מותר להשתמש בשבת בכרית חימום כימית המתחממת בלחיצת כפתור?

שאלה

שלום לכם רבני המכון המדעי טכנולוגי להלכה

שמעתי כי לפני שנים פרסם מכונכם מאמר הלכתי לגבי שימוש בשבת בפדים לשיכוך כאבי גב, שכאשר חומרי הפד באים במגע עם אוויר העולם נעשית פעולה כימית ונוצר חום.

מאחר שאני נזקק להשתמש בפדים אלו חשוב לי מאד לקבל את ההתייחסות ההלכתית לשימוש בהם בשבת.

בכבוד רב

תשובה

תשובת רבני המכון:

שלום וברכה

 

אכן לפני למעלה מעשרים שנה כתב ראש המכון הגאון האדיר רבי לוי יצחק הלפרין זצ"ל, בספרו שו"ת מעשה-חושב (ח"ג סי' טו), תשובה הלכתית אודות כרית חימום, פרי פיתוח מדעי חדש. לשאלה זו כנראה מכוונים דבריך. לבקשתך נביא את תמצית את דבריו, בעוד שלהרחבה ולימוד כדאי לראות את הדברים במקורם (נציין שאת ספרי הרב ניתן לרכוש במכוננו, וניתן גם לעיין בהם ב"אוצר החכמה" ובאופן מקוון באתר המכון).

כרית החימום המדוברת מכילה תמיסה של סודיום אצטט (סוג של מלח) ההופך למוצק ( – קיפאון) במיכל פתוח, מטמפרטורה של   54ºc. כתוצאה מנתינת התמיסה המדוברת במיכל אטום ללא אוויר, ניתן לקררה במצב נוזלי עד לטמפרטורה של 10ºc. לצורך הפעלת הכרית, יש ללחוץ על כפתור העשוי מבריליום ( – נחושת) המהווה כהדק (טריגר). לחיצה זו גורמת למולקולה אחת של נוזל להתגבש, ובכך מתחילה תגובת שרשרת הגורמת לכל התמיסה להשתנות מנוזל למוצק. שינוי הפאזה גורם להתחממות הכרית עד לטמפרטורה של 54.5ºc. כדי להטעין את הכרית מחדש לשימוש חוזר, יש לחממה לטמפרטורה של מעל 57ºc, באמצעות נתינת הכרית בסיר רותח למשך עשרים דקות לפחות, שכתוצאה מהרתחת הכרית חוזרים הגבישי למצבם הנוזלי וכפתור ההטענה נטען מחדש.

לגבי האם מותר להשתמש בכרית זו בשבת באמצעות לחיצה על כפתור ההפעלה, החום המדובר אינו נחשב "תולדת האור". בנוסף, הקשיית הכרית אינה דומה לבישול ב"תולדות חמה" האסור מדרבנן, כי במקרה האמור אין החומר מתקשה על ידי החום כבכל בישול, אלא דווקא משום שנפלט כל חומו עד שהוא מתקרר לחלוטין והופך לקרח קפוא. באשר לאיסור "בונה", היות ולא מדובר בחיבור גושים קיימים לגוף אחד אלא בהפיכת נוזל לגוש, הרי שבצירוף סברות נוספות המבוארות שם בתשובה אין בדבר אף משום "בונה". החשש היחיד אפוא הוא איסור "מוליד", ומסקנת הדברים להלכה שאין להשתמש בכרית החימום המדוברת ולהשתמש בה שלא במקום צורך, אולם יש להקל את השימוש בה במקום צער וצורך גדול, כגון: אנשים משותקים, או שנפגעו אורטופדית וסובלים מכאבים חזקים; חולים ראומטיים הסובלים כאבים חזקים שלא ניתן לשככם בדרך אחרת; תינוקות הזקוקים לחום כשאין אפשרות אחרת; חיילים בשירות צבאי הסובלים מאד מהקור ואין להם מקור חום אחר; חולים סיעודיים וקשישים הזקוקים לחום זה.

האמור עד כאן הוא לגבי הפעלת הכרית. אולם הטענת הכרית מחדש לאחר שהתקשתה על ידי הכנסתה למים חמים אסורה בשבת באיסור גמור משום מלאכת מבשל.

בברכת בריאות שלמה

(מתוך בטאון אספקלריה הוצאת המכון המדעי טכנולוגי להלכה)