באיזה אופן ניתן לערב מים קרים במים חמים בשבת?

הדף היומי בהלכה - סימן שי"ח סעיף י'- סעיף י"ב

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



מדוע אסור בשבת להניח בשר רותח בתוך מים קרים?

האם מותר לשפוך מים חמים על דברי מאכל? באיזה אופן מותר לשפוך מים קרים לתוך אמבטיה של מים חמים? ומה הדין במיחם שרוקנו ממנו את המים החמים האם מותר לשפוך לתוכו מים קרים? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן שי"ח סעיף י' - סעיף י"ב במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

עירוי מבשל מדאורייתא, דהיינו, כלי ראשון שעמד על האש, אסור לערות מתוכו על מאכל שלא נתבשל, כי עירוי מבשל כדי קליפה מדאורייתא, כלומר, הוא מבשל את החלק החיצוני של המאכל בעובי של קליפה, ולכן אסור לשפוך מתוכו מים חמים מכלי ראשון ע"ג מאכל שלא נתבשל, באופן שלא נפסק הקילוח, דהיינו שיש קשר ישיר בין המים שנפגשים עם המאכל לבין המים שעדיין בתוך הכלי.

יש אופן שכלי שני מבשל והוא, באמבטיה, כלומר, אדם שחימם מים לרחיצת גופו, כיוון שחום המים מרובה, אע"פ שהוא ניתן בכלי שני, בכ"ז הוא מבשל ואסור לשפוך לתוכו מים צוננים, ומביא המ"ב, שכל זה כאשר שופך מים מועטים, אבל מים מרובים שמקררים את המים שבאמבטיה, מותר, ומסיים המ"ב, שאם האמבטיה הייתה כלי ראשון, אין היתר לשפוך לתוכה הרבה מים צוננים כדי להפשיר את המים החמים שבאמבטיה ויש לחוש לשיטות המחמירות גם בכה"ג.

אע"פ שאסור לתת מים צוננים לתוך אמבטיה ואפילו שהיא כלי שני, מותר לשפוך את המים החמים שבאמבטיה ע"ג מים צוננים, ואומר המ"ב, אפילו אם המים החמים שבאמבטיה הם בכלי ראשון, מותר לשופכם למים אחרים צוננים, ואע"פ שלמדנו שעירוי מכלי ראשון ע"ג מאכל שלא נתבשל אסור? מבאר המ"ב, שזה דווקא על דבר גוש, אבל כאן הוא מערה מכלי ראשון לתוך מים והמים מתערבים מיד.

אסור לקחת בשר רותח ולהניח בתוך מים צוננים, שכיוון שהבשר לא מתערב עם המים הצוננים, במפגש ביניהם הוא מבשל את המים הצוננים בשיעור של קליפה ויש בזה איסור.

מיחם שחיממו בו מים, גם אחרי ששפכו ממנו את המים החמים, עדיין הוא חם ואסור לשפוך לתוכו מים צוננים כיוון שהוא מבשל, ומותר לצוק חמים לתוך צונן או צונן לתוך חמים, והוא שלא יהיו בכלי ראשון, דהיינו, אסור לתת מים צוננים לתוך מים חמים שעומדים בכלי ראשון, אבל מותר לשפוך לתוך כלי שני, כיוון שהכלי השני לא מבשל את המים הצוננים שניתנים לתוכו, וכן מותר לערות מכלי ראשון לתוך מים צוננים מרובים, ומותר לשפוך מים צוננים מרובים אפילו לתוך מים חמים שבכלי ראשון, כי מתוך שהמים הצוננים מרובים, הם לא יתבשלו מכח המים החמים שבכלי הראשון, אלא רק יפיגו את צינתן של המים החמים שניתנים בכלי ראשון, ובלבד שלא יהיו על האש, כיוון שאם המים החמים ניתנים על האש, יש בזה איסור, שהרי האש תחמם גם את המים החמים, וגם את המים הצוננים שניתנים לתוכם.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים