שאלה: בגלל המצב עושים סעודות שבע ברכות באופן מצומצם, ולפעמים אין פנים חדשות. מה מברכים במקרה כזה?
תשובה: א. אם אין בסעודה עשרה איש, וכן אפילו אם יש עשרה ואין בהם פנים חדשות (בסעודה שצריכים פנים חדשות), אין מברכים שבע ברכות, אך מברכים ״אשר ברא״ (שו״ע אה״ע ס׳ ס״ב סעיף ד׳ וז׳)
ב. אין מברכים ברכת ״אשר ברא״ אלא א״כ יש בסעודה לפחות שלושה אנשים זכרים גדולים, והחתן יכול להיות מכללם (ספר ״שובע שמחות״ פרק ג׳ סעיף ב׳, ספר ״אפריון לשלמה" פרק ט׳ סעיף ט׳).
ג. אין מברכים ברכת ״אשר ברא״ אלא א״כ היתה סעודת פת, ולפחות שנים מהם אכלו פת, והשלישי אף אם אכל מיני מזונות שעל ידיהם הוא מצטרף לזימון.
ד. ובתנאי שלפחות אחד ממשתתפי הסעודה על ידי אכילת פת, לא יהיה מבני הבית אלא אורח שאינו רגיל תדיר לסעוד שם, ובא כעת לסעוד לכבוד שמחת חתן וכלה. ודי אם בא באמצע הסעודה. ואם עזב את המקום לפני הברכה, אף לאחר ברכת המזון, אין מברכים (כמבואר ברמ״א סי׳ ס״ב ס״ז, ״אפריון לשלמה״ שם)
ה. בזימון לא יאמר ״דוי הסר״ אלא ״נודה לשמך״, כמו בברית מילה (״בית שמואל״ סי׳ ס״ב ס״ק י׳, קיצשו״ע סי׳ קמ״ט סעיף ג׳, וכן נהג הגרש״ז אויערבך זצ״ל כשלא היו פנים חדשות)
ו. אין חיוב לעשות כל יום סעודת שבע ברכות, ובכל זאת טוב הדבר לאפשר לברך שבע ברכות בכל יום ומצוה גדולה תיחשב לו זאת לברך ולשבח לשמו יתברך ברכות של חתנים (עי׳ שו״ת ״חתם סופר״ אה״ע ס׳ קכ״ג, שו״ת ״רב פעלים״ אה״ע ח״ד ס׳ ו׳, ובספר ״שובע שמחות״ פרק א׳ סעיף ב׳).
(הגרא"י דינר שליט"א, גיליון 'מים חיים')