יום שלישי א' בתמוז תש"פ
אילו מאורעות קשים אירעו בימי ספירת העומר?
בימי ספירת העומר נוהגים כל ישראל מנהגים שונים של אבילות על עשרות אלפי תלמידיו של רבי עקיבא. מנהגי אבילות אלו, נהוגים בישראל כבר מהתקופה שבה מתו תלמידי רבי עקיבא.
ובימי ספירת העומר, אירעו גם הפרעות האיומות ביהודי אירופה בתקופת הראשונים, אשר לזכרם הנהיגו חכמי אשכנז לומר את תפילת 'אב הרחמים' – שבה מזכירים את נשמות ההרוגים ומבקשים את נקמת דמם – לפני תפילת מוסף של שבת.
ומכיון שהפרעות אירעו בימי הספירה, וגם מחמת האבילות על תלמידי רבי עקיבא, אומרים את תפילת אב הרחמים בשבתות שבימי הספירה, אף כאשר יש חתן, או ברית מילה, בבית הכנסת; למרות שבדרך כלל מדלגים על תפילה זו במקרים אלו.
[שו"ע תצג, א, ולבוש ד; ביאורים ומוספים דרשו, 3]
מה הם מנהגי האבילות הנהוגים בימי ספירת העומר?
מנהגי האבילות בימי ספירת העומר: אין לערוך נישואין; אין לערוך ריקודים, אף של אדם אחד, וכל שכן מעגל של מספר אנשים. וכן אין לשמוע כלי זמר, ואף מתוך הקלטה; ויש אומרים שאף שמיעת שירה בפה מתוך הקלטה חשובה ככלי זמר, אך יש חולקים. ויש האוסרים אף שירה (עליזה) בפה, אך יש מתירים. וריקודים ומחולות בסעודת מצוה, או לכבוד מצוה, כגון בעת הכנסת ספר תורה – מותרים, אך אין ראוי לקובעם מראש לימים אלו.
וכמו כן, אין להסתפר; ומנהג זה מתייחס הן לתספורת הראש, הן לגילוח הזקן, והן לגילוח השיער במקומות האחרים שבגוף. ונחלקו הפוסקים אם מותר לספר את שער ראשם של ילדים קטנים; ואף לדעת האוסרים, מותר (מעיקר הדין) לערוך תספורת 'חלאקה' לילד שהגיע לגיל שלוש.
[שו"ע תצג, א-ב, ומשנ"ב ג; ביאורים ומוספים דרשו, 8, 9 ו־18]
האם מותר להסתפר בליל ל"ג בעומר?
כאמוּר, בימי ספירת העומר אסורים הנישואין והתספורת, כמנהג של אבילות על תלמידי רבי עקיבא שמתו בימים אלו. לדעת השולחן ערוך, מיתתם של תלמידי רבי עקיבא נמשכה עד ליום ל"ג בעומר, ואז פחתה בצורה משמעותית, אך נמשכה מעט עד ל"ד בעומר, ולכן אסורים הנישואין והתספורת עד ל"ד בעומר בבוקר, ובהגיע הבוקר הרי הם מותרים, משום שמקצת היום נדון ככולו, דהיינו, שנחשב הדבר כאילו נהגו את מנהגי האבילות במשך כל היום.
אולם, לדעת הרמ"א, בל"ג בעומר נפסקה מיתתם של תלמידי רבי עקיבא לחלוטין, ולכן אסורים הנישואין והתספורת רק עד ל"ג בעומר בבוקר. ויש אומרים שמיתת התלמידים נפסקה לחלוטין כבר בל"ג בעומר, ולדעתם, התספורת מותרת כבר בליל ל"ג בעומר.
[שו"ע תצג, ב, משנ"ב ו-ח, ושעה"צ יב; ביאורים ומוספים דרשו, 22, וראה עוד שם]