יום ראשון ז' בתשרי תשע"ט
דבר שאינו ראוי לאכילה – האם מותר להופכו בשבת לראוי לאכילה עבור בעלי חיים?
בהכנת מאכל לבעלי חיים בשבת (– במידה ומותר להאכילם, ראה תקציר למחר) מותר להפוך דבר שאינו ראוי לאכילה לראוי לאכילה, ואף שיש בכך טרחה, כדי למנוע צער בעלי חיים. ולכן, לדוגמה, מאכל שלא ניתן לאוכלו בשלֵמותו, מותר לחותכו.
ואף מאכל הראוי לאכילה לרוב בעלי החיים, אלא שלבעל החיים שלפניו אינו ראוי לאכילה, מותר להכינו לאכילה. ולדוגמה: אם בעל החיים שלפניו צעיר מאוד ושיניו חלשות, והמאכל קשה, כך שנדרשות שיניים חזקות כדי ללועסו בשלֵמותו – מותר לחותכו, למרות שרוב בעלי החיים האוכלים מאכל זה אינם זקוקים לחיתוכו.
[ב"י ושו"ע שכד, ד ו־ו, משנ"ב יג, יט ו־כ, וביה"ל ד"ה ועיין]
האם מותר לרסק מאכל עבור בעלי חיים בשבת?
כדין הכנת מאכל האדם בשבת, כך בהכנת מאכל לבעלי חיים, אסור לחותכו לחתיכות קטנות – 'דק דק', בלשון הפוסקים – משום מלאכת 'הטוחן'; בין אם המאכל ראוי לאכילה ללא החיתוך, ובין אם לאו.
ויש אומרים, שבסמוך לאכילתו של בעל החיים מותר לחתוך כמוּת שהוא עתיד לאכול ב'ארוחה' אחת, כיון שבאופן זה מוגדר החיתוך כ'דרך אכילה', ולא כטחינה. אולם, רבים מהפוסקים חולקים על היתר זה; ולכן, הלכה למעשה, אין לחתוך אלא חתיכות גדולות מעט, שאינן מוגדרות כטחינה. וריסוק המאכל, אסור לכל הדעות.
[משנ"ב שכד, טו; ביאורים ומוספים דרשו, 7; וראה עוד שם]
האם מותר להשביח מאכל של בעלי חיים בשבת כדי שיערַב יותר לחיכם?
כאמוּר, בהכנת מאכל לבעלי חיים בשבת, מותר להפוך דבר שאינו ראוי לאכילה לראוי לאכילה; אולם, בדבר הראוי לאכילה לבעל החיים שלפניו, אסרו חכמים לעשות פעולה כלשהי כדי להשביחו, מפני שזו טרחה יתֵרה. ואסור לעשות אף פעולה שאין בה סרך של איסור מלאכה, ואף בסמוך לאכילתו של בעל החיים.
ולכן אסור, לדוגמה, לחתוך מאכל שניתן לאוכלו בשלֵמותו, אך כדי שיערַב יותר לחיכו של בעל החיים; ואף אם חותכו לחתיכות גדולות, שאין בהן חשש לאיסור טחינה. ודבר הראוי לאכילה רק בדוחק – נחשב כאינו ראוי לאכילה.
[ב"י ושו"ע שכד, ד, משנ"ב יח ו־כב, ושעה"צ יד]