אקדמות מילין
ר' מאיר ב"ר יצחק ש"ץ
לחן: אשכנז
אַקְדָּמוּת מִלִּין וְשָׁרָיוּת שׁוּתָא
אַוְלָא שָׁקֵלְנָא הַרְמָן וּרְשׁוּתָא
[הקדמת מלים ופתיחת הדיבור]
[בתחילה נוטל אני הסכמה ורשות]
בְּבָבֵי תְּרֵי וּתְלַת דְאֶפְתַּח בְּנַקְשׁוּתָא
בְּבָרֵי דְבָרֵי וְטָרֵי עֲדֵי לְקַשִּׁישׁוּתָא
[בשניים ושלושה עניינים שאפתח ברעדה]
[ברשות הבורא והנושא עד זִקנה]
גְּבוּרָן עָלְמִין לֵהּ וְלָא סְפֵק פְּרִישׁוּתָא
גְּוִיל אִלּוּ רְקִיעֵי קְנֵי כָּל חוּרְשָׁתָא
[גבורות עולמים לו, ולא היה מספיק לפרש]
[אילו היו הרקיעים גויל, וכל החורשות קנים]
דְּיוֹ אִלּוּ יַמֵּי וְכָל מֵי כְנִישׁוּתָא
דָּיְרֵי אַרְעָא סָפְרֵי וְרָשְׁמֵי רַשְׁוָתָא
[אילו דיו היו הימים וכל המים הנקווים]
[ודרי הארץ – סופרים ורושמי הרשויות]
הֲדַר מָרֵי שְׁמַיָּא וְשַׁלִּיט בְּיַבֶּשְׁתָּא
הֲקֵים עָלְמָא יְחִידָאי וְכַבְּשֵׁהּ בְּכַבְּשׁוּתָא
[הדר אדוני השמים ומושל היבשה]
[העמיד את העולם יחידי וכבשו בכיבוש]
וּבְלָא לֵאוּ שַׁכְלְלֵהּ וּבְלָא תְשָׁשׁוּתָא
וּבְאָתָא קַלִּילָא דְּלֵית בֵּיהּ מְשָׁשׁוּתָא
[ובלא לאות בנאוֹ ובלא תשישות]
[ובאות קלה שאין בה ממשות]
זְמִין כָּל עִיבִידְתֵּהּ בְּהַךְ יוֹמֵי שִׁתָּא
זְהוֹר יְקָרֵהּ עַלִּי עֲלֵי כָרְסְיֵהּ דֶּאֶשָּׁתָא
[הכין כל מלאכתו באלה ששת ימים]
[זוהר כבודו עלה על כסאו של אש]
חֲיָל אֶלֶף אַלְפִין וְרִבּוֹא לְשַׁמְשׁוּתָא
חַדְתִּין נְבוֹט לְצַפְרִין סַגִּיאָה טְרָשׁוּתָא
[לְשַׁמֵש חיל של אלף אלפים ורבוא]
[חדשים לצוץ לבקרים רבה האמונה]
טְפֵי יְקִידִין שְׂרָפִין כְּלוֹל גַפֵּי שִׁתָּא
טְעֵם עַד יִתְיְהֵב לְהוֹן שְׁתִיקִין בְּאָדִישְׁתָּא
[יוקדים מאוד שרפים עטופי שש כנפיים]
[עד שתינתן להם רשות שותקים בדממה]
יְקַבְּלוּן דֵּין מִדֵּין שָׁוֵי דְּלָא בְשַׁשְׁתָּא
יְקַר מְלֵי כָל אַרְעָא לְתַלּוֹתֵי קְדוּשְׁתָּא
[יקבלו זה מזה מיד ללא שהות]
[כבוד נמלאת כל הארץ בשילוש קדושה]
כְּקָל מִן קֳדָם שַׁדַּי כְּקָל מֵי נְפִישׁוּתָא
כְּרוּבִין קֳבֵל גִּלְגְּלִין מְרוֹמְמִין בְּאַוְשָׁתָא
[כקול מלפני שדי כקול מים רבים]
[כרובים לעומת אופנים מתנשאים ברעש]
לְמֶחֱזֵא בְּאַנְפָּא עֵין כְּוָת גִּירֵי קַשְׁתָּא
לְכָל אֲתַר דְּמִשְׁתַּלְּחִין זְרִיזִין בְּאַשְׁוָתָא
[לראות בפנים מראה כמו חצי הקשת]
[לכל מקום שנשלחים הם זריזים במהירות (או בתעופה)]
מְבָרְכִין בְּרִיךְ יְקָרֵהּ בְּכָל לְשַׁן לְחִישׁוּתָא
מֵאֲתַר בֵּית שְׁכִינְתֵּהּ דְלָא צְרִיךְ בְּחִישׁוּתָא
[מברכים ברוך כבודו בכל לשון לחישה]
[ממקום בית שכינתו שאינו צריך חיפוש]
נְהֵם כָּל חֵיל מְרוֹמָא מְקַלְּסִין בַּחֲשַׁשְׁתָּא
נְהִירָא מַלְכוּתֵהּ לְדָר וְדָר לְאַפְרַשְׁתָּא
[שואג כל חיל מרום משבחים בחרדה]
[זכר מלכותו לדור ודור לנצח]
סְדִירָא בְהוֹן קְדוּשְׁתֵּיהּ וְכַד חָלְפָא שַׁעְתָּא
סִיּוּמָא דִלְעָלַם וְאוֹף לָא לִשְׁבוּעֲתָא
[סדורה בהם קדושתו, וכאשר חולפת השעה]
[סוף הוא לעולם ואף לא לשבוע]
עֲדַב יְקָר אַחְסַנְתֵּהּ חֲבִיבִין דְבִקְבַעְתָּא
עֲבִידָא לֵהּ חֲטִיבָא בִּדְנַח וּשְׁקַעְתָּא
[יקר חבל נחלתו חביבים כי בקביעות]
[נעשה לו שבח בזריחה ובשקיעה]
פְּרִישָׁן לְמָנָתֵהּ לְמֶעְבַּד לֵהּ רְעוּתָא
פְּרִישָּׁתֵי שְׁבָחֵהּ יְחַוּוֹן בְּשָׁעוּתָא
[מובדלים לחלקו לעשות לו רצונו]
[פלאי שבחו יביעו בדיבור]
צְבִי וְחָמֵד וְרָגֵג דְלָאוּן בְּלֵעוּתָא
צְלוֹתְהוֹן בְּכֵן מְקַבֵּל וְהַנְיָא בָעוּתָא
[רוצה וחומד ותאב שיעמלו ביגיעה]
[ואז תפילתם מקבל ומועילה הבקשה]
קְטִירָא לְחַי עָלְמָא בְּתָגָא בִּשְׁבוּעֲתָא
קֳבֵל יְקַר טוֹטַפְתָּא יְתִיבָא בִקְבִיעֲתָא
[קשורה לחי העולם בכתר בשבועה]
[לעומת יקר הטוטפת המונחת דרך קבע]
רְשִׁימָא הִיא גוּפָא בְּחָכְמְתָא וּבְדַעְתָּא
רְבוּתָא דְּיִשְׂרָאֵל קְרָאֵי בִשְׁמַעְתָּא
[רשומה היא עצמה בחכמה ובדעת]
[גדולתם של ישראל הקוראים שמע]
שְׁבַח רִבּוֹן עָלְמָא אֲמִירָא דִכְוָתָא
שְׁפַר עֲלַי לְחַוּוֹיֵהּ בְּאַפֵּי מַלְכְּוָתָא
[את שבח רבון העולם אמירה שכמותה]
[יפה לי להביעו בפני המלכויות]
תָּאִין וּמִתְכַּנְּשִׁין כְּחֵזוּ אִדְוָתָא
תְּמֵהִין וְשָׁיְלִין לֵהּ בְּעֵסֶק אַתְוָתָא
[באים ומתכנסים כמראה הגלים]
[תמהים ושואלים עליו בדבר האותות]
מְנָן וּמָאן הוּא רְחִימָךְ שְׁפָרָא בְרֵוָתָא
אֲרוּם בְּגִינֵהּ סָפֵית מְדוֹר אַרְיָוָתָא
[מנין ומי הוא אהובך יפה התואר]
[שבגללו תמת במעון האריות? ]
יְקָרָא וְיָאָה אַתְּ אִין תְּעָרְבִי לְמַרְוָתָא
רְעוּתִיךְ נַעֲבֵד לִיךְ בְּכָל אַתְרָוָתָא
[נכבדה ונאה את אם תערבי לשלטונות]
[רצונך נעשה לך בכל המקומות]
בְּחָכְמְתָא מְתִיבָא לְהוֹן קְצָת לְהוֹדָעוּתָא
יְדַעְתּוּן חַכְּמִין לֵהּ בְּאִשְׁתְּמוֹדָעוּתָא
[בחכמה משיבה להן הקץ להודיע]
[ידעתם מכירים אותו הכר]
רְבוּתְכוֹן מֶה חֲשִׁיבָא קֳבֵל הַהִיא שְׁבַחְתָּא
רְבוּתָא דְּיַעֲבֵד לִי כִּי מָטְיָא יְשׁוּעֲתָא
[גדולתכם – מה היא חשובה לעומת אותו שבח]
[גדולה שיעשה לי בבוא הישועה]
בְּמֵיתֵי לִי נְהוֹרָא וְתַחֲפֵי לְכוֹן בַּהֲתָא
יְקָרֵהּ כַּד אִתְגְּלִי בְּתָקְפָּא וּבְגֵיוָתָא
[בהביאו לי את האור ותכסה אתכם בושה]
[כאשר יתגלה כבודו בעוז ובגאווה]
יְשַׁלֵּם גְּמֻלַּיָּא לְשָׂנְאֵי וְנַגְוָתָא
צְדַקְתָּא לְעַם חַבִּיב וְסַגִּי זַכְוָתָא
[ישלם גמולים לשונאים ואיים]
[צדקה לעם חביב ורב זכויות]
חֲדוּ שְׁלֵמָא בְּמֵיתֵי וּמָנָא דַכְוָתָא
קִרְיְתָא דִּירוּשְׁלֶם כַּד יְכַנֵּשׁ גַּלְוָתָא
[שמחה שלמה בהביאו וכלי טהרות]
[לעיר ירושלים כאשר יכנס את הגלויות]
יְקָרֵהּ מַטִּיל עֲלֵהּ בְּיוֹמֵי וְלֵילְוָתָא
גְּנוּנֵהּ לְמֶעְבַּד בָּהּ בְּתוּשְׁבְּחָן כְּלִילָתָא
[כבודו מצל עליו בימים ובלילות]
[חופתו לעשות בה שירי תפארת]
דְּזֵהוֹר עֲנָנַיָּא לְמִשְׁפַּר כִּילָתָא
לְפוּמָא דַּעֲבִידְתָּא עֲבִידָן מְטַלָּתָא
[כי נוגה העננים ליפות את החופות]
[לפי המעשה עשויות הסוכות]
בְּתַכְתְּקֵי דְּהַב פִּזָּא וְשֶׁבַע מַעֲלָתָא
תְּחִימִין צַדִּיקֵי קֳדָם רַב פָּעֳלָתָא
[במושבי זְהב פז ושבע מעלות]
[תחומים הצדיקים לפני רב הפעולות]
וְרֵוֵיהוֹן דָּמֵי לְשַׂבְעָא חֶדְוָתָא
רְקִיעָא בְּזֵהוֹרֵהּ וְכוֹכְבֵי זִיוָתָא
[ומראיהם דומה לשובע שמחות]
[הרקיע בזהרו וכוכבי האורות]
הֲדָרָא דְּלָא אֶפְשַׁר לְמִפְרַט סִפְוָתָא
וְלָא אִשְׁתְּמַע וַחֲמֵי נְבִיאָן חֶזְוָתָא
[הדר שאין השפתיים יכולות לפרט]
[ולא נשמע ונראה בחזיונות הנביאים]
בְּלָא שָׁלְטָא בֵהּ עֵין בְּגוֹ עֵדֶן גִּנְּתָא
מְטַיְלֵי בֵי חִנְגָּא לְבַהֲדֵי דִשְׁכִינְתָּא
[בלי ששלטה בו עין בגן עדן]
[מטיילים בבית מחול עם השכינה]
עֲלֵהּ רָמְזֵי דֵּין הוּא בְּרַם בְּאֶמְתָּנוּתָא
שְׂבַרְנָא לֵהּ בְּשִׁבְיָן תְּקוֹף הֵימָנוּתָא
[עליו רומזים: זה הוא אכן באימה]
[קיווינו לו בשביינו באמונה חזקה]
יַדְבֵּר לָן עָלְמִין עֲלֵמִין מְדַמּוּתָא
מְנָת דְּלָן דְּמִלְּקַדְמִין פָּרֵשׁ בְּאָרָמוּתָא
[ינהגנו ב(שני) עולמות כְּעֲלָמִים]
[אל נחלתנו, שמלפנים הִפְרִישָׁהּ כתרומה]
טְלוּלָא דְּלִוְיָתָן וְתוֹר טוּר רָמוּתָא
וְחַד בְּחַד כִּי סָבִיךְ וְעָבֵד קְרָבוּתָא
[משחק בלויתן ושור ההר הרם]
[וכאשר ייאבק ויעשה קרב זה בזה]
בְּקַרְנוֹהִי מְנַגַּח בְּהֵמוֹת בִּרְבוּתָא
יְקַרְטַע נוּן לְקָבְלֵהּ בְּצִיצוֹי בִּגְבוּרְתָּא
[בקרניו ינגח בהמות בגדולה]
[יקרטע הדג לעומתו בסנפיריו בגבורה]
מְקָרֵב לֵהּ בָּרְיֵהּ בְּחַרְבֵּהּ בְּרַבְרְבוּתָא
אֲרִסְטוֹן לְצַדִּיקֵי יְתַקֵּן וְשֵׁרוּתָא
[יגש אליו בוראו בחרבו בשררה]
[סעודה לצדיקים יתקין וארוחה]
מְסַחֲרִין עֲלֵי תַּכֵּי דְכַדְכּוֹד וְגוּמַרְתָּא
נְגִידִין קָמֵיהוֹן אֲפַרְסְמוֹן נַהֲרָתָא
[מסובים על שלחנות של כדכוד ואקדח]
[נמשכים לפניהם נהרות אפרסמון]
וּמִתְפַּנְּקֵי וְרָווֹ בְּכַסֵּי רְוָיָתָא
חֲמַר מְרַת דְּמִבְּרֵאשִׁית נְטִיר בֵּי נַעֲוָתָא
[ומתענגים ורווים בכוסות רוויות]
[יין עסיס שמבראשית משומר ביקבים]
זַכָּאִין כִּי שְׁמַעְתּוּן שְׁבַח דָּא שִׁירָתָא
קְבִיעִין כֵּן תֶּהֱווֹן בְּהַנְהוּ חֲבוּרָתָא
[צדיקים, כשם ששמעתם שבח השירה הזאת]
[כך קבועים תהיו בחבורות הללו]
וְתִזְכּוּן דִּי תֵיתְבוּן בְּעֵלָּא דָרָתָא
אֲרֵי תְצִיתוּן לְמִלּוֹי דְנָפְקִין בְּהַדְרָתָא
[ותזכו שתשבו בשורות העליונות]
[כי תקשיבו לדבריו היוצאים בהדר]
מְרוֹמָם הוּא אֱלָהִין בְּקַדְמְתָא וּבַתְרָיְתָא
צְבִי וְאִתְרָעִי בָן וּמְסַר לָן אוֹרָיְתָא
[מרומם הוא אלוקים בראשונה ובאחרונה]
[חפץ ורצה בנו ומסר לנו התורה]