איך נכון לגלול את ספר התורה

ח' תמוז- סימן קמ"ז סעיף ב'- סעיף ח'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

איך נכון לגלול את ספר התורה?
כנגד מי אומר להיות הכתב של הספר תורה בזמן ההגבהה?
האם יש זכות נפרדת בבהגשת המטפחת והמעיל לגולל?
כל זה ועוד בשיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א


סימן קמ"ז סעיף ב'

– דיני גלילת ס"ת –

שכר מצות הגבהת הס"ת | האם המגביה קנה גם את הושטת המעיל והמטפחת? | איזה חלק יש לש"ץ בשעת הוצאת והכנסת ס"ת? | מה הענין להקפיד שהתפר יהיה באמצע? | לאיזה כיוון יהיו האותיות בשעת ההגבהה? | צורת קשירת המטפחת באופן שלא יפול הספר | זמן תחילת ההפטרה | האם צריך להמתין לגולל עם היה"ר של ב' וה' ? | על מה נאמר שאין עושין מצוות חבילות חבילות?

המגביה ס"ת נוטל שכר כנגד כולם, וראוי לכבד את האדם החשוב שבבהכנ"ס שהוא יגביה את הס"ת, וכהיום נוהגים למכור את הגבהת ס"ת למי שמרבה בדמים משום חיבוב מצוה.

מי שקנה את הגבהת הס"ת, לא קנה את הושטת המעיל והמטפחת, כלומר, מגביהים את הס"ת, גוללים, ואז קושרים אותו במטפחת, ואח"כ עוטפים אותו במעיל, והושטת המעיל והמטפחת אל הגולל, נחשבת גם היא למצוה, והמגביה לא קנה מצוה זו.
הכנסת ס"ת אל ההיכל והוצאת ס"ת מההיכל, הם מצוות שלא שייכים לש"ץ, אלא זה מצוות בפני עצמן, אלא שאחרי שהמוציא הוציא את הס"ת מההיכל, הוא נותן אותו לש"ץ להוליך אותו אל הבימה, ואחרי שגמרו לקרוא בס"ת, נותנים אותו לש"ץ להוליך אותו אל ההיכל, אבל ההכנסה להיכל וההוצאה מההיכל, הם מצוות נפרדות שמוכרים אותם בפני עצמם, ולא שייכות לחזנים.

סעיף ג'
מי שגולל את הס"ת, יגלול אותו באופן שתפר יהיה באמצע, כדי שאם חלילה הס"ת יקרע, אז לא היריעה תיקרע, אלא התפר שבין שני היריעות יקרע, ואז יותר קל לתפור.

סעיף ד'
בזמנם היה נהוג שהמגביה את הס"ת הוא גם היה גולל, אבל היום מחלקים את זה לשתי מצוות נפרדות לשני אנשים, יש מגביה ויש גולל, ומבואר בשו"ע, שהכתב של הס"ת בשעת ההגבהה, צריך להיות כלפי המגביה ולא כלפי הציבור, שהרי כל הענין של ההגבהה הוא, להראות את הכתב של הס"ת לעם, וא"כ הו"א שצריך להראות את הכתב לעם ולא כנגד המגביה, קמ"ל שלא.
בזמננו יש חגורות עם אבזמים, שבהם קושרים את הס"ת, אבל בזמנם לא היה את זה, אלא היו לוקחים מטפחת ארוכה, והיו מסובבים את אותה מטפחת סביב הס"ת, ובסוף היו קושרים אותו, ומבואר ברמ"א, שצריך להתחיל לגלול את המטפחת מהחלק החיצוני של הס"ת, ולא מהחלק שקרוב אליו, כי אם הוא יניח את המטפחת בחלק שקרוב אליו, ויתחיל לגלול ולהוליך אותו סביב הס"ת, אז הס"ת יכול ליפול לפניו, ולכן עדיף להניח את המטפחת בחלק החיצוני, ואז יסובב את המטפחת כלפי פנים, וממילא החשש שמא הס"ת יפול הוא רחוק יותר, שהרי הוא גולל אותו כלפי פנים, ואחרי שגמר את הגלילה, גולל את המטפחת סביב הס"ת, ואח"כ קושרים אותה, והקשר יהיה כלפי פנים, כדי שבפעם הבאה שיבואו לקרוא בס"ת, אם הקשר יהיה בצד החיצוני, הוא יצטרך להפוך את הס"ת, ולהתיר את הקשר, ולפתוח את החגורה, וזה הכל בזמנם שהמגביה הוא הגולל, אבל בזמננו, הם שני אנשים נפרדים, ואין כ"כ חשש מאיזה כיוון להניח את המטפחת שמא יפול הס"ת, כיון שהוא עומד בצד החיצוני אז הוא ישגיח שלא יפול.

סעיף ה'
מוטב לגלול את המטפחת סביב הס"ת, ולא יגלול את הס"ת בתוך המטפחת כי זה לא כבוד לס"ת.

סעיף ו'
הגולל ס"ת כשהוא בתוך התיק טועה, כי ע"י הס"ת עלול להיקרע.

סעיף ז'
אין המפטיר מתחיל את ברכות ההפטרה אלא עד שיגמרו לגלול את הס"ת, כדי שהגולל יוכל לכוון למה שהמפטיר אומר, המ"ב אומר, שאת היהי רצון שאומרים בב' וה', לא צריך להמתין עד שהגולל יגמור את הגלילה כדי שהוא ישמע את היה"ר, כי זה רק מנהג בעלמא, משא"כ הפטרה שזה יותר חשוב.

סעיף ח'
ביום שיש בו שני ס"ת, לא יפתחו את הס"ת השני ולא יסירו את המפה ממנו, עד שיגללו את הראשון, ובאר המ"ב, כיון שאין עושין מצוות חבילות חבילות, וכן לא מסלקים את הראשונה, עד שכבר הניחו השניה על השולחן, כדי שלא יסיחו דעתם מהמצוות, ומוציאין ב' ספרים כאחד, ואין בזה חשש של חבילות חבילות, אלא אפשר להוציא שני ס"ת בבת אחת, ואת הס"ת השני יתנו למישהו לאחוז ביד עד שיגיע זמנו לקרוא בו.

הכרת הטוב על הלוואה, האם זה מותר?
"עד דלא ידע" - השנה עושים את זה נכון!
חבילות של עשרת אלפים דולר צנחו על הדלפק. "איי דונט בליב איט", אמרה הפקידה ומיהרה לטלפון...
"מבצע! במקום ארבעים – שישים שקלים לקילו"!!
תענוג ווינאי מוגזם...
"המוכר בדק את תוצאות ההגרלה וברק עלה בעיניו..."
"אני מתלבט לרגע להיכן יכול היה להעלם האשראי, ואז - נקישה בחלון..."
"המלצתי בחום על הנהג האדיב. טעות קטנה אבל קריטית עשיתי..."
"מעטפה עם המחאה בסך 12 אלף דולר מארה"ב, הייתה בדרך אלינו..."
הכנתי לו מיטה וכשנכנס לחדר אמר לי: "אתה יודע שאש"ל בלי לינה זה אש?". לא הבנתי באותו הרגע...
"סיכמתי עם הבבא סאלי, שמה שהאויבים רוצים לעשות לישראל, שיעשו בינם לבין עצמם!"
13 נפשות, 2.5 חדרים, ואמונה אחת גדולה
"תגיד לי, מה חלום החיים שלך?", שאל נציג רשת הסופרמרקט...
האסיר שמע, 'נדלק' והצהיר: "מקבל על עצמי לשמור שתי שבתות!"
''אין לך מושג איזו השגחה פרטית הייתה עכשיו!"
גם על אוכל שרוף אפשר להחמיא...
המקום היחיד בעולם, שאפשר להחליף בו רכב בטעות, כאילו זה כובע...
"בחור צריך ללמוד בכיף!"
"אני כמו רואה אותו לידי, אדום כולו, מתחנן ללא מילים: אנא מחול לי!"
השבוע הייתי עד שמיעה מכלי ראשון, לסיפור שלא ניתן להישאר אדישים מולו"
"אם עשיתי עבירת תנועה – צריך להתייחס אלי כמו מחבל חמאס?"
מרגש: נתן לבנו את השטר האחרון שבכיסו כדי לנסוע לישיבה -
ישועות כאן ועכשיו!
"נַפְשִׁי חוֹלַת אַהֲבָתְךָ" - ליום השנה של מרן הגר"ש בעדני זצ"ל
מרגישים תְּקִיעוּת בחיים? תבדקו אם האור אצלכם דולק!
הפקיד עצר אותם: "הטיסה כבר סגורה!". הם עמדו נבוכים. "שבת בקייב? איך??"
"לא אעשה קידוש עד שמשמשי ישוחרר ויתייצב כאן!"
יושבים כל הגויים באו"ם, ואף אחד לא עושה מאומה!"
חצי שעה המתין בתור - החזיר את המוצרים ויצא מהחנות...
כשהדרייבר פגש סוכן נסיעות מארצות הברית...
"כל השפע הגיע אלי, דווקא אחרי ששמטתי את המושכות!"
בדמעות רותחות, בלב שבור ורצוץ אמר: "ברכות יש לנו כבר למכביר! אנחנו שבעים מברכות... אני צריך 'הבטחה!' ברורה ומפורשת..."
"לפתע הגיע השכן לבניין. הרגשתי איך ה' נתן לי כוחות לעמוד בניסיון!"
תוך כדי הקריאה בתורה, סגר את ספר התורה והכניסו לארון!
את הכותרות של העיתון מומלץ לקרוא! את הפרשנות שאח"כ - לא!...
"אדם שמבקש מכל הלב - תמיד הקב"ה ישמע לתפילתו!"
חמשת העובדים הגויים קיבלו מכתב פיטורין. היהודי לא!
מקור החוסן הנפשי והגבורה היהודית - הוא כאן!
ההורים פשוט נלחמים, שהילדים שלהם ילמדו בכיתה שלו...
"כאשר אדם צריך לישועה שיברך בכוונה 'שהכל ויוושע"
איך יכול יהודי לישון, כשישראל נמצאים בצרה ובשביה???
מה יש לי לחשוב על מחר, כשאיני יודע מה יהיה מחר!?

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן