גוי הפעיל את המזגן בשבת – האם מותר להנות ממנו?

הדף היומי בהלכה ה' באלול סימן רנ"ב מסעיף ד' עד סעיף ה'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סימן רנ"ב סעיף ד'

- דין מלאכות המותרים והאסורים להתחיל בער"ש כדי שיהיו נגמרים בשבת -

האם מותר ליהודי להשתמש בכלים שעשה הגוי עבורו בשבת? | באיזה אופן מותר ללכת בשבת לבית הגוי לקבל את הכלים?

מותר לישראל להשתמש באותם כלים שהגוי עשה עבורו בשבת גם באותה שבת עצמה, ורק כאשר נתקיימו תנאי ההיתר המבוארים לעיל בסעיף ב', א. כאשר קצץ היהודי עם הגוי על השכר ואז הגוי עושה את המלאכה על דעת עצמו. ב. כשלא אומר לו לעשות המלאכה בשבת. ג. שהמלאכה תיעשה בבית הגוי משום מראית עין.

למדנו שאם גוי הדליק נר עבור הישראל, אע"פ שקצץ עם הגוי על כך, אסור ליהודי להשתמש בו, ומדוע  בכלים אלו מותר להשתמש? מבאר המ"ב, שהחילוק הוא, שלגבי נר, היהודי צריך את הנר דווקא בשבת, אבל כאן אין ענין ליהודי שהגוי יעשה במלאכה בשבת, ולכן אם בכ"ז עשה הגוי את המלאכה בשבת, הוא עשה את זה על דעת עצמו, לכן מותר ליהודי להנות מזה.

הרמ"א אומר שיש חולקים על השו"ע בזה דסוף סוף המלאכה נעשית ע"י גוי לצורך היהודי, אלא ימתין עד מוצ"ש בכדי שיעשו, אא"כ יש לו צורך להם בשבת, וכן אם יש לתלות שהגוי עבד באותם כלים בער"ש, מצרפים לזה את הספק האם הלכה כהשו"ע שמותר להנות ממלאכת הגוי בשבת עצמה או הלכה כהי"א שאסור להנות מזה, וכן יש ספק האם עשה הגוי את המלאכה בשבת או לא, א"כ יש כאן ב' ספקות, לכן מקילים בזה.

אסור ליהודי ללכת בשבת לבית הגוי כדי לקבל את הכלים, משום מראית עין, אלא הגוי ישגר הכלים לבית הישראל, ואם הגוי עושה מנעלים כדי למכור, מותר לישראל ליקח ממנו בשבת ולנועלם, ובלבד שלא יקצוץ איתו דמי המקח, והמ"ב מביא שגם בזה יש חולקים.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים