"והרביעית, סימן החכמה הנראה במיני שאר החיים מקטנם ועד גדולם… (שער הבחינה פ"ד)
בספר 'דרך כוכב', לדמותו של הגאון רבי אהרן פפויפר זצ"ל, מופיע התיאור המלבב הבא:
על פני משטחים של עשרות אלפי קילומטרים משתרעת שמורת טבע עצומת ממדים. גן הספארי של דרום אפריקה. הארץ שלא השתנתה מבראשית. כאן בתוככי היערות העבותים אורבות חיות טרף למיניהן הנידונות זו מזו. סוסי יאור מתפלשים בביצות, פילים מטיילים לאיטם, סנאים מקפצים ביך סבכי עצי עד. כאן ממלכת הקרנף, האריה והזברה. תנינים מנמנמים בצידי נהר לצד שור התאו השוכן לחופו בהמוניו. הפרס חג בשמי תכלת זכים. כאן עם רדת החשיכה יבזיקו ניצוצי גחליליות, ירננו ציפורי ליל. תישמע תכופות יללת תנים מקפיאת דם בשאגתה.
כאן, בשמורת הטבע שלא נגעה בה יד אדם, בתוככי פינת החי המרוחקת של אפריקה הפראית שגודלה נאמד כשטחה של ארץ ישראל כולה, נשמע לעיתים קול ניגון ערב המשתפך בקסם צליליו. והקול קול אדם הוא, קול יהודי העורג אל יוצרו, יוצר הבריאה המופלאה הזו, והניגון – ניגונה של הגמרא הוא, הקולח במתיקות כה רבה, זורה הדים טמירים סביבו, אשר כה זרים הם בהישמעם בינות לשאגות ארי משחר לטרף, מבין ציוץ תוכי הבר בשמי הגן. ונישאים הצלילים בחלל הפארק, כמו לקוחים הם מעולם אחר, כה נאצל, כה רפוד הוד ורב שגב. מעולמו של האדם בחיר הנבראים. מעולם חייו של ר' אהרן…
מה לו ולרבה של קהילת מהרש"א ולארץ הספארי? ומה מעשיו בעולם הבר הדרום אפריקני? …כאן, בחיק הטבע, בפינה שבה נשתמר יופיה הקדום של הבריאה, שבה ניגלות בברירות לעין כל נפלאותיו של יוצרה; כאן, במרחבי הנוף הפראי אשר שלוה עילאית יצוקה בו, מצא לו ר' אהרן מפלט, מקום מחסה מהמולת העיר, משאון בני האדם על סבך בעיותיהם ורוב טירדותיהם. פה מתייחד הוא עם קונו, עוסק בהשקט בתורתו באין כל מפריע ונפשו שבה למנוחתה, חוסה בצל צורה ומתענגת על הרוגע ועל הטבעיות השורים סביבה.
או אז נמלאת היא רגש התפעלות והודיה על פלאי הבריאה היצוקים בכל אחת מבריותיה. ואכן אוהב ר' אהרן להתבונן בחכמה האלוקית הטבועה בכל יצור. בין השבילים הכבושים בינות לסבך הצמחיה הפראית המתנשאת לגובה עצום, משקיף הוא מבעד לחלון מכוניתו אל הליכותיהם של בעלי החיים במקום ועומד על פלאי ייחודו של כל אחד מהם. בין גזעי העצים העבותים עוקב הוא אחר יד ההשגחה המופלאה הממציאה לכל נברא את מזונו, הנותנת לבהמה לחמה. שכן בירכתי שמורות הטבע שבאפריקה הדרומית אסורה ההזנה המלאכותית, והחיות מוצאות טרפן כל אחת במה שזימן לה יוצרה.
שם איוו להם ר' אהרן ותלמידיו הספורים שהיו נילווים אליו במסעות אלו, משכן באחד המבנים הקטנים שהוקמו באיזור הספארי למטרה זו, כשבלילות ניתן היה להאזין להרצאות ולהדגמות מחיי החיות באולם גדול שניצב במרכזו של אזור המבנים הזה. פה ניתנת לו לר' אהרן ההזדמנות לחזות בפלא הנזכר במס' ב"ב טז ב על האילה אשר מוכשת ע"י הנחש בשעה שכורעת ללדת, כאן משובב הוא נפשו בדברי הגמרא הלובשים מוחשיות למול עיניו, ופה מנסה הוא אף לייצר גבינה מחלב בהמה שאינה טהורה, מנקבת הסוס והגמל, כדי להיווכח שאמנם אין חשש לייצור גבינה בלתי כשרה, באשר אין חלב כזה ודומיו מחמיץ והופך לגבינה.
"זכורים לי ימים שלמים שבילינו בפארק להגנת הטבע", מעלה בנו הגדול קוים לדמותו של אביו הגדול ברשימתו המאלפת. "אבא ז"ל נהג במשך שעות בגומאו מרחקים עצומים, ונהנה מהמרחבים הריקים הרבה יותר ממקומות יפים. תמיד הזכיר לי את נפלאות הבריאה ואת האופן שבו כל חיה ובריה מתאימה בדיוק בתוך המערכת הנפלאה הזו… מיד הדגיש בדרשותיו: אשרינו מה טוב חלקנו שאנו מאמינים, כי רק אדם שמאמין יכול להעריך את גדלות העולם. פעם בליל ראש השנה הרחיב את הדיבור על חייה הנפלאים של הדבורה. תיאוריו היו כה חיים, עד כי נשמותינו נתמלאו אמונה רק משמיעת דבריו…"