באיזה מקרה רצוי להבדיל דווקא במקום שבו אכלו סעודה שלישית?

הדף היומי בהלכה ט"ז בשבט- סימן רצ"ט סעיף ג' - סעיף ה'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



אכל אדם בטעות לפני הבדלה

אדם ששתה יין בסעודה שלישית ורוצה להבדיל, האם מברך על כוס ההבדלה? כאשר יש לו כוס יין אחת, האם יברך עליה בהמ"ז או יבדיל עליה? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן רצ"ט סעיף ג' – ה' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

מעיקר הדין, אדם שהתחיל לאכול בשבת מבעו"י, ונמשכה סעודתו למוצ"ש, ממשיך סעודתו אע"פ שלא הבדיל, אבל אם בכ"ז רוצה להבדיל באמצע סעודתו, האם צריך לברך שוב בפה"ג על כוס ההבדלה, או שמא כיוון שבירך בתוך הסעודה על כוס יין, עולה לו גם לכוס ההבדלה? מבואר שנחלקו בזה השיטות, השיטה הראשונה והיא העיקרית להלכה, סוברת, שברכה שבירך בסעודה על היין, פוטרת את ברכת בפה"ג של הבדלה, אבל לשיטה השנייה, כוס הבדלה קובעת ברכה לעצמה ולא נפטרת בברכה שבירך בסעודה.

כאשר אדם התחיל סעודתו מבעו"י ונמשכה סעודתו למוצ"ש, מברך בהמ"ז ומבדיל, וכעת עומדים לפניו שתי מצוות שטעונים כוס, בהמ"ז טעונה כוס לסוברים כך, וכן הבדלה, לכתחילה ראוי לקחת שתי כוסות, אחת לבהמ"ז, ואחת להבדלה, ויברך בהמ"ז על כוס יין, ויטעם מהיין אע"פ שהוא לפני הבדלה, כי בהמ"ז שייכת לסעודה ועדיין לא חלה עליו חובת הבדלה, ואח"כ יעשה הבדלה על הכוס השנייה, כיוון שלא עושים שתי קדושות על כוס אחת, אבל בדיעבד אדם שאין לו אלא כוס אחת של יין, והוא רגיל לברך בהמ"ז על כוס, יברך גם בהמ"ז וגם הבדלה על אותו כוס, ויזהר שלא יטעם מהכוס של בהמ"ז, כיוון שאם יטעם, הכוס תהיה פגומה ואיך יבדיל עליה?

המשנה ברורה מביא בשם החיי אדם שבספק חשיכה גם מי שלא מקפיד תמיד לברך בהמ"ז על כוס יין יכול לטעום מכוס בהמ"ז.

אדם שטעה ואכל לפני שהבדיל, יכול להבדיל גם אחרי זה, ומבאר המשנה ברורה, שהוא הדין אם הזיד ואכל יכול להבדיל אחרי זה וזה לא מונע ממנו להבדיל אח"כ.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים