היום נלמד: ברכה על מאכל נוסף שהובא לאחר הברכה
יום רביעי כ"ט חשון תשע"ז
אכלת לחמניה ושלחת מישהו לקנות לחמניה נוספת - האם עליך לשוב ותברך 'המוציא'?
המברך על מאכל, מתוך החלטה שלא לאכול מעבר לכמות שבֵּרך עליה, ולאחר מכן נמלך בדעתו והחליט לאכול עוד, צריך לברך שנית. ולכן, לדוגמה, הקונה לעצמו לחמניה לארוחה, ובֵּרך עליה ואכלהּ, ולאחר מכן החליט לאכול עוד, ושלח מישהו לקנות לחמניה נוספת - עליו לברך 'המוציא' שנית, כיון שמעשיו מוכיחים שבתחילה לא היה בדעתו לאכול אלא את הלחמניה שקנה. [ס"ק יח ושעה"צ ס"ק כד]
אכלת מנה במסעדה ולאחר מכן הזמנת מנה נוספת - האם עליך לשוב ולברך?
בניגוד לדין הקונה לחם בחנות, האמור לעיל, הפורס לעצמו לחם בביתו לצורך ארוחתו, ולאחר שסיים החליט לאכול עוד מהלחם הנמצא ברשותו, אינו צריך לברך שנית, כיון שהדרך להמלך ולאכול עוד מהנמצא ברשותו, והרי זה כאילו ידוע מראש שהוא עשוי להמלך ולאכול עוד. והוא הדין ביושב במסעדה וכדומה, ומזמין מנה אחת, ולאחר מכן מחליט להזמין מנה נוספת. [ס"ק יח; ביאורים ומוספים דרשו, 23]
איזו ברכה מברכים בשבת רק בסעודה שלישית?
השותה יין בסעודה מברך עליו 'הגפן', ואינו נפטר בברכת 'המוציא'. אולם, הרגיל לשתות יין בסעודות שבת ויום טוב - כפי שאכן ראוי לנהוג - לא יברך עליו בסעודות הלילה והבוקר, כיון שברכת היין שבקידוש הסמוך לסעודה, פוטרת את היין שבסעודה. ואף בימות החול - אם רגיל לשתות יין בסעודותיו, ובמקרה שתה בסמוך לסעודה, פוטרת ברכתו את היין שבסעודה. [סעיף א ו־ד, ס"ק ח, וביה"ל ד"ה לפני; ביאורים ומוספים דרשו, 17]