עשיית מלאכה בחול המועד לצורך המועד
* מלאכה המותרת לצורך המועד, מותר אף למי שמתפרנס ממנה בשאר ימות השנה לעשותה בחול המועד, אך עליו לעשותה בצנעה, כדי שלא יחשדוהו שעושה מלאכה כדרכו בימות החול.
* חרקים או יתושים המפריעים או מזיקים לאדם, מותר להורגם בחול המועד; ואף כשיש באפשרותו להבריחם – אם סביר שישובו למקום לאחר זמן קצר, מותר להורגם.
* יש אומרים שמלאכת 'הוצאה' מותרת בחול המועד רק לצורך המועד; ויש אומרים שאין איסור הוצאה כלל בחול המועד.
* ישנן פעולות שאין בהן איסור מלאכה, ואסרו חכמים לעשותן בחול המועד מפני הטירחה הכרוכה בהן. אחד האיסורים שאסרו מטעם זה, הוא – העברת חפצים ממקום אחד למקום אחר, באופן ובכמות הגורמים לטירחה. ולכן אסור לאדם לעבור דירה עם חפציו בחול המועד, ואף אם רצונו לעבור מדירה קטנה ומוזנחת לדירה נאה ומרווחת.
הכנת אוכל בחול המועד
* מותר לעשות כל מלאכה בחול המועד לצורך הכנת אוכל לחג, ומותר אף להותיר את עשיית המלאכה מלכתחילה לחול המועד, ואין צורך לעשותה לפני החג.
* אסור 'להערים' ולהכין בחול המועד אוכל לימים שלאחר החג, הן באופן של הכנת אוכל בכמות גדולה, והן באופן של הכנת אוכל נוסף, כשכבר קיים אוכל המוכן לאכילה ויש בו די לימי החג.
* מותר להכין בחול המועד אוכל לצורך 'יום טוב שני'. אולם, בן ארץ ישראל המארח בביתו בני חוץ לארץ, נחלקו הפוסקים אם מותר לו להכין עבורם בחול המועד אוכל לצורך יום טוב שני.
* מותר לדוג דגים בחול המועד, ומותר לדוג אף כמות גדולה מעבר לנדרש לחג, ומותר למלוח את כל הדגים על מנת לשַׁמרם לתקופה ארוכה.
עשיית מלאכה בחול המועד לצורך 'דבר האבד'
* אחד ההיתרים לעשיית מלאכה בחול המועד, הוא – 'דבר האבד'. והיינו, דבר העלול להיפסד אם לא יעשו בחול המועד את המלאכה הראויה להיעשות בו.
* מניעת רווח, דהיינו שאם לא יעשה מלאכה בחול המועד יחמיץ הזדמנות מסוימת להרוויח – נחלקו הפוסקים אם היא נחשבת כדבר האבד. ואף לדעת המתירים, אין ההיתר אלא בעשיית מלאכה לשם קבלת רווח הקשור בעניני מסחר, אך לא לשם קבלת רווח מזדמן מן ההפקר. וטירחה שאין בה מלאכה, מותרת אף לצורך רווח מזדמן מן ההפקר.
כביסה בחול המועד
* חכמינו ז"ל אסרו לכבס בגדים בחול המועד, כדי לזרז את העם לכבס את בגדיהם לפני החג, כך שבכניסתו יהיו בגדיהם נקיים כראוי לכבוד החג. אולם, מגבות ידים, מגבות רחצה, מפות שולחן, וכיוצא בהן – במקום שנהוג להחליפם בתדירות גבוהה, אם כמוּתם אינה מספיקה לכל ימות החג, מותר לכבסם כפי הצורך לחול המועד. וכן בגדי ילדים שמתלכלכים תדיר, מותר לכבסם בחול המועד, כאשר התלכלכו באופן שאדם בוש ללובשם ברבים. ונחלקו הפוסקים בנוגע לגיל הקטן שאליו מתייחס דין זה; ויש שכתב שהדבר תלוי בכל ילד כפי ענינו, אם מתלכלך תדיר או לא.