שיתופי מבואות בתבלינים

י"ז סיון תשע"ט - סימן שפ"ו- סעיף ג'- סעיף ה'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

 


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



האם יש מכנה משותף בין שיתופי מבואות לעירובי חצרות?מה הדין כאשר דייר השתתף עם שכניו במבוי ע"י הנחת יין ושמן בכלי אחד? באלו מאכלים עושים שיתופי מבואות ובאלו מאכלים לא עושים?ומהו השיעור של שיתוף ע"י תבלין? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ד' סימן שפ"ו סעיף ג' – סעיף ה' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

חז"ל אסרו לבני חצרות שבמבוי להוציא כלים מהחצרות אל המבוי עצמו, אא"כ עשו שיתופי מבואות, כי החצרות הם רשויות יותר פרטיות, והמבוי הוא רשות יותר כללית, וחששו חז"ל, שאם יוציאו כלים בשבת מהחצרות אל המבוי, עלולים להוציא גם מרשות לרשות, ולכן, ע"י שיתופי המבואות מתאחדים כל החצרות של המבוי לרשות אחת, ואין חילוקי רשויות ביניהם, וממילא לא יבואו להוציא מרשות לרשות.

שיתופי מבואות שווים לעירובי חצרות, וגם עירובי חצרות זה אותו עיקרון, שחששו חז"ל, שאם יהיה מותר להוציא כלים מהבית הפרטי אל החצר המשותפת, יבואו להוציא כלים גם מרשות לרשות, לכן גזרו לעשות עירובי חצרות, ועיין בשו"ע שמשווה בין שיתופי מבואות לבין עירובי חצרות.

אומר הרמ"א, דייר בן המבוי, שהוא שותף עם שכניו בני המבוי, עם אחד הוא שותף ביין, ועם השני בשמן, וכדי היין והשמן מונחים כולם בכלי אחד גדול, זה עצמו מועיל כדי לשתף אותם, ולא צריכים שיתוף נוסף, ואע"פ שהיין והשמן ניתנו בכלי שלא למטרת שיתופי מבואות, אלא למטרת סחורה שהם שותפים בה בפועל, בכ"א זה עצמו מאחד אותם, ולא צריכים שיתופי מבואות נוספים, והאחרונים חולקים על זה וסוברים, שמכיוון שהיין והשמן אינם ראויים להתערב יחד, אע"פ שהם מונחים בכלי אחד, אינם ראויים לשיתופי מבואות.

משתתפים בכל מיני מאכל, ואפילו ארבעה וחמשה מיני מאכל מצטרפים למזון שתי סעודות, ומביא המ"ב, שבמזון שתי סעודות יכולים לערב אפילו אלף בני אדם.

שיתוף מבואות יכול להתבצע בכל מיני מאכל, חוץ מגודגדניות שהוקשו לזרע, ומביא המ"ב, שמדובר בגודגדניות כאלו שהם קשים לאכילה, וכן לא בתבלין, כיון שלאו בני אכילה נינהו, וכן לא בפולין יבשים שא"א לאכול אותם כמות שהם אלא לאחר הבישול, וצריך שיהיה דבר שראוי לאכילה כמות שהוא, וכן לא בעלי בצלים שלא גדלו באורך זרת, וטעם הדבר מבאר המ"ב, שיש בהם ארס שמזיק לאדם, וכן לא בכמהין ופטריות, ואפילו שהם מבושלים, וטעם הדבר מבאר המ"ב, שזה לא משמש לא כסעודה ולא כלפתן, אלא באקראי וכאכילה מזדמנת, וזה לא מתאים לשיתופי מבואות, והמ"ב מביא, שבביאור הגר"א סובר, שבמבושלים עושים שיתוף, וכן לא עושים שיתוף בכפניות, דהיינו, תמרים רעים שלא בישלו כל צרכם, וכן לא בעדשים או חיטים או שעורים כאשר הם חיים, כיוון שהם לא ראויים לאכילה, והמ"ב אומר, שגם לא באורז ובדוחן כשהם חיים, כיוון שאינם ראויים לאכילה, אבל בקליות שנקלו בתנור, אפשר לערב, ולא יעשו שיתוף בירק שהוא מבושל ואינו מבושל, ומבאר המ"ב, כיוון שהם קשים לאכילה, אבל ירקות שמבושלים לגמרי או חיים לגמרי, מערבים בהם, ודווקא כשדרכו לאכול חי, וכן לא במים לבדם, כי זה לא מזון, ולא במלח לבדו, ואם ערב את המים והמלח יחד, אפשר לשתף בהם, וי"א שרק אם נתן בהם שמן מערבים אותם יחד, וי"א שמערבים בתבלין, ומבאר המ"ב כיוון שראוי לתבל בו את האוכל, וא"כ הוא חשוב, ובשעת הדחק סומכים עליהם, אבל לא בפלפלים, אבל י"א שמערבים גם בפלפלים, ושיעור חצי רביעית הוא השיעור של עירוב בתבלין.

הכרת הטוב על הלוואה, האם זה מותר?
"עד דלא ידע" - השנה עושים את זה נכון!
חבילות של עשרת אלפים דולר צנחו על הדלפק. "איי דונט בליב איט", אמרה הפקידה ומיהרה לטלפון...
"מבצע! במקום ארבעים – שישים שקלים לקילו"!!
תענוג ווינאי מוגזם...
"המוכר בדק את תוצאות ההגרלה וברק עלה בעיניו..."
"אני מתלבט לרגע להיכן יכול היה להעלם האשראי, ואז - נקישה בחלון..."
"המלצתי בחום על הנהג האדיב. טעות קטנה אבל קריטית עשיתי..."
"מעטפה עם המחאה בסך 12 אלף דולר מארה"ב, הייתה בדרך אלינו..."
הכנתי לו מיטה וכשנכנס לחדר אמר לי: "אתה יודע שאש"ל בלי לינה זה אש?". לא הבנתי באותו הרגע...
"סיכמתי עם הבבא סאלי, שמה שהאויבים רוצים לעשות לישראל, שיעשו בינם לבין עצמם!"
13 נפשות, 2.5 חדרים, ואמונה אחת גדולה
"תגיד לי, מה חלום החיים שלך?", שאל נציג רשת הסופרמרקט...
האסיר שמע, 'נדלק' והצהיר: "מקבל על עצמי לשמור שתי שבתות!"
''אין לך מושג איזו השגחה פרטית הייתה עכשיו!"
גם על אוכל שרוף אפשר להחמיא...
המקום היחיד בעולם, שאפשר להחליף בו רכב בטעות, כאילו זה כובע...
"בחור צריך ללמוד בכיף!"
"אני כמו רואה אותו לידי, אדום כולו, מתחנן ללא מילים: אנא מחול לי!"
השבוע הייתי עד שמיעה מכלי ראשון, לסיפור שלא ניתן להישאר אדישים מולו"
"אם עשיתי עבירת תנועה – צריך להתייחס אלי כמו מחבל חמאס?"
מרגש: נתן לבנו את השטר האחרון שבכיסו כדי לנסוע לישיבה -
ישועות כאן ועכשיו!
"נַפְשִׁי חוֹלַת אַהֲבָתְךָ" - ליום השנה של מרן הגר"ש בעדני זצ"ל
מרגישים תְּקִיעוּת בחיים? תבדקו אם האור אצלכם דולק!
הפקיד עצר אותם: "הטיסה כבר סגורה!". הם עמדו נבוכים. "שבת בקייב? איך??"
"לא אעשה קידוש עד שמשמשי ישוחרר ויתייצב כאן!"
יושבים כל הגויים באו"ם, ואף אחד לא עושה מאומה!"
חצי שעה המתין בתור - החזיר את המוצרים ויצא מהחנות...
כשהדרייבר פגש סוכן נסיעות מארצות הברית...
"כל השפע הגיע אלי, דווקא אחרי ששמטתי את המושכות!"
בדמעות רותחות, בלב שבור ורצוץ אמר: "ברכות יש לנו כבר למכביר! אנחנו שבעים מברכות... אני צריך 'הבטחה!' ברורה ומפורשת..."
"לפתע הגיע השכן לבניין. הרגשתי איך ה' נתן לי כוחות לעמוד בניסיון!"
תוך כדי הקריאה בתורה, סגר את ספר התורה והכניסו לארון!
את הכותרות של העיתון מומלץ לקרוא! את הפרשנות שאח"כ - לא!...
"אדם שמבקש מכל הלב - תמיד הקב"ה ישמע לתפילתו!"
חמשת העובדים הגויים קיבלו מכתב פיטורין. היהודי לא!
מקור החוסן הנפשי והגבורה היהודית - הוא כאן!
ההורים פשוט נלחמים, שהילדים שלהם ילמדו בכיתה שלו...
"כאשר אדם צריך לישועה שיברך בכוונה 'שהכל ויוושע"
איך יכול יהודי לישון, כשישראל נמצאים בצרה ובשביה???
מה יש לי לחשוב על מחר, כשאיני יודע מה יהיה מחר!?

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים