הרה"ג מרדכי הלוי שוורצבורד שליט"א מורה הוראה – מודיעין עילית
למדנו במשנה (דף ע"ה) שאסור להלוות מוצר לחבירו על מנת לפרוע לאחר זמן מוצר זהה באותה הכמות, מכיון שהמחיר עלול להתייקר במשך זמן ההלוואה וכאשר מחזיר לו את אותה הכמות אשר שוויה בשעת הפרעון הוא יותר ממחיר שוויה בשעת הפרעון, ההפרש במחיר ייחשב ריבית.
כגון: הלוואת פירות
אם מלווה 5 ק"ג פירות בזמן שהמחיר לקילו הוא 5 ₪ הרי שסכום ההלוואה המתורגם למזומן הינו 25 ₪ וכאשר בא לפרוע את ה- 5 קילו פירות, המחיר כבר עלה ל- 6 ₪ לק"ג יוצא שהמלווה קיבל סה"כ: 30 ₪ תמורת הלוואה של 25 ₪ ונחשב ריבית, אפילו שהחזיר פירות באותה הכמות שלווה.
הלוואת מט"ח
מטבע זר נחשב כמו חפץ שמחירו משתנה במטבע המקומי, כדוגמת הדולר, שבישראל מוגדר כחפץ הנמכר בשקלים, אם לוה 100$ בזמן שהשער היה 3.8 ₪ לדולר וכאשר בא להחזיר עלה השער ל- 4 ₪, במידה וירצה להחזיר את ה- 100$ כעת כששווה 400 ₪ יוצא שהחזיר עוד 20 ₪ ריבית, ואף אם התנודות במחיר תלויות בשקל ולא מחמת הדולר, כיון שהמטבע השימושי בישראל הוא השקל, נקבע המטבע הזר [הדולר] כחפץ שמחירו משתנה [מול השקל].
היתר כשיש ללווה מאותו מוצר שלווה ("היתר יש לו")
אכן התירו חכמים ללוות מוצרים וזאת במידה ובשעת ההלוואה יש ללוה מן המוצר שלווה שאז יהיה מותר לו ללוות אפילו כמות גדולה יותר ממה שיש ברשותו.
לפיכך אם יש לו דולר אחד, יכול ללוות אפילו 1000$, אך יש מחמירים שלא מועיל דולר אחד כיון שבדרך כלל אי אפשר לפרוע הלוואה גדולה בדולרים בודדים וגם שבציינג' (חנויות להמרת מטבע) נותנים על דולר בודד בשער פחות ממה שנותנים על 100$ כיון שאינו סחיר כ"כ, אבל אם יש לו שטר של 50$ יהיה מותר לו לכל הדעות ללוות גם סכום של אלפי דולרים ויותר.
גם כאשר אין ברשות הלווה שום דולר, יש לו עצה שיקנה מהמלווה דולר תמורת שקלים ואח"כ יוכל ללוות גם סכומים גדולים.
סיכום הנ"ל בדוגמאות מעשיות
- הלוואת מט"ח: כדי ללוות דולרים, אירו, או שטרלינג ולהחזיר באותו מטבע, צריך שיהיה ברשות הלווה בשעת ההלוואה מעט מאותו סוג מטבע, אך מספיק שיהיה ברשותו רק בשעת פעולת ההלוואה עצמה ומיד אח"כ יכול להוציאו ולא יעבור שום איסור.
- תנאי ההיתר כשיש ללווה מאותו מטבע: אם יש לו מסוג המטבע הזה בפיקדון אצל אחר, נחשב ג"כ שיש לו ויכול ללוות על סמך זה, אך אם הלווהו לאדם אחר אין זה נחשב כ"יש לו" ואסור.
לפיכך אם הכסף מופקד בגמ"ח הלוואות או בחשבון בנק זה לא יועיל ואסור ללוות על סמך זה כיון שהכסף לא קיים בעין. (ברית פנחס פרק ט"ז סעיף ט') - הלוואת ש"ח בצמוד לדולר: אם מלווה בשקלים בצמוד לדולר, כלומר שהלווה מתחייב להחזיר בשקלים לפי שינוי שער הדולר, כלומר אם בשעת הפרעון שער הדולר עלה ולכן יצטרך לשלם יותר, הדבר אסור אפילו אם ללווה דולרים בשעת ההלוואה.
- הלוואה בדולרים ופרעון בשקלים: אם מלווה בדולרים ומתנה שיחזיר בשקלים, אסור להחזיר לפי שער הפרעון במקרה שהמחיר עלה, אלא יתנה מראש שישלם כשעת ההלוואה ואם לא התנה מראש ישלם כפי השער הפחות שביניהם,
ואם נותן לו אפשרות לבחור איך להחזיר, בדולרים או בשקלים, אזי כשעלה השער כיון שמותר לשלם בדולרים [כשהיה ברשות הלווה מעט בשעת ההלוואה] אף שנתייקרו, רשאי גם לשלם בשקלים לפי שער הפרעון היקר.
ויש להוסיף ולהדגיש שכל זה רק כשנזדמן לו לפרוע בשקלים, אבל אם יש בידו דולרים והוא ממיר אותם לשקלים לטובת המלווה זה אסור, כיון שמוציא מכיסו מחיר המרת הדולרים מחמת המלווה, אף שהמלווה לא מחייבו בכך.
בינה מלאכותית
נהנתי מהכתבה אודות בינה מלאכותית כמה שהיא מעוותת וכשמה כן היא בינה לא אמיתית אלא מלאכותית