מהלכות ברית מילה בשבת
* מנהג רוב בני ספרד שלא לערוך ברית מילה שאינהּ בזמנהּ בימי חמישי או שישי. ומנהג רוב בני אשכנז לעורכהּ הן בחמישי והן בשישי.
* מוהל שגילה כי אין ברשותו תחבושת לחבישת התינוק, אשר בהעדרהּ קיימת סכנה לחיי התינוק, והשגת התחבושת כרוכה בעשיית מלאכה האסורה בשבת – אסור לו לערוך את הברית בשבת.
* לדעת השולחן ערוך אין להתיר כל איסור לצורך רחיצת התינוק בשבת לפני עריכת ברית מילה; ולדעת הרמ"א, מותר לרוחצו במים שחוּממו לפני השבת.
* לדעת השולחן ערוך, בשבת אסור לבצע את הברית על ידי שני מוהלים; ואף לדעת הרמ"א ראוי להחמיר בכך, אך לדעת רבים מפוסקי אשכנז ניתן להקל בדבר.
* אדם שמעולם לא שימש כמוהל – אינו רשאי לשמש כמוהל בשבת, מחשש שלא יבצע את החיתוך כנדרש ולא יקיים את המצוה, ונמצא שחילל את השבת.
מהלכות שריפה בשבת
* אחת מל"ט מלאכות האסורות בשבת, היא מלאכת 'המכַבה'. כיבוי שלא לצורך שימוש בפחם, נחשב כמלאכה 'שאינה צריכה לגופה', שלדעת רוב הפוסקים אסורה מדרבנן. ולפיכך, כיבוי שריפה כדי למנוע את התפשטותה – אסור מדרבנן.
* חכמינו ז"ל החמירו על מי שפרצה אש בבניין מגוריו, שלא יוציא מביתו מאומה, כי אם מזון לסעודות השבת ומשקה עבורו ועבור בני ביתו; וכן מזון לשבת עבור בעלי החיים שברשותו; מחשש שמא מתוך שיהיה עסוק בפעולות ההצלה ישכח שהיום שבת, ויכבה את השריפה.
* חכמינו ז"ל התירו להוציא מבית שפרצה בו שריפה בשבת, מזון הנדרש לשלוש סעודות לבני הבית. ואם הוציא מין מסוים של מאכל, רשאי להוציא מין אחר בטענה כי הוא חפץ דווקא במין זה.
* אדם שפרצה שריפה בביתו בשבת, רשאי להוציא מביתו מזון לשלוש סעודות, גם כאשר יש ברשותו מזון במקום אחר, ובאפשרותו לאכול שם את כל סעודות השבת.
* יש אומרים שמותר לטלטל חפץ של מוקצה החשוב מאוד לבעליו, כאשר קיים חשש כי יישרף בשריפה שפרצה בבית סמוך ועלולה להתפשט.
הלכות שבת שונות
* לצורך רפואת בעלי חיים, מותר לעשות בשבת כל פעולה שאינה כרוכה באיסור מלאכה; וכגון הנחת משחה על גבי פצע בעור ללא מריחה.
* חכמינו ז"ל אסרו לפנות מחסן בשבת מפני הטרחה שבדבר, או משום 'עובדין דחול'. ואם החל בפינוי המחסן בערב שבת – מותר להוסיף ולפנות ממנו ארבעה ארגזים, שכל אחד מהם אינו מכיל יותר משלוש 'סְאִין'. וכאשר מטרת הפינוי היא לצורך מצוה – מותר לפנות את המחסן אף אם לא הוחל בכך בערב שבת, ומותר לפנות ממנו עד חמשה ארגזים המכילים שלוש 'סאין'.
* כל איסורי שבת שהתירו חכמינו ז"ל לצורך מצוה – וכגון אמירה לגוי לעשות מלאכה דרבנן, או האיסור הנ"ל של טרחה ו'עובדין דחול' בפינוי מחסן – מותר לעשותם לצורך הכנסת אורחים.