איך נוטלים ידיים כשיש תחבושת או פלסטר על היד?

ג' תשרי- קס"ב ט' - י'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם מספר אנשים יכולים ליטול ידיים ביחד באותם המים?
נטל ידיו ונגע בו אדם שאין ידיו נטולות האם צריך ליטול שוב?
נטל ידו אחת ונגע בה בשנייה האם צריך ליטול שנית?
כל זה ועוד בשיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א


סימן קס"ב סעיף ט'

– הגבהה ושפשוף הידיים בנטילה –

יזהר שלא יהיו על ידיו צרור או קיסם בעת הנטילה יש לו תחבושת או פלסטר בידו האם צריך לשפוך מים באותו מקום? באופן שיכול להסיר התחבושת, האם צריך להסירה? נטל ידיו חוץ ממקום התחבושת, ונפלה לו בעת הסעודה מה עליו לעשות? |

למדנו לעיל שצריך שתי שפיכות בנט"י, ולפי"ז למדנו, שהמים השניים יש להם כללים, והם לא מטהרים בכל מקרה, אלא מטהרים רק את המים הראשונים שנטמאו מחמת היד עצמה, אבל מים שנטמאו מחמת דבר אחר, המים השניים לא מטהרים אותם, כגון שחברו נגע בידו הנטולה, והטעם, כיון שטומאת הידיים אינה מחמת היד עצמה, אלא כיון שמישהו אחר נגע בו, וכן אם אדם נטל יד אחת ונגע בידו הלא נטולה ביד הנטולה, המים השניים לא יטהרו, וכן אם נטל ידיו עד סוף אצבעותיו והמים עלו למעלה וחזרו, לא יועילו המים השניים לטהרם, כיון שנטמאו מחמת דבר אחר.

מבואר בשו"ע שאדם בשעת נט"י צריך להזהר שלא יהיו צרור או טיט על ידיו ולא משום חציצה, ואפילו באופן שהם רפויים, והטעם, כיון שהמים השניים מטהרים רק את היד עצמה, אבל מים ראשונים שע"ג צרור המים השניים לא יטהרו אותם.

סעיף י'

אדם שיש לו רטייה על ידו, א"צ ליטול מים על הרטייה כיון שזה נחשב כמקום שאינו קיים, אבל צריך להזהר שהמים שהיו על הרטייה לא יחזרו חזרה ליד, שהרי הם יטמאו אותה, לכן יזהר שלא יגעו מים ראשונים ברטייה, ומים שניים לא יועילו להם כי זה מי רטייה, ואם נטל מרביעית מועיל ועיצה זו עדיף, כי קשה להזהר שלא ישפך מים על הרטייה.

אם לא קשה לו להוציא את הרטייה, יוציא אותה, ואם נטל שלא במקום הרטייה, ותוך כדי הסעודה, הרטייה נפלה לו, צריך ליטול ידיו במקום הרטייה, שהרי עכשיו יכול ליטול שם את ידו.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן