הרה"ג רבי יחיאל פליסקין שליט"א
כיצד לנהוג במתבגרים הפריעים בביתי
הורים רבים שואלים בתקופה זו, לגבי ילדיהם המתבגרים, אשר השתבש להם לגמרי סדר היום, והם הולכים לישון מאוחר וקמים מאוחר.
התשובה מתחלקת לשנים:
- מצד הנזק הרוחני והערכי הנגרם לנער עצמו [-נדרשת גישה רכה יחסית]
- מצד ההפרעה שזה יוצר לבית [-נדרשת גישה קשוחה יותר].
מצד הנזק הנגרם לנער עצמו
הנסיון מורה כי בדרך כלל לא ניתן לאכוף על ילדים מתבגרים שעות שינה וקימה באופן הדוק. מצד שני, יש כמה פעולות שהורים יכולים לעשות כדי לשפר את המצב, ולהקל את הנסיון מעל ילדיהם. הכוונה להטמעת כללים בבית, שיוצרים אוירה של שינה וממעטים פעילות לקראת השעות המאוחרות של הלילה.
דוגמאות לכללים שניתן להחיל בבית:
הגעה הביתה עד שעה פלונית (אם כי בתקופה זו לכאורה ממילא לא יוצאים מהבית).
מטבח נסגר בשעה פלונית.
אור בסלון נכבה בשעה פלונית.
שיחות טלפון מסתיימות בשעה פלונית.
מקלחות עד שעה פלונית .
ארוחת בוקר מוגשת רק עד שעה פלונית. ועוד…
כמובן, שאין צורך להחיל את כל הכללים יחד, וגם – אלו רק דוגמאות, בכל בית צריכים ההורים לחשוב בצורה מקיפה ויצירתית, כדי לגבש כללים שיתאימו לבית הזה. ומסתבר שיהיה צורך גם לעשות שינויים מתבקשים תוך כדי.
כל האמור עד כאן נכון לגבי נערים מתבגרים, אך לא לגבי נוער מתמודד.
הנערים המתמודדים, בפרט כשהם בבית ובתקופה מורכבת זו, אין הרבה סיכוי שישמרו על סדר יום נורמלי. כשאין בשביל מה לקום, ממילא אין בשביל מה ללכת לישון. יתירה מזו, אחד הנערים המתמודדים אמר לי בתקופה זו, כי הוא מתכנן מלכתחילה לקום משנת הלילה בשעות אחר הצהרים המאוחרות, כדי שלא יהיה לו עוד יותר משעמם במשך היום הארוך. ולכן לגביהם הייתי ממליץ לא לבזבז אנרגיה לשוא, אלא פשוט לנשום עמוק, ולקבל את זמני השינה והקימה שלהם כפי שהם.
מצד ההפרעה שזה יוצר לבית
כגון, במקרים בהם המתבגרים עושים רעש בלילה, ומפריעים לשאר בני המשפחה לישון .
כאן, אני ממליץ על פחות סובלנות. משום שעם כל הכבוד לקשיים או לצורך בעצמאות של המתבגרים, ואפילו המתמודדים, אין להם כל הצדקה להפריע לשאר בני הבית. להבדיל, גם החוק בכל המדינות דורש שקט בשעות מנוחה, וכו'.
ולכן יש לגבש כללים מתאימים לכל בית, ולפעמים לכל ילד בפני עצמו – ברוח ההמלצות לכללים שכתבנו לעיל – שימנעו את ההפרעות. בנוסף לכללים, יש לעמוד על כך שהילדים יתנהגו בצורה סבירה, גם אם זה לא נאמר בכללים.
למשל אם אחד הילדים ידליק מוזיקה בקול באמצע הלילה, לא נשתוק לו על כך בטיעון שזה לא כתוב בכללים…
מה עושים כשהילדים מפרים את הכללים
אם הילדים מפירים את הכללים, כדאי לנהוג כדלהלן (כללים אלו נכונים לגבי מתבגרים, החל מגיל בר/בת מצוה בערך, ולא לגבי ילדים קטנים יותר).
- להשתדל מאד לא להגיב בשעת מעשה. כלומר אם הילד מכין לעצמו חביתה לאחר השעה שנקבעה, לעבור על כך בשתיקה ולא לעצור אותו .
- לפני שמגיבים על מה שקרה, להמתין לפחות שעה -שעתיים, ואפשר גם להמתין למחר, כך המשמעת מתקבלת הרבה יותר .
- יש לקרוא לילד ולשוחח עמו ביחידות, רק ההורים, וללא שמיעה של אחרים, כדי לשמור על כבודו.
- השיחה תהיה קצרה, ענינית, בלי כעסים, האשמות, ויכוחים, שיפוטיות, או הטפות מוסר.
- היא יכולה להישמע ב ערך כך: "אתמול בלילה הכנת אוכל לאחר השעה 12 , אבל אנו קבענו שאחרי 12 אין הכנת אוכל, אז אנחנו לא מסכימים שזה יקרה יותר". זהו, לא צריך יותר מזה.
- אם הילד מתחיל להתווכח וכד', יש לסיים את השיחה בזריזות, כדי לא לאפשר לויכוחים להתפתח סביב הנושא.
- גם אם הוא אומר שהוא לא מבין כלל את ההגיון שבכלל, אל תיבהלו, אין צורך שהוא יבין, העיקר שהוא יישם.
במקרה שזה לא עוזר אחרי פעם אחת, יש לעשות זאת שוב בפעם הבאה שזה קורה. כלומר, נניח שבלילה הבא הוא שוב יכין אוכל לאחר 12 , אנו נמתין שוב שיעבור לפחות שעה, ואז נקרא לו שוב בפרטיות, ונאמר לו שוב את אותו דבר.
מבלי להוסיף "ולמה לא הבנת בפעם הראשונה". לאחר מספר פעמים, הילד אכן יציית לכללים! ואם לא, כנראה שלא עשיתם את זה נכון, ויש לברר יותר טוב כיצד להפעיל את המשמעת.
כי כלל זה נקטו בידכם : משמעת יעילה – עובדת. ואם זה לא עובד – כנראה צריך ללמוד יותר טוב איך לעשות את זה .
להצטרפות לרשימת התפוצה של הגר"י פליסקין, אפשר לפנות לכתובת עם המילה 'הצטרפות'. [email protected]
(קובץ דרישה וחקירה)