במה תפילה יותר חמורה מקריאת שמע שהיא דאורייתא?

י"ג כסליו- סימן ע"ד סעיף ה'- סימן ע"ה אמצע סעיף א' "ויש אומרים"
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

היכן מצאנו שקריאת שמע חמורה מתפילה ?

מדוע אסור לאדם לקרוא קריאת שמע בשעה ששאר אבריו נוגעים בערוותו?ובאיזה אופן מותר לקרוא קריאת שמע כנגד אשה שאבריה מגולים?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות קריאת שמע במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א' סימן ע"ד סעיף ה' – סימן ע"ה סעיף א']  

קריאת שמע ותפילה כנגד ערווה

בתחילת הסימן מבואר, שאסור לקרוא קריאת שמע או להתפלל כנגד ערווה, או כנגד ערוותו המגולה, אפילו שאינו רואה את הערווה, כגון שראשו מכוסה בסדין, או שהוא עומד בתוך הבית כשהוא ערום וראשו מחוץ לחלון באופן שאינו רואה את ערוותו, עוד מבואר, שאסור לקרוא קריאת שמע, גם כאשר לבו רואה את ערוותו, ולכן, כאשר אדם לובש חלוק בלי מכנסיים, ולבו רואה את הערווה, אסור לו לקרוא כך קריאת שמע או להתפלל, שנאמר, 'ולא ייראה בך ערוות דבר', ונאמר, 'וליבי ראה הרבה חכמה', רואים, שלשון ראייה מתפרשת גם כלפי הלב.

שאר אבריו רואים או נוגעים בערוותו

כאשר יש הפסקה בין הלב לבין הערווה באופן שמניח את ידו ומצמיד את החלוק מתחת ללב, אבל שאר איברים רואים את ערוותו, אין בזה בעיה, ומותר לאדם לקרוא כך קריאת שמע או להתפלל, אבל כאשר שאר אברים נוגעים בערוותו, אסור לו לקרוא כך קריאת שמע, גזירה שמא יגע בערוותו בידיו, ויבוא לידי הרהור, וכן אם ירכותיו נוגעים בערוותו, צריך להפריד על ידי בגד, שהירכיים לא יגעו בערווה.

תפילה חמורה מקריאת שמע

תפילה חמורה יותר מקריאת שמע, ומצינו זאת במקרה שאדם לובש חלוק ממתניו ולמטה, באופן שערוותו מכוסה, מותר לו לקרוא קריאת שמע, אבל אסור לו להתפלל, מכיוון שחלק גופו העליון מגולה, ומבאר המשנה ברורה משום שבתפילה, אדם מדבר עם המלך, אבל בקריאת שמע, נכון שהוא מקיים מצוה גדולה, אבל לא נחשב כמדבר עם המלך, וגם לגבי קריאת שמע אומר המשנה ברורה, שזה הכל בדיעבד ובשעת הדחק, אבל לכתחילה, ודאי שלא ראוי לקרוא קריאת שמע, ואפילו ברכה אסור לברך באופן כזה שחלק גופו העליון מגולה.

קריאת שמע כנגד מקומות המכוסים באשה

טפח באשה, ערווה, דהיינו, טפח מגולה בבשרה של האשה באותם מקומות שרגילה האשה לכסותם, נידון כמו ערווה, ואסור לקרוא כנגדו קריאת שמע, וכן אסור להזכיר שום דבר שבקדושה כנגד טפח מגולה באשה, אבל במקומות שאין הרגילות לכסותם, כגון, פניה של האשה, או כפות ידיה, בזה אין שום בעיה, ואומר המשנה ברורה, שבמקומות כאלו שלא רגילים לכסות את החלק התחתון של הרגל עד הברך, גם אין בעיה לקרוא קריאת שמע או להזכיר דבר שבקדושה מול הדברים האלו, משום שזה לא יביא אותו לידי הרהור, אבל מהברך ולמעלה, או בזרועותיה בחלק העליון של היד מעל המרפק, גם אם יהיה מקום שרגילות הנשים שבאותו מקום ללכת מגולה באותם מקומות, זה לא יועיל, משום שזה נחשב לדבר שבערווה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

תגובה אחת

  1. אברהם הררי הגב

    בהערה 28 של הלימוד של היום לכאו' יש הערה דלא שמו ההערה במקום הנכון, שמה שמדבר הביה"ל שם בסי' צ"א ד"ה יצא מדבר על מי שלא כיסה את ערותו בכלל, שעדיף שלא יתפלל לכתחילה, והעתיקו את ההערה הזאת כאן שהמשנ"ב מדבר שיש ענין לא להתפלל באופן כזה שאין לבו מכוסה וה"ה שכל גופו.

    אבל מעולם אין משנ"ב ולא ביה"ל שכותב שאם לא מכוסה כל גופו שעדיף שלא יתפלל לכתחילה.

    נא לעיין בזה.

    ובאם טעיתי, או אם יש לכם תשובה, נא לענות בהקדם האפשרי.

    תודה מראש. ואשריכים על הכל!!!!

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן