סיפר הגה"צ אב"ד סאנטוב שליט"א: לפני שנים רבות שמעתי מפ"ק של מרן הגה"ק מקלויזענבורג זי"ע, דהנה איתא בירושלמי שבאמת בזמננו לא היו צריכים כלל להתפלל, לפי שאין יכולים לכוין בתפילה כדבעי, ומה שמתפללים הוא כדי "שלא תשתכח תורת תפילה" – דהיינו, אנו מתפללים כדי שלא ישכחו שפעם היה דין שצריכים להתפלל, אבל בעצם מדין תפילה לא היו צריכים להתפלל, ע"כ דברי הירושלמי.
ואמר הגה"ק מקלויזענבורג זי"ע: "אני מחפש את הירושלמי הזה כבר ששים שנה – ואני מבקש מכם – אם יש אחד שיודע היכן הירושלמי הזה כתוב, אנא, יבוא בבקשה להודיעני. ואם תשאלוני מנין לי דבר זה שיש בכלל ירושלמי כזה – אומר לכם, כך שמעתי ממו"ר הגה"ק רבי טעביל מדוקלא זי"ע, ואם מורי אמר שיש ירושלמי כזה – אין לי ספק שיש כזה ירושלמי. אך במטותא מינייכו, מי שיודע היכן הירושלמי, שיבוא להודיעני".
כשחזרתי לביתי, לקחתי פיסת נייר וכתבתי מכתב, אח"כ לקחתי עוד פיסת נייר וכתבתי עוד מכתב – את המכתב הראשון שלחתי אל הגאון רבי פנחס הירשפרונג זצ"ל אב"ד מונטריאל, ואת המכתב השני שלחתי אל יבלחט"א הגאון רבי חיים קניבסקי שליט"א – אשר שניהם מהבקיאים הגדולים בדורנו – ואכן כתבתי לשני הגדולים את מה ששמעתי מהגה"ק מקלויזענבורג בדבר הירושלמי, ושאלתי את פיהם היכן דברי הירושלמי.
לאחר זמן קצר קיבלתי מכתב מהגאון רבי חיים קניבסקי שליט"א שכתב לי שאינו יודע היכן יש כזה ירושלמי, אך הוא ציין כמה מראי מקומות ששם כתוב כעין הדברים האמורים בשם הירושלמי. כמו כן הגיע מכתב מאת הגאון רבי פנחס הירשפרונג זצ"ל, שכתב שבספר 'הקנה', מגדולי המקובלים, שם כתב ממש כדברים האלה, אבל לא ציין היכן המקור של הירושלמי.
כעבור כמה שנים, נפגשתי עם הגאון רבי פנחס הירשפרונג זצ"ל בעיר פליישמאנס באחד מימי הקיץ. הצגתי את עצמי ואמרתי לו את שמי ואת מקום מגורי – ואז שאל אותי מיד: "האם ראית את ספר הקנה?"…
(פניני נעם שיח)
הירושלמי
נו ומישהו מצא את הירושלמי?