באיזה אופן פוקע מהאדם דין זימון ואינו יכול להצטרף לזימון?

כ"ב טבת- קצ"ג ה' - ו'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סימן קצ"ג סעיף ה'

- אם מצטרפין לזימון אם לאו -

באיזה אופן פוקע מאדם דין זימון? | האם נפקע מזימון אפילו שרק ענה למזמן? | פרש מקבוצה של ד' והצטרף עם ב' מב' קבוצות וקבוצתו זימנה האם מצטרף עם האחרים? | מה הדין בהנ"ל כשאכל עם הב' מב' הקבוצות? | פרש מתוך ג' והצטרף אליהם אחד מן השוק האם נפקע מהפורש דין זימון?

אחרי שזימנו פעם אחת, פקע דין של זימון, וא"א לזמן פעם שניה, דהיינו, אם היו ג' קבוצות של ג' ג' בני אדם שאכלו יחד, באופן עקרוני, כל חבורה המונה ג' בנ"א חייבים בזימון, וכאשר הלך יהודי אחד מכל קבוצה, והג' שפרשו רוצים לזמן יחד וכגון שממהרים לצאת לדרכם, אם כל חבורה זימנה לעצמה, לא יכולים להצטרף ולזמן פעם נוספת, ואפילו אותו אדם שפרש רק ענה למזמן, פקע ממנו חובת זימון לענין צירוף לקבוצה השניה, ואפילו יאכלו יחד לא מצטרפים לזימון, אבל כשעדיין לא זימנו בקבוצה הראשונה, יכול לפרוש מהם ולהקים קבוצה חדשה, ולזמן עמהם.


סעיף ו'
אפילו אם הוא עצמו לא זימן עם החבורה הקודמת, אלא שהחבורה לבדה זימנה, לא יכול לזמן עם אחרים, דהיינו, שהיו בקבוצות ד' ולא ג', כלומר אחד מיותר, והלך המיותר להצטרף עם שניים אחרים מב' קבוצות אחרות, והלכו הג' שנשארו בקבוצה הראשונה וזימנו לעצמם, הפורש לא יכול לזמן עם אחרים, ובזה יש חילוק, דבסעיף ה' הדין הוא שגם אם הוא יאכל עכשיו עם השניים האחרים, הם לא יתחייבו בזימון, אבל כאן אם הם יאכלו יחד, הם יתחייבו בזימון, וההבדל פשוט, כי בסעיף ה', הוא עצמו זימן בקבוצה הראשונה, לכן גם אם יצטרף עם ב' האחרים לאכול, לא יוכל לזמן, אבל בסעיף ו' הקבוצה הראשונה זימנה בלעדיו, אלא שזה מפקיע גם ממנו חובת זימון, שאם הוא רוצה להצטרף עם שניים אחרים בלי שהוא יאכל איתם, אינו יכול, אבל אם יאכל איתם, יכול להצטרף.

ויותר מזה, אפילו אם היו ג' אנשים בלבד, ופרש אחד מהם ורוצה להצטרף עם שניים האחרים, ולשניים הראשונים הצטרף אחד מן השוק, והם זימנו, הזימון של הקבוצה הראשונה מפקיע מן הפורש דין זימון.

ג' קבוצות של ג' אנשים, אסור לכל אחד מכל קבוצה לפרוש ולזמן יחד, כי הוא מפקיע מהשניים הנותרים חובת זימון, אא"כ היה בכל קבוצה ד' אנשים, שאז לא מפקיע מהם חובת זימון, והוא עצמו מצטרף עם אחרים.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים