באיזה עצי סוכה מותר להבעיר אש ביום טוב ?

ג' חשון תשפ"א -סימן תקי"ח- סעיף ז'- אמצע סעיף ח' הגה "והוא הדין אם זרק"
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם מותר לתת לבהמה תבן ביום טוב מתוך אוצר התבן שברשותו? ובאיזה אופן מותר לקחת עצים ביום טוב מתוך אוצר העצים?

שימוש בתבן ועצים ביום טוב

אדם שיש לו אוצר של תבן שהוא שומר אותו למאכל בהמתו, או שיש לו אוצר של עצים שהוא שומר אותם כדי להשתמש בהם בימות החורף, לפי השיטה הסוברת שיש מוקצה ביום טוב, הדין הוא, שאסור להתחיל ולהשתמש באותו אוצר של תבן ביום טוב כדי להאכיל את בהמתו, וכן אסור להתחיל ולהשתמש באותם עצים שבאוצר כדי להדליק בהם, משום שמכיוון שהוא אחסן אותם, הוא הקצה דעתו מהם, ומחדש השולחן ערוך, שיש אופן שמותר להשתמש בהם, והוא, כאשר התבן התקלקל ואינו ראוי למאכל בהמה, שאז מותר לו להתחיל ולהסיק מהם ביום טוב, ואפילו שהוא הקצה אותם מדעתו, בכל זאת מכיוון שהם התקלקלו, הם עומדים להסקה מיד, ואפילו ללא הכנה.

כל הסעיף הזה, הוא לדעת השולחן ערוך לעיל בסי' תצ"ה שמוקצה אסור ביום טוב, אבל לפי הדעה המובאת שם בהגה"ה, מותר להשתמש ביום טוב גם בתבן וגם בעצים, ואפילו אם הוא הכניס אותם לאוצר.

שימוש בעצי סוכה לצורך הבערת אש

מותר לקחת עצים הסמוכים לדפנות הסוכה ולהסיק בהם את האש, ומבאר המשנה ברורה, שמדובר כאן אפילו בסוכה שעשויה סתם לצל ולא לחג הסוכות, ומחדש השולחן ערוך, שמותר לקחת רק את העצים הסמוכים לסוכה, אבל את העצים של הסוכה עצמה אסור לקחת, ויש בזה משום 'סתירת הסוכה', ואם הוא הסמיך את הקנים לדפנות הסוכה כדי לעבות אותה, אבל הם עומדים בפני עצמם ולא נסמכו עם הדופן, היינו חושבים לומר שמותר להשתמש בהם, משום שהם לא קשורים לדפנות של הסוכה, על זה אומר השולחן ערוך, שאפילו אם הוא חיבר אותם לדפנות הסוכה, הם מתבטלים אגב הדופן, ואסור להשתמש בהם.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן