יום רביעי ח' באדר א' תשע"ט
באיזו רשות היחיד אסור לטלטל לטווח של ארבע אמות?
שטח המוקף מחיצות שגובהן עשרה טפחים, הריהו רשות היחיד. אולם, אם השטח גדול מ'בית סאתיים', כלומר, שטח הראוי לזריעת יותר מסאתיים (כ־16,500-28,800 סמ"ק, לשיטות השונות) תבואה – אסרו חכמינו ז"ל לטלטל חפץ בתוכו לטווח של ארבע אמות, כדין כרמלית, אלא אם כן הוא משמש לדירת אדם ולצורכי דירתו, והקפתו במחיצות נעשתה בידי אדם לשֵׁם שימוש זה.
וטעם האיסור, מפני שמקום כזה דומה מעט לרשות הרבים ולכרמלית, ואילו התירו לטלטל בתוכו, היו עלולים בני אדם שלא להבחין בין המקומות, ולהיכשל בטלטול ברשות הרבים ובכרמלית. ויש אומרים שאיסור זה הוא אף כאשר השטח מקורֶה, וכן הלכה.
[שו"ע שנח, א, משנ"ב א, ד ו־ה; ביאורים ומוספים דרשו, 1, וראה שם, 4]
מהו הדין המיוחד לרשות היחיד שאורכהּ 101.5 אמה?
בהמשך לאמוּר: גודלו של 'בית סאתיים', שמותר לטלטל בתוכו אף כשאינו משמש לדירה, הוא 5,000 אמות רבועות, (כ־1,152-1,658 מ"ר, לשיטות השונות). והסמיכו חכמים הלכה זו, על מידות חצר המשכן, שזה היה שטחהּ, וטלטלו בתוכה בשבת.
ובית סאתיים (מדויק) שאורכו יותר מ־101.5 אמה – כיון שאורכו הוא אמה אחת יותר מפי שניים של רוחבו (כ־49.75 אמה), הריהו דומה לרשות הרבים, ואסרוהו כדין יותר מבית סאתיים; אבל באורך שהוא פי שניים ברוחב לא אסרו זאת, מפני שכך היה בחצר המשכן – מאה אמה באורך, וחמישי ברוחב.
ושטח שגודלו פחות מבית סאתים ואורכו אמה אחת (לפחות) יותר מפי שניים מרוחבו – נחלקו הפוסקים אם אסרו חכמים לטלטל בתוכו.
[שו"ע שנח, א, ומשנ"ב ו ז ח ט יא ו־יב; ביאורים ומוספים דרשו, 5, וראה עוד שם]
חצר ענקית של בניין מגורים – האם נחשבת כרשות היחיד?
כאמוּר, האיסור שאסרו חכמינו ז"ל לטלטל בשבת בשטח הגדול מ'בית סאתיים', הוא רק בשטח שאינו משמש לצורך דירת אדם, ולא הוקף לשֵׁם כך.
ולפיכך, רשות היחיד המשמשת כדירת מגורים – מותר לטלטל בתוכה אף אם שטחהּ גדול מבית סאתיים.
וכן כל שטח שהוקף לצורך דירת אדם ולתשמישיו, אף שאינו משמש לשימוש מלא של דיור; וכגון חצר של בית מגורים, המיועדת לשימוש תכוף – הריהו טפֵל למקום הדירה, ודינו כמותה, ומותר לטלטל בו אף אם גודלו יותר מבית סאתיים. מקום זה מכונֶה בקצרה: 'מוקף לדירה'.
והיתר הטלטול בתוכו, הוא אף כשאינו מקורֶה; ואף כאשר במקרה אסור השימוש בו בשבת מטעם הלכתי צדדי.
[משנ"ב שנח, א, וביה"ל ד"ה לדירה; ביאורים ומוספים דרשו, 1 ו־7]