באיזה אופן מתיר חיבור חוט עשיית אוהל בשבת?

הדף היומי בהלכה ו' בתמוז - סימן שט"ו סעיף י'- סעיף י"א

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



באיזה אופן מותר לפרוס טלית ללא חשש עשיית אוהל?

מה הדין בפרוכת שיש בה חוטים? וכיצד יהיה מותר לפרוס כילת חתנים בשבת? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן שט"ו סעיף י' – סעיף י"א במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

טלית שתלויים בה חוטים, שע"י אותם חוטים פורסים את הטלית שתשמש כאוהל, הדין הוא, שמותר לפרוס אותה בשבת ואין בזה משום עשיית אוהל עראי, ומבאר המ"ב שהטעם הוא, כיוון שתלויים חוטים בטלית כדי שיהיה קל לפרוס אותה באמצעות אותם חוטים, נחשב הדבר כמו שהטלית הייתה פרוסה טפח מער"ש, והרי זה הדין כפי שלמדנו בסעיף ב' שמותר להוסיף ולהמשיך על אוהל עראי בשבת. וכשם שמותר לנטותו מותר גם לפורקו, ומבאר המ"ב, שכל אוהל שאין בו משום בנין, אין בו משום סתירה.

פרוכת שתלויים בה חוטים, מותר למשוך אותה בשבת, ומביא המ"ב, שלכאורה הדבר הזה מיותר, כיוון שבכל מקרה אין בפריסת פרוכת או ווילון איסור משום אוהל, כי אוהל שייך רק כאשר הוא מאהיל על דבר מסוים משא"כ פרוכת או ווילון שמשמשים כמחיצה ואין בהם משום אוהל, אז בכל מקרה מותר לפרוס אותם בשבת גם אם לא תלויים בהם חוטים, אם כי המ"ב מביא בזה צד נוסף.

הטלית המדוברת כאן היא הייתה משמשת כאוהל, כי אם לא, בכל מקרה מותר למשוך אותה בשבת, והאופן שהייתה הטלית משמשת כאוהל מבאר המ"ב, שהיה אדם ישן בין שני קצותיה של הטלית, וע"ז אומר השו"ע שיש בזה משום פריסת אוהל עראי, אבל כיוון שתלויים בה חוטים, נחשב הדבר כמו שהיא כבר פרוסה טפח מער"ש, שמותר להמשיך ולפרוס אותה בשבת עצמה.

'כילת חתנים', דהיינו, מיטה שהיו פורסים עליה סדין באופן שהיו תוקעים עץ אחד בראש המיטה ועץ אחד למרגלות המיטה, וע"ג אותם עצים היה נתון מוט, וע"ג המוט היו משלשלים טלית בשיפוע ע"ג המיטה, מבואר בשו"ע, שאם יש בגג אותה טלית טפח, או שיש טפח בתוך ג' סמוך לגג, או שסמוך למיטה היא נזקפת טפח ללא שיפוע, באופנים אלו אסור לפרוס את הטלית בשבת, ואם אין בגגה טפח, ולא בתוך ג' סמוך לגגה טפח או אין מהצדדים בזקיפה טפח, מותר לפרוס את הטלית בשבת אע"פ שלא תלויים בה חוטים, אם הוא הכין את אותה טלית שתשמש לו כאוהל ע"ג המיטה.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים