יום רביעי ג' בתשרי תשע"ט
איסור שהתערב בהיתר – האם מותר להוסיף היתר לתערובת כדי לבטלו?
הלכה היא בידינו - "אין מבטלים איסור לכתחילה", כלומר, אסור לערב איסור בהיתר, כדי לבטל את האיסור. ואף כשהאיסור כבר התערב מאליו בהיתר, אסור להוסיף היתר לתערובת כדי לבטלו. ולדעת הרמ"א, אף באיסור דרבנן אסור להוסיף היתר לתערובת.
אולם, איסור שהתערב ברוב היתר, ושניהם יבשים, באופן שאין טעם האיסור עובר להיתר, והוא בטֵל ברוב – מותר להוסיף היתר לתערובת עד שתהיה כמוּתו פי שישים מהאיסור, כך שניתן יהיה לבשל את התערובת והאיסור לא יתן טעם בהיתר, וכפי הכלל שטעם 'בטל בשישים'.
[משנ"ב שכג, לז; וראה שו"ע יו"ד צט, ו]
האם מותר להשתמש בשבת ב'צמר פלדה'?
כפי שלמדנו, מותר לשטוף כלים בשבת לצורך שימוש בשבת. אולם, יש אומרים שאסור להשתמש בחומר מיוחד שנועד להברקת הכלים. וכן 'צמר פלדה' – יש אומרים שאסור להשתמש בו, אם משום שהוא מבריק את הכלים, ואם משום איסור מלאכת 'מְמַחֵק'; ויש אומרים שמותר להשתמש בו, אך אין לשפשף את הכלים בחוזקה.
וחוטי ברזל העשויים כספוג – 'נַנָּס' – יש שכתב שנהגו שלא להשתמש בו בשבת, אם משום 'עובדין דחול', ואם משום חשש לאיסור סחיטה מדרבנן. וספוג העשוי מחומר סינטטי, והחללים שבו ניכרים לעין – יש אומרים שאין בו חשש לאיסור סחיטה.
[שו"ע שכג, ט, משנ"ב לח, ושעה"צ מ; וראה שם, מא; ביאורים ומוספים דרשו, 41]
באיזה מקרה אסור לנקות סכין בשבת?
אסור להשחיז סכין בשבת באמצעות משחזת אבן, משום איסור 'תיקון כלי', (שאיסורו נגזר מאיסור מלאכת 'מכה בפטיש'); ובמשחזת של עץ, אין איסור של תיקון כלי, משום שאין דרך השחזה בכך, אבל אסור לעשות כן, משום שההשחזה דומה למלאכת 'מְמַחֵק'.
וסכין ש'נטרפה' על ידי תערובת בשר וחלב, ורוצה לחתוך באמצעותה מאכל צונן כגון לחם, אשר הדין הוא שצריך להדיח תחילה את הסכין – אסור להדיחה בשבת, משום שנדרש שפשוף חזק של הסכין, ולא שטיפה בעלמא, ומעשה זה הוא כעין תיקון כלי, כיון שבמידה מסוימת הוא 'מתקן' את הסכין ומוציאהּ מאיסור להיתר.
[משנ"ב שכג, לז ו־מ; ביאורים ומוספים דרשו, 44]