דירוג חומרת הקדושה בתשמישי הקדושה בבית הכנסת והנפקא מינה בזה

כ"ב תמוז- סימן קנ"ג סעיף א'- סעיף ד'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


האם מותר להסב בית מדרש לבית כנסת?
האם אפשר למכור בית כנסת כדי לקנות ספר תורה?
דירוג חומרת הקדושה בתשמישי הקדושה בבית הכנסת והנפקא מינה בזה
כל זה ועוד בשיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א


סימן קנ"ג סעיף א'

- דיני בנין בית הכנסת -

שלא להפוך בהמ"ד לבהכנ"ס | מכירת בהכנ"ס כדי לקנות ארון קודש | דרגות קדושת תשמישי בהכנ"ס לענין מכירתם | מה דין קדושת ס"ת שנמצא בו טעות? | האם מותר לקנות בדמי קדושה אחת קדושה אחרת כיוצא בה?

אסור להפוך דבר שקדושתה חמורה לדבר שקדושתו קלה, אלא מותר רק לקחת דבר שקדושתו קלה, ולהפוך אותו, או למכור אותו ולקנות בדמיו דבר שקדושתו חמורה, ובית מדרש קדושתו חמורה מבית הכנסת, ולכן אסור להפוך ביהמ"ד לבהכנ"ס, וכן אסור לקחת ביהמ"ד ולמכור אותו, ולהשתמש בדמיו לבניית בהכנ"ס, ולעומת זאת מותר לקחת בהכנ"ס ולהופכו לבהמ"ד, וכן למוכרו ולהשתמש בדמיו לבניית בהמ"ד.


סעיף ב'
בני העיר שמכרו בהכנ"ס יכולים ליקח בדמיו תיבה, כלומר, ארון קודש, דקדושתו של ארון קודש חמורה מבהכנ"ס, ולכן מותר למכור בהכנ"ס ולהשתמש בדמיו, לקניית ארון קודש, אמנם לשון השו"ע "בני העיר שמכרו" משמע לשון דיעבד, כלומר, שכבר מכרו, שיקחו בדמים ארון קודש, אבל אומר המ"ב, שזה לאו דוקא, אלא גם לכתחילה יכולים מכור בהכנ"ס כדי לקנות בדמיו ארון קודש, או לוח שמעמידים עליו ס"ת, הבימה שמעמידים עליה ס"ת קדושתה חמורה מבהכנ"ס.

מכרו תיבה יכולים ליקח בדמיו מטפחת של ס"ת, שקדושתה חמורה מבימה, דמעלין בקודש, ואם מכרו מטפחת, לוקחים בדמיה ספרים, דהיינו שכתוב כל חומש לבדו, כן נביאים וכתובים, ומדובר על חומשים שהיו כתובים בגלילה ועל קלף כל חומש לבדו, ואם מכרו ספרים, מותר לקנות בזה ס"ת, אבל להפך, כלומר, למכור ס"ת בשביל ספרים, למכור ספרים בשביל מטפחת, וכו' אסור כי זה הורדה בקדושה, ואפילו אם קנו במקצת המעות דבר שקדושתו חמורה, לא יכולים לשנות ולקנות ביתרת המעות דבר שקדושתו קלה.

סעיף ג'
ס"ת שנמצא בו טעות, דינו כחומשים ומותר למוכרו ולקנות בדמיו ס"ת כשר.


סעיף ד'
אם מותר לקנות בדמי קדושה אחת קדושה אחרת כיוצא בה, יש אוסרים ויש מתירים, כגון, שרוצה למכור ארון קודש כדי ליקח בדמיו תיבה, נחלקו בזה הדעות, ומבאר המ"ב שמחלותם היא, האם מותר למכור רק כדי להעלות בקדושה, או שאסור למכור כדי לרדת בקדושה, ונ"מ בזמן שקדושתן שווה, אם מותר למכור רק כדי להעלות בקדושה, אז אמנם מותר למכור ארון קודש כדי לקנות בדמיו מטפחת וחומשים, אבל אסור למכור ארון קודש, כדי לקנות בדמיו דבר שהוא שווה לו, כגון תיבה, אבל אם האיסור זה רק לרדת בקדושה, אז אסור למכור ארון קודש, כדי לקנות בדמיו בהכנ"ס, אבל מותר למכור ארון קודש, כדי לקנות בדמיו דבר שהוא שווה בקדושתו, דהיינו תיבה.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים