שלשה תנאים להתיר טלטול במבוי ע"י לחי או קורה

י"ג באדר ב תשע"ט - סימן שס"ג- סעיף כ"ו- אמצע סעיף כ"ו "ואם היה גבוה"

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

 


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



מאיזה גובה נחשב הדבר שיש למבוי מחיצות?כיצד נידון מבוי שאין באורכו ד' אמות? באיזה אופן ניתן להתיר טלטול במבוי שחסר בו אחד מן התנאים? ואיך יתכן להכשיר מבוי ע"י קורה כאשר המבוי הוא למעלה מכ' אמה, והרי הקורה אינה ניכרת לעוברים ושבים? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ד' סימן שס"ג סעיף כ"ו במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

כדי שהמבוי יהיה ניתר בלחי וקורה, צריך שיתקיימו בו תנאי מבוי:

א. צריך שהמבוי יהיה יהיה נמוך י' טפחים מגובה כותלי המבוי, ומבוי שאין בגובהו י' טפחים מקרקעית המבוי, הוא נחשב כמבוי שאין לו מחיצות, והטפחים צריכים להיות מרווחים ולא מצומצמים, ומבאר המ"ב, שההפרש בין מרווחים למצומצמים, הוא חצי אצבע לאמה.

ב. מבוי שרוחב פתחו יותר מי' אמות, לא ניתר בלחי וקורה, ומבאר המ"ב שזה לחומרא.

ג. אורך המבוי יהיה לפחות ד' אמות, ומבאר המ"ב, שאם אין בו לפחות ד' אמות, זה לא מבוי אלא חצר.

אם חסר אחד מכל התנאים האלו, אינו ניתר בלחי וקורה, ויעשה צורת הפתח, ומביא המ"ב בשם הרבה אחרונים שסוברים, שצוה"פ מועילה למבוי שאין באורכו ד' אמות, או למבוי שרוחב פתחו יותר מי' אמות, אבל לא מועילה למבוי שאין בגובה הכתלים שלו י' טפחים, שהרי הוא נחשב כמי שאין לו מחיצות, ולכן, גם אם הוא ישים צוה"פ ברוח הרביעית הפרוצה, הוא הרוויח רק סתימה של רוח אחת, ובדבריהם הם חולקים על דברי השו"ע.

מבוי שאין באורכו ד' אמות, הוא נידון כחצר שאינה ניתרת בלחי או קורה, אלא ניתרת בפס ד', או בשני פסים של שני משהויין משני הכיוונים, ולכן גם מבוי כזה שאין באורכו ד' אמות, הוא ניתר בפס ד', או בשני פסים של שני משהויין משני הכיוונים.

מבוי שגובה הכתלים שלו למעלה מכ' אמה, והניח שם קורה, הקורה פסולה, וטעם הדבר מבאר המ"ב, כיוון שקורה מועילה משום היכר לרבים שהמבוי מותר בטלטול, אבל ברה"ר ובכרמלית אסור לטלטל, ומכיוון שכך, צריך להעמיד אותה במקום שאנשים רואים, ולמעלה מכ' אמה, אנשים לא מבחינים בקורה, ואם גובה הכתלים כ' אמה מצומצמים, והקורה מתחילה מיד בגובה שלמעלה מכ', זה כשר, אבל בלחי הוא ניתר, שהרי לחי עומד למטה בראש המבוי על הקרקעית, ולא אכפת לנו שהכתלים גבוהים כ' אמה.

מבוי שגובהו למעלה מכ' אמה, ורוצה להכשירו דווקא בקורה ולא בלחי, צריך לעשות בה ציור וכיור, שעי"ז כולם מסתכלים בה, כיוון שהיא מושכת את העין, ויהיה מותר לטלטל באותו מבוי על סמך אותה קורה.

מהו סוד ההצלחה?
הזוג מניו יורק היו מוכנים לחיות על לחם צר ומים לחץ, רק לא לעזוב את הכולל...
מדוע לא מתחילים את זמן חורף מיד אחרי החגים?
צפו: באמצע ההקפות נפל ספר התורה. המתפללים לא ידעו את נפשם...
הנהג לא מגיע בשעה שנקבעה, עורך הדין נרדם והכל נראה חסר סיכוי...
לפתע אני שומע רחש מאחד החדרים. זה היה קצת מוזר...
הופיע! לקראת שבת - פרשת לך לך
''הכל שווה כדי שלאבא יהיה קשר טוב עם הילד!''
טענתו של עורך הדין, גררה פרץ צחוק אדיר מפיות כל הנוכחים...
"הסיפור התפרסם והכה גלים..."
"תקשיב חבוב, סידרו אותך וקנית אופניים גנובים, אבל עכשיו פתחת חשבון עם בורא עולם..."
מה תעשו היום לסימן טוב לכל השנה?
"הצרור נעלם ובתוכו המפתח היחיד לרכב שלי"
רוצה לפתוח חלון? שלם 10 ש''ח
"אצלי הדלת פתוחה כל היום!"
"לא התפלאתי כשהרופא הסתכל עלי כמי שאיבד את דעתו..."
כמה דבש מייצרת דבורה משך כל ימי חייה?
ברגע אבוד, כשאין מה למרוח בסנדוויץ' של הילד...
הבחורים שניצחו את הפוליגרף המשטרתי
מה עשה הטייס הגרמני בבית הכנסת לפני שהפציץ אותו?
צפו: שיעור המחשה מיוחד על יצור השופר וכשרותו
מדהים: הבקשה הקטנה של מרן הגראי"ל זצוק"ל
הימים הללו הם שעת כושר. אל תחמיץ אותם!
"באמצע בין הזמנים אני מקבל מכתב נוסף ממס-הכנסה. פתחתי. אני קורא ולא מאמין!"...
מה היה דחוף כ"כ לאינסטלטור, לפצח גרעינים באמצע הדרשה?

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

תגובה אחת

  1. גינדי הגב

    אא
    האם נכון לומר שלחי או קורה מתירים את הטלטול במבוי ושיתופי מבואות מתירים את הטלטול מן החצרות למבוי.
    אם עשו רק לחי או קורה, יהיה אסור להוציא מן החצר למבוי?
    אם עשו רק שיתופי מבואות, מותר לטלטל במבוי?

פוסטים נוספים