יום ראשון ח' בסיון תש"פ
באיזה מקרה מדלגים על 'יחץ' בליל הסדר?
מי שיש ברשותו שתי מצות שלֵמות בלבד עבור ליל הסדר, ידלג על 'יחץ', דהיינו, שלא יחצה את המצה בתחילת הסדר, כנהוג; כדי שיברך 'המוציא' על 'לחם משנה' של שתי מצות שלֵמות.
ולאחר ברכת המוציא, לפני ברכת 'על אכילת מצה', יחצה את אחת המצות, כדי שהברכה תחול על הפרוסה, כראוי למצה המכוּנה בתורה 'לחם עוני'.
ויאכל כזית מהפרוסה לשֵׁם מצוַת אכילת מצה, וכזית נוסף מהמצה השלֵמה, שעליה בֵּרך המוציא; וכן יקיים את ה'כורך' במצה זו שעליה בֵּרך המוציא.
[שו"ע תפב, א, ומשנ"ב ט; ביאורים ומוספים דרשו, 9]
כיצד ינהג בן חו"ל שיש ברשותו שלוש מצות שלֵמות בלבד עבור שני הסדרים?
בן חוץ לארץ שיש ברשותו שלוש מצות שלֵמות בלבד עבור שני לילות הסדר – בלילה הראשון יקיים את ה'יחץ' כנהוג, ולאחר מכן, למרות שמברך על המצות השלֵמות 'המוציא', ומשתמש בהן ל'לחם משנה', לא יאכל מהן, אלא מהמצה הפרוסה, כדי שישארו בידו שתי מצות שלֵמות לצורך הסדר השני.
אולם, אם אין די במצה הפרוסה עבור אכילת מצה, כורך, ואפיקומן – יטול חלק ממצה נוספת, ויותיר לסדר השני את החלק הנותר ממנה יחד עם המצה השלֵמה; כיון שבשעת הדחק ניתן להקל ולהחשיב מצה פרוסה כלחם משנה, מפני שהמצה מכוּנה בתורה 'לחם עוני', ופרוסה מתאימה יותר לשמש כלחם עוני מאשר שלֵמה, כנ"ל.
[שו"ע תפב, א, ומשנ"ב ח-ט]
האם ניתן לצרף מצה 'שמורה' עם מצה שאינה שמורה לצרף 'לחם משנה'?
מי שיש ברשותו בליל הסדר מצה 'שמורה' (ראה תקציר לאתמול) אחת בלבד, ומצוֹת אחרות שאינן שמורות – יכול לצרף מצה שאינה שמורה למצה השמורה לצורך 'לחם משנה', משום שהמצה שאינה שמורה ראויה לאכילה בפסח, הגם שלא ניתן לקיים בה את מצוות הלילה.
והעושה כן, יזהר שלא יאכל מהמצה שאינה שמורה יחד עם המצה השמורה שבה מקיים את המצוה, כיון שטעם המצה שאינה שמורה 'מבטל' את טעם המצה השמורה הנאכלת יחד עמו, ואינו יוצא ידי חובתו.
[ביה"ל תפב, א, ד"ה מי; ביאורים ומוספים דרשו, 14]