יום חמישי כ' בניסן תשע"ט
דייר המתגורר בבית קטן ולא השתתף ב'עירוב החצרות' – האם העירוב חל?
'עירוב חצרות' שלא השתתפו בו כל דיירי החצר, בטֵל. ודווקא דיירים הדרים בבית הראוי לדירה, אבל דייר הדר בבית שאינו ראוי לדירה, הימנעותו מהשתתפות בעירוב אינה מבטלת את העירוב.
ואיזה מקום אינו ראוי לדירה? 'בית שער', דהיינו מקום המשמש כ'מְבוֹאָה' (= 'לוֹבִּי') לחצר, וכיוצא בו, שאף אם הוא מקורה ומוקף במחיצות, אינו ראוי לדירה, כיון שרבים עוברים דרכו.
וכן בית שאין בשטחו ארבע על ארבע אמות, אינו נחשב כראוי לדירה; ואם אין ארבע אמות ברוחבו, אך מפאת אורכו יש בשטחו שש עשרה אמות רבועות, כשטח של ארבע על ארבע אמות – נחלקו הפוסקים אם ניתן להניח בו את פת העירוב; ויש שהכריע לחומרא.
[שו"ע שע, א, ומשנ"ב א ו־ג; ביאורים ומוספים דרשו, 5, וראה שם, 2]
השוכר בית בחצר – האם הימנעותו מהשתתפות ב'עירוב חצרות' מבטלת אותו?
אדם שיש לו שני בתים בחצר, והוא דר באחד מהם, ואת השני משכיר לאחֵר, והשוכר אינו השתתף ב'עירוב החצרות' – אם יש לבעל הבית 'תפיסת יד' בבית המושכר, דהיינו, שיש לו רשות להניח בו חפצים, ולוּ בפינה מסויֶמת; ואכן חפציו מונחים שם, ומדובר בחפצים שמפאת כובדם, אין מטלטלים אותם כדבר שבשיגרה אף בימות החול, או בחפצים שמפאת איסור מוקצה אסור לטלטלם אף לצורך שימוש בגופם או במקומם, (והמשכיר הוא אדם שומר תורה ומצוות) – כך שיש להניח שבעל הבית לא יוציא את החפצים מהבית המושכר במהלך השבת – השוכר נחשב כאורח של בעל הבית; ואורח הנמנע מהשתתפות בעירוב חצרות, אינו מבטל בכך את העירוב.
[שו"ע שע, ב, ומשנ"ב ח-יא; ביאורים ומוספים דרשו, 9 ו־11, וראה שם, 15]
האם אורחי המלון צריכים לעשות 'עירוב חצרות'?
בהמשך לאמוּר: לדעת הרמ"א, אם יש בחצר דיירים נוספים הדרים בבתים משלהם, והפת של 'עירוב החצרות' מונחת באחד מבתי דיירים אלו, ולא בביתו של המשכיר, ולא בבית המושכר – הימנעותו של השוכר מהשתתפות בעירוב מבטלת אותו; ויש מגדולי האחרונים שסובר שאף באופן זה אין הימנעותו אינה מבטלת את העירוב.
וסתם אדם שמסיבה כלשהי יש לו רשות להניח חפצים בבית חבירו – כיון שלא מדובר בבית השייך לבעל החפצים, אין רשות זו נחשבת כ'תפיסת יד', וחבירו אינו נחשב כאורחו, וממילא, הימנעות חבירו מהשתתפות בעירוב מבטלת אותו. ובעל בית מלון – נחלקו הפוסקים אם נחשב הדבר שיש לו 'תפיסת יד' בחדרי האורחים.
[שו"ע שע, ב, ומשנ"ב יב-יג; ביאורים ומוספים דרשו, 7 ו־13]