יום שלישי י"ז בטבת תשע"ט
באיזה אופן מותר לחתוך גליל נייר 'טואלט' בשבת?
אחת מל"ט מלאכות האסורות בשבת, היא מלאכת 'הקורע', שכשמהּ כן היא – קריעת בד, עור, נייר, וכיוצא בהם. ומדאורייתא אין איסור אלא בקריעה על מנת לתפור, או שהיא עצמה מהווה תיקון; ופעמים שקריעה אינה אסורה משום מלאכת קורע, אלא משום איסור 'תיקון כלי' של אחד מחלקי הקֶרע.
ואם מקפיד לקרוע במידה מסוימת – עובר גם על איסור מלאכת 'מחתך'; ובדבר שאין הדרך לחותכו ביד, אסור ה'חיתוך' ביד מדרבנן.
והנמצא במקום שאין בו נייר 'טואלט' חתוך, רק גליל נייר שאינו חתוך שאינו יכול להשתמש בו – מפני כבוד הבריות מותר לקורעו ב'שינוי', וכגון שיקרע באמצעות המרפק.
[שו"ע שמ, יג, משנ"ב מא, שעה"צ עד-עה, וביה"ל ד"ה אין; (וראה ביה"ל יד, ד"ה ולא, וד"ה וחייב); ביאורים ומוספים דרשו, 84; וראה ארחות שבת יא, כב]
מדוע אסור לתלוש פיסת צמר גפן בשבת?
תלישת פיסה מתוך גוש גדול של צמר גפן – יש אומרים שאסורה בשבת משום מלאכת ה'פוצע', (שפירושהּ – הפרדת חוטי בד ארוג על מנת להשתמש בה). יש אומרים שאסורה – אם מדאורייתא ואם מדרבנן – משום איסור 'תיקון כלי', שהרי מכשיר פיסה זו לשימוש. ויש אומרים שאסורה משום מלאכת 'קורע' (בתנאֵי איסור קורע, ראה לעיל).
ויש שצידדו לומר שאין לפעולה זו חשיבות של מלאכה, דהיינו, לא של מלאכת קורע, ולא של תיקון כלי, ואף לא מדרבנן; אך כתבו שלמעשה אין להקל, כיון שיש מהאחרונים שצידדו לאסור פעולה זו מדאורייתא.
[ביאורים ומוספים דרשו שמ, 83]
האם מותר לפתוח מעטפה בשבת?
קריעת מעטפה על מנת להוציא מכתב שבתוכה – יש אומרים שאסורה מדאורייתא, ויש אומרים שאסורה מדרבנן; אם משום איסור מלאכת 'קורע', ואם משום איסור 'תיקון כלי'.
ויש שמתירים לקורעהּ באופן שאינה ראויה עוד לשימוש; אבל באופן שתהא ראויה לשימוש נוסף – וכגון להניח בתוכה דף למשמרת – אסור לקורעה אף אם בכוונתו להשליכה לאשפה לאלתר, מחשש שמא יפתח מעטפה על דעת להשתמש בה, פעולה האסורה לכל הדעות.
ופתיחת מכתב שאינו סגור בתוך מעטפה, אלא שוליו מודבקים – אסורה לכל הדעות, אם מדאורייתא ואם מדרבנן.
[משנ"ב שמ, מג, וביה"ל ד"ה הנייר; ביאורים ומוספים דרשו, 91]