באיזה אופן כלים בולעים גם בצונן ?

כ"ג טבת תש"פ - סימן תנ"א - סעיף כ"ב
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם מותר בפסח להשתמש בכלי שהשתמשו בו לשאור?מה הוא מנהג העולם לעניין כלי חרס ישנים? ומה הדין באופן שרוצה להניח בפסח מאכל על תנור חימום של חורף שרגילים להניח עליו חמץ במשך השנה? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ה' סימן תנ"א סעיף כ"ב במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

כל הכלים שהשתמש בהם במשך השנה בצונן, הכלים אינם בולעים בצונן, ואפילו אם הצונן הוא לח, ומותר להשתמש בהם אפילו למאכלים חמים, אא"כ הצונן שהה בתוכם מעת לעת, או שמדובר בדבר חריף והוא שהה בתוכם אפילו בפחות מעת לעת, שבזה הכלים בולעים אפילו בצונן.

בית שאור, דהיינו, הכלי שהאשה משהה שם את השאור, כיוון שחימוצו קשה, הכלי בולע אפילו רק בצונן, וכן בית חרוסת, דהיינו, שנותנים בו דברים חריפים של חמץ אפילו אינם של חרס, כיוון ששרו בכלים האלו שאור שחימוצו קשה או דברים חריפים, אע"פ ששהו בתוכו רק בצונן, הכלים האלו בולעים, ואסור להשתמש בהם בפסח למשהו חם, כיוון שהחום מפליט את הבליעות שבתוכם ואוסר את המאכל, אבל בצונן מותר להשתמש בהם, וכלי שיש בו בליעות של איסור מותר להניח בו מאכל צונן רק בצורה ארעית.

אע"פ שהשתמשו בבית שאור ובבית חרוסת לצונן ולא לחמין, אבל אסור ללוש בהם, ומבאר המ"ב, שמכיוון שהכלי בלוע מחמץ, החמץ ממהר את חימוץ העיסה שלשים בתוכו.

בית שאור ובית חרוסת, אסור להכניס לתוכם מאכל חם, ואסור ללוש בהם אם הם לא עברו הגעלה, אבל לאחר הגעלה מותר להשתמש בהם בפסח גם למאכלים חמים, ומותר גם ללוש בתוכם, וכל זה מעצם הדין, אבל לפי מה שכתב הרמ"א לעיל בסעיף י"ז, שהמנהג שלא להשתמש בכלי לישה, כיוון שא"א לנקות אותם, בוודאי יש להחמיר גם בבית שאור.

בית שאור ובית חרוסת של חרס, גם ע"י הגעלה אסור להשתמש בהם לחמין, כיוון שהגעלה אינה מועילה לכלי חרס, ואפילו שהשתמשו בהם חמץ רק בצונן, לא ישתמש בהם למצה אפילו לצונן, ואפילו ע"י הגעלה, והמ"ב מביא שיש גורסים, 'לא ישתמש בהם מצה אלא בצונן', ושלא כמו שאר הכלים שמותר להשתמש בהם ע"י הגעלה אפילו לחמין.

מנהג העולם, שלא להשתמש בפסח בכלי חרס עתיקים שהשתמשו בהם בחמץ במשך השנה, ואפילו שהשתמשו בהם חמץ בצונן, ואפילו אם מדובר בשאר כלים ולא בבית שאור ובבית חרוסת, ואפילו אם עכשיו הוא רוצה להשתמש בהם בצונן, בכ"ז מנהג העולם שלא להשתמש בכלי חרס ישנים.

תנור של בית החורף דינו ככלי חרס, ואסור לשים עליו שום דבר בפסח, ומבאר המ"ב, שמדובר בתנור חרס שהיו רגילים להניח על גביו מיני מאכל חמץ, והתנור בולע מהמאכלים שהניחו על גביו, וממילא אינם יוצאים מידי דופיו לעולם, אבל אם התנור צונן והמאכל צונן, בדרך עראי מותר, ואם התנור חם או המצה חמה, הדין הוא שהיא נאסרת בחלק התחתון כדי קליפה, ואם הניח קדירה עם תבשיל, אפילו אם שניהם חמים התנור, לא אוסר את הקדירה, כיוון שללא רוטב זה לא עובר, ולכתחילה לא יניח שם קדירות כלל, אא"כ מניח דבר מפסיק בין התנור לקדרות, שאז מותר להשתמש בהכל מלמעלה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

הכרת הטוב על הלוואה, האם זה מותר?
"עד דלא ידע" - השנה עושים את זה נכון!
חבילות של עשרת אלפים דולר צנחו על הדלפק. "איי דונט בליב איט", אמרה הפקידה ומיהרה לטלפון...
"מבצע! במקום ארבעים – שישים שקלים לקילו"!!
תענוג ווינאי מוגזם...
"המוכר בדק את תוצאות ההגרלה וברק עלה בעיניו..."
"אני מתלבט לרגע להיכן יכול היה להעלם האשראי, ואז - נקישה בחלון..."
"המלצתי בחום על הנהג האדיב. טעות קטנה אבל קריטית עשיתי..."
"מעטפה עם המחאה בסך 12 אלף דולר מארה"ב, הייתה בדרך אלינו..."
הכנתי לו מיטה וכשנכנס לחדר אמר לי: "אתה יודע שאש"ל בלי לינה זה אש?". לא הבנתי באותו הרגע...
"סיכמתי עם הבבא סאלי, שמה שהאויבים רוצים לעשות לישראל, שיעשו בינם לבין עצמם!"
13 נפשות, 2.5 חדרים, ואמונה אחת גדולה
"תגיד לי, מה חלום החיים שלך?", שאל נציג רשת הסופרמרקט...
האסיר שמע, 'נדלק' והצהיר: "מקבל על עצמי לשמור שתי שבתות!"
''אין לך מושג איזו השגחה פרטית הייתה עכשיו!"
גם על אוכל שרוף אפשר להחמיא...
המקום היחיד בעולם, שאפשר להחליף בו רכב בטעות, כאילו זה כובע...
"בחור צריך ללמוד בכיף!"
"אני כמו רואה אותו לידי, אדום כולו, מתחנן ללא מילים: אנא מחול לי!"
השבוע הייתי עד שמיעה מכלי ראשון, לסיפור שלא ניתן להישאר אדישים מולו"
"אם עשיתי עבירת תנועה – צריך להתייחס אלי כמו מחבל חמאס?"
מרגש: נתן לבנו את השטר האחרון שבכיסו כדי לנסוע לישיבה -
ישועות כאן ועכשיו!
"נַפְשִׁי חוֹלַת אַהֲבָתְךָ" - ליום השנה של מרן הגר"ש בעדני זצ"ל
מרגישים תְּקִיעוּת בחיים? תבדקו אם האור אצלכם דולק!
הפקיד עצר אותם: "הטיסה כבר סגורה!". הם עמדו נבוכים. "שבת בקייב? איך??"
"לא אעשה קידוש עד שמשמשי ישוחרר ויתייצב כאן!"
יושבים כל הגויים באו"ם, ואף אחד לא עושה מאומה!"
חצי שעה המתין בתור - החזיר את המוצרים ויצא מהחנות...
כשהדרייבר פגש סוכן נסיעות מארצות הברית...
"כל השפע הגיע אלי, דווקא אחרי ששמטתי את המושכות!"
בדמעות רותחות, בלב שבור ורצוץ אמר: "ברכות יש לנו כבר למכביר! אנחנו שבעים מברכות... אני צריך 'הבטחה!' ברורה ומפורשת..."
"לפתע הגיע השכן לבניין. הרגשתי איך ה' נתן לי כוחות לעמוד בניסיון!"
תוך כדי הקריאה בתורה, סגר את ספר התורה והכניסו לארון!
את הכותרות של העיתון מומלץ לקרוא! את הפרשנות שאח"כ - לא!...
"אדם שמבקש מכל הלב - תמיד הקב"ה ישמע לתפילתו!"
חמשת העובדים הגויים קיבלו מכתב פיטורין. היהודי לא!
מקור החוסן הנפשי והגבורה היהודית - הוא כאן!
ההורים פשוט נלחמים, שהילדים שלהם ילמדו בכיתה שלו...
"כאשר אדם צריך לישועה שיברך בכוונה 'שהכל ויוושע"
איך יכול יהודי לישון, כשישראל נמצאים בצרה ובשביה???
מה יש לי לחשוב על מחר, כשאיני יודע מה יהיה מחר!?

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

תגובה אחת

  1. רונה הגב

    מספר שאלות בבקשה בנוגע לבית שאור וכו'
    לכבוד הרב
    1 מה הכוונה בית שאור, האם הכוונה רק לכלי שבו היו מתפיחים בצק על ידי שאור וזה לוקח כמה ימים או גם לקערה שמתפיחים בה בצק לשעתיים למשל ?(כמו כן מה דין מגשים או תבניות תנור שמתפיחים עליהם?)
    2 שמותר בפסח להניח מאכל צונן על בית שאור, מותר גם מאכל חריף?
    3 "כדי קליפה במצה" איך בכלל אפשר להוריד כדי קליפה מהמצה ? (הכוונה מבחינה מעשית)
    תודה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן