יום שלישי ט"ז בשבט תשע"ט
מי שהושיט ידו לרשות הרבים וחפץ בידו – האם מותר לו להחזיר את ידו?
העומד בשבת ברשות היחיד, וחפץ בידו, וטעה, והושיט את ידו לרשות הרבים – רשאי להחזיר את ידו עם החפץ שבתוכה לרשות היחיד; ונחלקו הפוסקים אם רשאי להושיט את ידו עם החפץ, או לזורקו, לרשות היחיד אחרת הצמודה לרשות היחיד שעומד בה; וכגון שמדובר ברשות היחיד שלו, או שעשה 'עירוב חצרות', (כך שמצד עצמה של רשות היחיד זו אין איסור להכניס לתוכה את החפץ).
ברם, אם מתחילה היה בכוונתו להושיטו או לזרוק את החפץ לרשות היחיד אחרת, וטעה והושיטו לרשות הרבים – לכל הדעות אסור להושיטו או לזורקו לרשות היחיד האחרת, ורשאי רק להחזיר את ידו עם החפץ שבתוכה לרשות היחיד שעומד בה.
[שו"ע שמח, א, משנ"ב ד, וביה"ל א, ד"ה להושיטה]
את מי קנסו חכמים שיחזיק את ידו בתנוחה אחת במשך כל השבת?
בהמשך לאמוּר: מי שהושיט את ידו מרשות היחיד לרשות הרבים במזיד כשחפץ בידו – קנסוהו חכמים שלא יחזיר את ידו אף לאותה רשות היחיד שעומד בה, אלא יחזיק את ידו בצורה זו עד לצאת השבת.
ויש מהראשונים שסוברים כי קנס זה הוא רק באופן שהוציא את ידו בערב שבת, כיון שבאופן זה, אילו יניח את החפץ יעבור רק על איסור דרבנן, שהרי לא 'עקר' את החפץ בשבת; אבל אם הוציא את ידו בשבת, הרי אם יניח את החפץ יעבור על איסור דאורייתא, ועל כן לא קנסוהו, מחשש שמא מתוך שמחזיק את ידו זמן רב באופן זה, ישכח וישליך את החפץ מידו לרשות הרבים, ויעבור על איסור דאורייתא.
[שו"ע שמח, א, ומשנ"ב ה-ח; וראה שעה"צ ח, וביה"ל ד"ה ויש]
מרפסת בקומה גבוהה הפונָה לרשות הרבים – האם מותר להוציא חפץ מעבר למעקה?
רשות הרבים מגיעה רק עד לגובה של עשרה טפחים מקרקעיתהּ, ומעל לגובה זה – נחשב החלל שמעליה ל'מקום פְּטור'. ויש אומרים שמותר לכתחילה להוציא מרשות היחיד למקום פְּטור זה, אך לדעת ראשונים רבים אסור הדבר מדרבנן, מחשש שיטעה ויוציא את החפץ אל מתחת לגובה עשרה טפחים ברשות הרבים, והמוציא מרשות היחיד לרשות הרבים דרך מקום פטור – עובר באיסור דאורייתא של הוצאה.
ולכן, אדם העומד במרפסת שהיא רשות היחיד, הפונָה לרשות הרבים – אסור לו להוציא ידו מעבר למחיצות המרפסת כשחפץ בידו, למרות שהמרפסת גבוהה מקרקע רשות הרבים יותר מעשרה טפחים.
[משנ"ב שמח, א, וביה"ל א, ד"ה מתוך; וראה ביאורים ומוספים דרשו, 2]