"רַק אֶת בְּנִי לֹא תָשֵׁב שָׁמָּה" (בראשית כ"ד, ח')
קטע מתוך יומנו האישי של הג"ר יצחק לווינשטיין זצ"ל, איש סודו ואמונו של רשכהב"ג, מרן ראש הישיבה, הגראי"ל שטיינמם זצוק"ל:
כינוס מחנכים במונסי: קרוב לשעה 8:30 התאספו כל מחנכי מונסי, ליטאים וחסידים, לשמוע ולחוש את "המחנך" הגדול של כלל ישראל. מרן נכנס, והחל ערב מרתק של שאלות ותשובות נוקבות בענייני חינוך, כשמרן (שליט"א) עונה בבהירות תשובות נפלאות.
- שאלה: האם כדאי להפריד ולחלק כיתות לפי רמה או לא.
- תשובה: כל מה שיעשו ויחלקו – אפילו ל-3 ילדים ימצאו 3 רמות, אין מושג שכולם יהיו שווים.
- שאלה: האם יש רשות להוציא ילדים מהמוסד בגלל חוצפה ונבול פה?
- תשובה: נבול פה זו בעיה, ואם זה קלקול שמקלקל אחרים אין ברירה. חוצפה, אני לא מכיר חוצפה, ילד לא רוצה להתחצף אלא הוא רוצה לרצות את רבותיו והוריו, בד"כ זה מתחיל כשהילד עושה משהו לא טוב, והרב העיר לו יותר מדי והילד נפגע, ומשום כך הוא פוגע וחוזר חלילה, ואין לדבר סוף. צריך לבדוק סיבה ללחץ, שזה הגורם לכל הירידה. כל ירידה של ילד בד"כ תלוי בסיבה שראוי לבודקה.
לגבי זריקת ילדים וודאי שהמנהל לא יכול להחליט לבד, אלא צריך ועדת חינוך עם ועדת רבנים מעליה, כמו שהצענו בעוד מקומות.
- שאלה: בחורים חלשים שלא מבינים, עד כמה המוסד אחראי עליהם?
- תשובה: למדנו במשנה לגבי קניין בהמה הכישה – נתחייב בה. דהיינו שקונה ונעשה חייב בכל הדברים. כמו"כ להבדיל, מוסד שקיבל ילד לא יכול לזרוק אותו, אלא צריך לטפל בו כמה שיותר.
- שאלה: האם לקבל ילדים רק מבתים טובים?
- תשובה: אני אשאל אתכם – האם את אברהם אבינו היו מקבלים עם אבא כמו תרח?… האם את רבקה היו מקבלים עם אבא כמו בתואל ואח כמו לבן? וודאי שלא! נו… הלוואי, וכולנו היינו משהו שבמשהו, אז איך אפשר לדחות בתים טובים, אפילו שזה לא כולו תורה? העיקר לבדוק את הילד, ואם ההורים לא מתאימים צריך לפנות לועדת חינוך כמו שהצענו.
- שאלה: אברך שרוצה להישאר בלימוד, ובשביל זה אשתו צריכה לעבוד במשרה מכובדת בין גברים שאין חשש לבעיה.
ותוך כדי שאלה אמר ראש הישיבה מיד: "וודאי שיש בעיה!"
השואל חשב שראש הישיבה לא מבין כ"כ, ומדגיש שמדובר שאין בעיה. וראש הישיבה עונה לו בחוזק רב: "יהיו בעיות, וח"ו לעבוד במשרדים של גברים!".
והמשיך מרן – "כולם כ"כ מודאגים איך נחיה? ממה נתקיים? ושוכחים שהעיקר צריך לדאוג לעוה"ב להכין צידה. לא ראינו שהגבירים למדו מקצוע ויצאו גבירים, הכל מן השמים. למטה בקבר לא משנה, ואין כל הבדל בין מי שאכל כל ימיו בשר שמן למי שאכל לחם. הגר"א אומר שיש מצוות שאדם אוכל פירותיהן בעוה"ז, זה לאנשים פשוטים אבל צדיקים גם את הפירות מבקשים לעוה"ב". וסיים: "אתם המחנכים צדיקים, ותחשבו על השכר הגדול בעוה"ב".
- שאלה: איך מכניסים בילד טעם בתפילה?
- תשובה: גם זה תלוי הרבה הרבה בדוגמא האישית. איך שהילדים רואים את האבא או את הרב'ה מתפלל – כך הם מתפללים, כמה שלרב'ה יש יותר יראת שמים- כך זה נכנס בלב הילדים. ידוע המשל שהגר"א אמר לדובנר, להוציא מים מכוס ניתן רק ע"י שמתמלא על גדותיו ויותר- נשפך החוצה, כך רק מי שמלא מלא ביראת שמים, מה שמוציא החוצה לאחרים יכול להשפיע.
וסיים מרן שכל מלמד צריך ללמוד מוסר בכל יום, כדי שיושפע ביראת שמים וכך יוכל להשפיע על תלמידיו.
משאלה לשאלה המחזה מפעים, ונראה על פני המחנכים את קורת רוחם מהתשובות הקולעות והמדודות, ורואים איך בכל תשובה הם מהנהנים בראשם לאות הסכמה, כמה צודקים דברי מרן, והשמחה על פניהם שזוכים לשעה כזאת של 'שאל אביך… זקניך ויאמרו לך'…
(מתוך הספר 'הפנקס')