עומדים אנו בימי האבלות על חורבן בית המקדש. בשנה זו, עומד על הפרק עניין מעשי מאד, הנוגע לרבים וטובים, ואשר גודל חשיבותו נלמדת מדברי הימים בזמן חורבן בית המקדש השני.
בזמן שעמד רבן יוחנן בן זכאי לפני אספסיינוס, זמן מועט לפני שהוא נכנס לירושלים והחריב את בית המקדש, נתן אספסיינוס לרבן יוחנן את האפשרות לבקש ממנו מה שירצה. כששמע זאת רבן יוחנן, הוא לא ביקש להציל את בית המקדש, אלא ביקש 'תן לי יבנה וחכמיה': את לומדי התורה.
בעל השרידי אש זצ"ל, מוכיח מבקשתו של רבן יוחנן בן זכאי את גודל החשיבות שיש לקיום עולם הישיבות ולומדי התורה, אשר חשיבות קיומם עולה על חשיבות קיומו של בית המקדש! עד כדי כך.
עלינו להתבונן במצב השורר סביבנו, כאשר יבנה וחכמיה נמצאים במצב סכנה של ממש. בתי מדרשות רבים אינם פעילים. אנו שואפים ומבקשים שנזכה לשוב אליהם במהרה, אך כעת, אלפי אלפי בחורים נמצאים ללא ישיבה ללמוד בה! גם בישיבות הפועלות, לבחורים רבים רבים אין מקום פשוטו כמשמעו, מחמת הנחיות הבריאות, והם משוועים למסגרת לימוד מסודרת.
בשבוע שעבר פתחנו בקריאה נרגשת לאנשי חינוך, בעלי מעוף וראיה למרחוק, לקום ולהקים, לייסד ולהפעיל, ולעמוד בראשות מסגרות לימוד מיוחדות עבור אותם הבחורים. הדבר נראה אולי קשה, אך באמת קל הדבר, וכשהרבים צריכים לו, הקדוש ברוך הוא עוזרו!
המצב הוא בגדר 'מקום שאין אנשים', ולכן הקריאה מופנית לכל אחד – היה איש! עמוד ואזור חלציך!
איש חינוך? עולם התורה זקוק לך! כל אחד מבין הקוראים, שהרגיש בעצמו שיש לו את היכולות ואת הרצון לתרום לבני הישיבות, אך עדיין לא הצליח לממש את היכולת הזו, יכול לראות במצב הנוכחי הזדמנות של ממש להציל יקר מזולל, ואף להשפיע מאוצרותיו הלאה. ואין לדעת, אם לא יקומו בעת הזו מקומות תורה רבים, שימשיכו עוד רבות בשנים להאיר את עולם התורה, והכל ייזקף לזכותם של המקימים והמייסדים, התורמים והמסייעים.
מכיוון שמדובר על מסגרות קטנות, אין צורך באנשי צוות רבים. גם הצרכים הטכניים, חלקם יכולים להתנהל על ידי הבחורים עצמם, כך שמבחינה תקציבית לא מדובר על עלות גבוהה בכלל, כאשר למרביתה יש כיסוי ממקורות תקצוב שונים.
מכאן אפוא, תצא קריאת קודש, להקים כמה שיותר מסגרות, שיתנו מענה לאותם בחורים, כאשר כל מסגרת תמנה בין חמשה עשר לשלושים בחורים, בצורה מסודרת, עם שינה ומזון.
אף אני אהיה שותף, ואתמוך בשתי המסגרות הראשונות אשר יוקמו מקריאה זו.
(ביטאון 'עמוד החסד')