באיזה אופן ניתן לחמם בקבוק עם נוזל צונן על ידי הכנסתו למים חמים?

הדף היומי בהלכה ו' בתשרי סימן רנ"ז מאמצע סעיף ח' הגה "והטמנה שעושין" עד תחילת סימן רנ"ט

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סימן רנ"ז סעיף ח' [בסופו]

- דיני הטמנת חמין -

מהי העצה להשהות קדירה ע"ג האש אפילו שלא נתבשלה כ"צ? | היכן רואים שיש חשיבות לאכילת "חמין" בשבת?

יש עצה שיהיה מותר להשהות קדירה ע"ג האש אע"פ שלא נתבשלה כ"צ, והאש אינה גרו"ק, ולא נתן בה חתיכה חיה, וזה באופן שטח פי התנור בטיט, שאז לא חוששים שיפרוץ את הטיט ויגלה ויפתח את התנור ויחתה בגחלים.

מצוה להטמין לשבת, והעניין הוא כדי שיאכל חמין בשבת שזה מכבוד ועונג שבת, ומי שלא מאמין בדברי החכמים ואוסר אכילת חמין בשבת (שאולי הוא חושש שגם כשהקדירה מתבשלת בעצמה יש בעיה) חישינן שמא אפיקורס הוא.

סימן רנ"ח סעיף א'

- שמותר להשים ערב שבת דבר קר על קדירה חמה -

טעם ההיתר של הנחת קדירה עם מאכל ע"ג קדירה חמה | מותר להטמין בקבוק דייסא של תינוק בתוך כלי עם מים חמים? |

מותר להניח מער"ש קדירה שיש בה מאכל, ע"ג קדירה חמה, אע"פ שהחום של הקדירה התחתונה מחמם את הקדירה העליונה, ואע"פ שהעליונה מכוסה בבגדים, בכ"ז אין בזה בעיה של הטמנה בדבר המוסיף הבל, ומבאר המ"ב שהטעם הוא, משום שהקדירה התחתונה אע"פ שהיא חמה, אין אש תחתיה, אלא היא חמה מחמת שבישלו אותה בער"ש והחום רק הולך ומצטנן, אז אע"פ שכרגע היא חמה ומוסיפה הבל, הדין הוא שמותר.

אסור לקחת כלי עם משקה צונן או עם דבר צונן, ולהכניסו לתוך כלי עם מים חמים כי זה הטמנה שאסורה בשבת, ואפילו שזה לא מוסיף הבל, אא"כ זה מגולה מלמעלה שאז זה לא נכנס כולו לתוך המים החמים שאז אין זה נחשב להטמנה, אא"כ המאכל הקר לא יכול להגיע ליד סולדת, שאם יכול להגיע ליד סולדת בכל מקרה יש בזה בעיה שמבשל בשבת.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים