אילו איסורים כרוכים בחיתוך עצים בשבת?

הדף היומי בהלכה כ"ז סיון- סימן שי"ד סעיף ז'- סעיף י'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



האם מותר לחתוך חוט בשבת?

מדוע בחיתוך חבלים בשבת אין איסור של 'סותר'? כלי שיש בו 'צירים', האם מותר לפרק אותם בשבת? ומה הדמיון בין שבירת סל לבישול תמרים לבין שבירת אגוזים ושקדים? • שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן שי"ד סעיף ז' –סעיף י' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

חבלים שמשמשים לסגירת הכלים, מותר לחתוך אותם בשבת ואין בזה משום איסור 'סותר', והטעם, כיוון שהחבלים לא נחשבים לכלי גמור לעניין שיהיה שייך בזה איסור של סותר, ומוסיף השו"ע, שכאשר החבלים קשורים, יכול להתיר את הקשר שלהם, ואין בזה משום איסור 'מתיר', והטעם מבאר המ"ב, שכך דרכו של קשר זה, להתיר ולקשור מחדש, וכיוון שזה לא קשר של קיימא, אין בזה משום איסור מתיר.
כלים שסגורים ע"י מתכת או עץ, אסור לשבור את המתכת או העץ בשבת, כי שייך סותר בכלים במקום שהסתירה היא סתירה גמורה, ויש שחולקים סוברים שגם סתירה גמורה לא שייך בכלים.
מכיוון ששייך סותר בכלים כאשר זה סתירה גמורה, אסור לפרק את הצירים מהכלים כי זה נחשב סותר גמור, ויש מתירים להסיר את הצירים של הכלים כיוון שזה לא נחשב לסתירה גמורה, שהרי הוא רק מפרק את הכלי.
שבירת פותחות של תיבות, יש מתיר ויש אוסר, ומבאר המ"ב, אע"פ שהשו"ע עצמו סתם בסעיף שלנו שאסור לשבור את הפותחת של מתכת ושל עץ, ואע"פ שהם של כלים יש בזה איסור סותר כי הסתירה היא סתירה גמורה, בכ"ז מביא השו"ע שיש מי שמתיר, ומבאר המ"ב, שהמתיר סובר שאין כלל וכלל סותר בכלים, וכך הכרעת השו"ע, ויש להתיר ע"י גוי לסתור סתירה גמורה בכלים.
'חותלות של תמרים' מבאר המ"ב, דהיינו, כלים עשויים מכפות תמרים כמין סלים ומניחים בתוכם תמרים רעים להתבשל, ולכן, אם הכיסוי קשור בחבל, מתיר סותר שרשרות החבל וחותך אפילו בסכין, וכפי שלמדנו בסעיף הקודם שסתירת החבלים לא נחשבת לסתירה גמורה שתאסר בשבת כאשר החבלים סוגרים כלים, ומותר לשבור את החותלות עצמם ולא רק את החבלים שבהם קושרים את החותלות, כיוון שזה כמו ששובר אגוזים או שקדים כדי ליטול את האוכל שבפנים, וכך בחותלות שעשויים לצורך בישול התמרים הרעים, מותר לשבור את החותלות, ומדגיש המ"ב, שדווקא הם שאינם כלים גמורים, אבל כלי גמור, אסור.
מותר לחתוך חוט בשבת ואין בזה איסור של סותר, ומבאר המ"ב, שהטעם הוא כיוון שפסיקת החוט מותר בדבר תלוש, ומוסיף המ"ב, שכך הדין בפירות שקשורים או תפורים יחד בחוט, שמותר להתיר או לחתוך את החוט, כיוון שהחוט הוא כלי גרוע מאוד שלא שייך בו סותר, וזה הכל כשלא חותך לפי מידה, אבל אם חותך לפי מידה, יש בזה איסור של מחתך.
זה הכל בחבלים שקושרים בהם כלים, אבל חבלים העשויים לצורך קשירת קרקע, הם חמורים יותר, כיוון שבקרקע, אפילו בבניין כל שהוא, שייך שם 'בנין', ושייך שם 'סותר'.
באופן שהחבל לא עשוי בכלל לקיום, כגון דף שסותמים בו את התנור, לא שייך בזה משום סותר, אע"פ שמדובר בקרקע.

 

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים