איזה ברכה צריך לברך מי שטובל ביסקוויט בכוס קפה?

ל' תשרי- קס"ח י"א - י"ב
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מה מברכים על לחם שהשרו אותו במים או ביין?
איזה ברכה צריך לברך מי שטובל ביסקוויט בכוס קפה?
כל זה ועוד בשיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א


סימן קס"ח סעיף י"א

– על איזה מין פת מברכים –

פירורי לחם ששרה במים האם איבדו את ברכתם? | שרה אותם ביין אדום | טובל ביסקוויט בכוס קפה, על מה מברך? | כששניהם שווים כיצד נכון לנהוג? 

למדנו לעיל על ברכת פירורי לחם, שיש בזה ג' חילוקי דינים, אם בישל אותם הדבר תלוי, אם יש בהם כזית, ואפילו רק בחתיכה אחת, מברך עליה המוציא ושאר הפירורים נגררים אחריה, ואם אין בהם כזית, מברך מזונות וגם אם יש בהם צורת לחם, ואם לא בישל את הלחם אלא הדביק את הפירורים בדבש, אם יש בהם כזית, מברך המוציא, ואם אין בהם כזית, אם יש בהם צורת לחם, מברך המוציא, ושלא כמו בישול, ואם גם לא הדביק ולא בישל, מברך המוציא גם אם לא ניכר שזה לחם.

אדם ששרה פירורי לחם במים לשרייה ממושכת עד כדי שנתלבנו המים מהשרייה, הדין הוא, שאם יש בפירורים כזית, ברכתם המוציא, ואם אין בהם כזית, עצם זה ששרה אותם בשרייה ממושכת עד כדי שנתלבנו המים, זה עצמו גורם שזה לא יחשב כתוריתא דנהמא, וברכתם מזונות.

המ"ב שואל, הרי למדנו בסעיף הקודם, שאם הוא לא חיבר אותם בדבש ולא בישל אותם, מברך המוציא, ומדוע כאן אנחנו אומרים שאין בהם תוריתא דנהמא, והרי הוא לא בישל את זה? ואומר המ"ב, שפירורים קטנים שאדם חותך לחתיכות קטנות, אז אע"פ שלא ניכר שזה לחם, אבל לא אזיל מיניה תורת לחם, אבל כששרה אותם במים, המים מאבדים מהפירורים את שם לחם שבהם.

סעיף י"ב
אדם ששרה את הפירורים ביין אדום, והיין האדום צבע אותם בצבע אדום, ואין בהם כזית, הדין הוא שאיבדו תורת לחם.
המ"ב אומר, שאנשים שטובלים את הביסקוויט בתוך כוס קפה, אם הכוס קפה טפל לביסקוויט, יברך רק על הביסקוויט ויפטור את הכוס קפה, ואם הביסקוויט טפילה, יברך על הכוס קפה, ואם שניהם שווים יברך על כל אחד בפני עצמו, ויותר טוב שקודם ששורה את הביסקוויט בתוך הקפה, יברך עליה מזונות, ואח"כ יפטור את הקפה במעט סוכר.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן