יום ראשון כ"ג בתשרי תשפ"א
האם מותר ליהנות מתיקון תקלה אזורית באספקת החשמל שבוצע בשבת על ידי גוי?
כפי שלמדנו, חכמינו ז"ל אסרו ליהנות ממלאכה שעשה גוי בשבת וביום טוב עבור ישראל. ובמקרה שהגוי עשה את המלאכה לצורך קבוצה של אנשים שחלקם ישראל וחלקם גויים – נחשב שעשה את המלאכה עבור רוב אנשי הקבוצה.
ולכן, לדוגמה, אזור שרוב תושביו גויים, והתרחשה בו תקלה אזורית באספקת החשמל, ותוּקנה בשבת על ידי עובד גוי – מותר לישראל ליהנות מהתיקון.
ואם מספרם של ישראל והגויים שווה – וכגון שעשה את המלאכה לצורך שני אנשים שאחד מהם ישראל והשני גוי – נחשב שהמלאכה נעשתה לצורך ישראל.
ואם הרוב הם גויים, אך ידוע שהמלאכה נעשתה במכוּוָן אף עבור ישראל – לדעת הבית יוסף אף באופן זה נדון הדבר לפי הרוב, אך לדעת הרמ"א נחשב שהמלאכה נעשתה לצורך ישראל.
[שו"ע תקטו, ו, משנ"ב נח, סא ו־סב, ושעה"צ עב ו־עח; וראה ביה"ל ד"ה בעיר; ביאורים ומוספים דרשו, 82-84; וראה שם, 80-81]
באיזה אופן מותר לקנות סחורה בשבת מגוי?
בהמשך לאמוּר: גוי שעשה מלאכה בשבת וביום טוב לייצור סחורה מסוימת, או שהוביל את הסחורה מחוץ ל'תחום'; ובאותה השבת, או יום טוב, העמיד את הסחורה למכירה בעיר שרובה גויים – אם אין חשש 'מוקצה' בסחורה זו, מותר לישראל לקנותה ממנו בשבת וביום טוב, באופנים שבהם מותר לקנות בשבת וביום טוב, (ראה במקורות).
אולם, אם מדובר בסחורה שרוב הקונים הפוטנציאלים שלה הם ישראל – יש שצידדו שהמלאכה, וההבאה מחוץ לתחום, נחשבות כנעשו לצורך ישראל. ויש שנראה מדבריהם שגם באופן זה נידון הדבר לפי רוב תושבי העיר; אך גם לדעתם, פעמים שיש לחשוש שאם יתירו לישראל לקנות את סחורתו, יַרבה בשבתות ובימים טובים אחרים בעשיית המלאכה עבור ישראל, ובאופן זה יש לאסור את רכישת הסחורה.
[שו"ע תקטו, ו, משנ"ב נז ו־נט, וביה"ל ד"ה בעיר]
האם מותר לישראל לעלות בשבת במעלית שהופעלה בידי גוי לצורך עצמו?
כאמוּר, כאשר גוי עושה מלאכה בשבת וביום טוב עבור ישראל וגוי יחד, אסור ליהנות ממנה. ואף אם הגוי עשה את המלאכה לצורך עצמו, אם התכוון בעשייתה גם לצורך ישראל – וכגון שנמצאים יחד בחדר, והאור כבה, והגוי הדליקו לצורך עצמו, והתכוון גם לצורך ישראל השוהה בחדר – אסור ליהנות ממנה. ויש אומרים שבאופן זה מותר ליהנות ממנה, כיון שעיקר כוונת הגוי היא עבור עצמו; ואין למחות ביד המֵקל בדבר.
ושימוש במעלית שהגוי הפעיל לצורך עצמו – אסור אף לדעת המתירים, אם מפני שבמעליות מסוימות כל תוספת משקל מגבירה את זרם החשמל, כך שבעצם השימוש גורם הישראל במישרין להגברת הזרם; אם משום 'מראית העין', והזלזול בכבוד השבת; ואם משום חילול ה'.
[ביאורים ומוספים דרשו, 82; וראה שם, 87]