באיזה אופן מותר ביום טוב לחתוך פתילה לשניים ?

י"א תשרי תשפ"א -סימן תקי"ד - סעיף ח'- ההקדמה לסימן תקט"ו
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם מותר להפריד נר שעווה קלוע? מה הדין אם אדם רוצה למעוך פתילה ביד כדי שתהיה קשה? ומה היא נוסח הברכה על הדלקת הנרות בשבת ויום טוב? תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות יום טוב במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ה', סימן תקי"ד סעיף ח' – סעיף י"א]

חיתוך פתילה ארוכה לשניים

אסור לחתוך פתילה ארוכה לשניים על ידי סכין, אבל מותר לחתוך אותה לשניים באופן שהוא מניח את החלק האמצעי של הפתילה על גבי האש, והאש חותכת אותה לשניים, וכל ההיתר הוא דווקא אם הוא צריך את שתי חלקי הפתילה, משום שאם הוא לא צריך שהאש תידלק בשתי חלקי הפתילה, זה נראה כמו תיקון כלי, ויש נידון בביאור הלכה, האם מותר לחתוך את הפתילה לשתיים ביד, כי מצד אחד, לשון השולחן ערוך הוא, 'אין חותכין הפתילה לשתיים' משמע דווקא בכלי אסור, מצד שני, מזה שמותר דווקא על ידי האש, משמע שביד אסור.

טיפול בפתילות ביום טוב

אסור לשזור את הפתילה, משום שזה נחשב שעושה כלי ביום טוב, וכן אסור להתיר את קליעת הפתילה או להתיר נר של שעווה הקלועה אפילו אם מכוון בזה לצורך הדלקה, והשער הציון אומר, שהאיסור להתיר את קליעת הנר, הוא כמו האיסור שמבואר בסעיף ח' לעניין חיתוך הפתילה לשתיים, שהרי כאשר אדם מתיר את הקליעה, הוא עושה מפתילה אחת, שתי פתילות, ויש בזה איסור של תיקון כלי, וכן מאותו טעם, אסור להבהב אותה כדי שתידלק יפה על ידי שהוא מסיר ממנה את הנימים, אבל אם הפתילה לא קשה כל כך, יכול למעוך אותה ביד כדי שתהיה קשה, כיוון שזה תיקון כלאחר יד, וכן מותר לשרות את הפתילה בשמן שאין בו נר דלוק, כיוון שכשנר נמצא בשמן ודולק בו, מתמעט השמן קצת, והמסתפק משמן שבנר, חייב משום מכבה.

הסרת פחם מהנר הדולק

מותר להסיר מראש הנר הדולק את הפחם הנשרף ואפילו בכלי, אבל אסור לחתוך את ראש הפתילה בכלי, כיוון שזה גוף הפתילה, ואסור משום תיקון כלי, ויש אומרים, שכוונת השולחן ערוך היא להחמיר גם בהסרת הפחם שאסור להסירו בכלי, וכל זה מעיקר הדין, אבל נהגו להחמיר בין בנר של שמן או שעווה וחלב, שלא להסיר את הפחם בין ביד ובין בכלי, ומותר רק לנפץ את הפחם באצבעו, שבכך אינו מכבה אותו בידיים, וכן מותר להטות באצבעו את ראש הפתילה כדי שתידלק יפה.

הברכה על הדלקת הנר בשבת ויום טוב

המדליק נר של יום טוב, צריך לברך, 'אשר קדשנו במצוותיו וציוונו להדליק נר של יום טוב', כיוון שהדלקת נר ביום טוב הוא מצוה כמו בשבת,, ואם יום טוב חל בשבת, אומר 'של שבת ושל יום טוב', וכן ביום טוב שני של גלויות צריך לברך.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן