה אופן מותר לנער את השולחן מקליפות ועצמות? האם מותר לטלטל עצים וקש? ומדוע ראוי שלא לטלטל גרעיני תמרים? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן ש"ח סעיף כ"ז  - סעיף ל' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

אדם שגמר את סעודתו, ונשארו לו על השולחן עצמות וקליפות, יש חילוק בדבר, עצמות וקליפות שאינם ראויים למאכל בהמה הם נחשבים למוקצה, כגון עצמות קשים שאין עליהם בשר (כי אם יש עליהם בשר הם ראויים לטלטול אגב הבשר שעליהם) או קליפות שלא ראויים למאכל בהמה כגון קליפות אגוזים או ביצים, אמנם אסור לטלטל אותם להדיא, אבל מותר לו לנער את השולחן או את המפה שע"ג השולחן, ואגב כך מסלק מעל השולחן את העצמות והקליפות, ואסור להגביה את השולחן.

אופן נוסף לסלק את העצמות והקליפות מע"ג השולחן זה ע"י 'טלטול מן הצד', דהיינו, שלוקח סכין או מזלג ועי"ז מסלק אותם מע"ג השולחן אם צריך את מקומם של העצמות והקליפות, כיוון שזה טלטול מן הצד לצורך דבר המותר, אבל לא יגע בהן.

יש אופן שמותר להגביה את השולחן כדי לסלק אותם, והוא, באופן שיש על השולחן 'פת', שאז העצמות והקליפות בטלים לפת, וממילא מותר לו להגביה את השולחן כדי להשליך את העצמות והקליפות, וכן מותר להגביה את השולחן באופן שצריך את מקומו של השולחן.

'חבילי עצים וקש' באופן עקרוני עומדים להסקה והם מוקצה, אא"כ ייחד אותם לאכילת בהמה שאז אינם מוקצה.

מה שלמדנו שכאשר הדבר ראוי לאכילת בהמה הוא לא נחשב למוקצה, זה דווקא כשהבהמה מצויה, אבל אם הבהמה נדירה והיא חיה במקום נידח בעולם, המאכל לא הותר בטלטול, אא"כ הוא עצמו מחזיק בבהמה כזאת, שאז המאכל אינו מוקצה כיוון שבהמה זו נמצאת ברשותו.

'גרעיני תמרים' אע"פ שהם ראויים למאכל בהמה, זה ראוי רק ע"י הדחק, כי יש מקומות שלא מאכילים אותם לבהמה, ולכן ההיתר בזה הוא לא היתר חלק, ואדם חשוב צריך להחמיר על עצמו שלא לטלטל גרעיני תמרים גם במקום שמאכילים אותם לבהמה כי אם ע"י שינוי, כגון לזורקו בלשונו או לטלטלם אגב פת.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים