יעקב א. לוסטיגמן
מי שלא השתתף בשבוע שעבר בסעודת המצוה שנערכה ברוב פאר והדר ב'חדר המלמדים' של תלמוד התורה 'עץ חיים' בביתר עילית לרגל סיום חלק ה' של המשנה ברורה – לא ראה שמחת סיום ימיו.
"האווירה היתה מיוחדת במינה", מספר לנו הרה"ח ר' אברהם ברנד, מלמד בחיידר ומי שמוסר את השיעור ב'דף היומי בהלכה' לחבריו המלמדים.
"זה לא הכרך הראשון של המשנה ברורה שאנחנו מסיימים. בסייעתא דשמיא אנו לומדים מתחילת חלק ב', כך שכבר היו לנו סיומים ב"ה, ובכל זאת, הפעם הסיום היה מיוחד במינו, וזאת לאור העובדה שלמרות המהמורות שניצבו בפנינו בתקופת הקורונה, זכינו ב"ה להתמיד בשיעור ולצלוח את כל הניסיונות. היו שבועות שבהם לא התקיימו לימודים, ובכל זאת המשכנו את השיעור דרך הטלפון, בתחילה בשיעורים מוקלטים שהקלטתי מראש וכל אחד האזין בזמנו הפנוי, ובהמשך בשיחות ועידה".
הכל התחיל במודעה אחת קטנה שנתלתה בחדר המלמדים של התלמוד-תורה. "אחד המלמדים החליט שהוא רוצה לפתוח שיעור, ותלה מודעה כדי לבדוק אם יש שותפים נוספים לרעיון", מספר הרב ברנד.
"התברר שהציבור מעוניין מאוד. כל המלמדים הגיבו בהתלהבות ולשמחתי ביקשו ממני למסור את השיעור, מה שמחייב אותי להכין ולהתכונן ולחזור על הנלמד וכך אני זוכה לדעת את ההלכה בצורה ברורה יותר.
"אף אחד לא חשב שזה יחזיק מעמד כל כך הרבה זמן", הוא מוסיף, "אבל אם מישהו מציע דבר טוב, כולם נענים ורוצים לקחת חלק בדבר הזה. וכך, בלי ששמנו לב סיימנו כרך ועוד כרך, וכך אנחנו יושבים כאן כבר שלוש וחצי שנים ולא מחמיצים אפילו יום אחד של לימודים, לא בחופש ולא בתקופות מורכבות אחרות".
איך אתם מצליחים לעשות את זה בלוח הזמנים הצפוף של החיידר? הרי כולכם מלמדים, ואת ההפסקות הקצרות אתם צריכים לנצל כדי לאגור כח ולהתכונן לקראת השיעור הבא?
"זה באמת נושא שאני מאוד מקפיד עליו, לשמור על כך שהשיעור יהיה קצר, לא יותר מרבע שעה, ובדרך כלל השיעור נמשך עשר דקות. כמובן שלשם כך אני צריך לבוא מוכן היטב לשיעור, וזה רווח נוסף שאני מרוויח באופן אישי כאמור.
"בנוסף מדובר בשיעור שזוכה לתמיכה של ההנהלה, וזה אומר שיש לשיעור מקום של כבוד בסדר היום של החיידר. יש כל יום כיבוד בשפע, אנחנו חוגגים סיומים בסעודות ובנסיעות למקומות הקדושים ועוד, וכך בעצם ההשתתפות בשיעור היא מרכיב מאוד מאוד חשוב בחיי היום יום של החיידר.
"ויש דבר נוסף, שאולי לא היה היעד שאליו חתרנו כשהקמנו את השיעור – אבל לאחר מעשה מתברר שמדובר באקט חינוכי ממדרגה ראשונה. כשהתלמידים מציצים לחדר המלמדים ורואים את כל המלמדים שקועים בוויכוח סוער סביב השאלה מה בדיוק הנפקא מינא בין שיטות הראשונים והפוסקים שהובאו על ידי המשנה ברורה, ועד שאלות אקטואליות להלכה למעשה, הרי אין ערוך להשפעה החיובית שהם מקבלים מכך.
"את הריתחא דאורייתא הזאת שיש בחדר המלמדים, והקולות שלפעמים נשמעים גם בחוץ, במסדרון, התלמידים לא ישכחו לעולם. זאת הסיבה שהמנהל שלנו הרב מנחם שיינברגר שליט"א, מחזיק את השיעור הזה בעקביות, תומך ודואג לכיבוד וכו', כי זה באמת מועיל לא רק למלמדים עצמם אלא לכל האווירה בתלמוד התורה כולו!".
גונבה לאוזנינו שמועה שהסיום הפעם באמת היה מיוחד במינו…
"אכן, התכנסנו כל המלמדים, והבאנו את המגיד שיעור המפורסם פה מפיק מרגליות שמוסר ומעביר יום יום בצחות לשונו את השיעורים בגמרא ובהלכה ע"י קו של ארגון 'דרשו' – הרה"ג ר' אפרים סגל שליט"א, אשר נשא בפנינו דברים על חשיבות הקביעת עיתים, וגודל החשיבות של לימוד ההלכה.
"כמו כן שמענו דברים נלהבים ונרגשים מאוד מפיו של המנהל הרוחני של הת"ת, הרה"ג ר' ברוך קוגלמן שליט"א, שהדגיש שמלמד שקובע עיתים לתורה הופך להיות מלמד יותר טוב, בלי קשר לשאלה מה הוא לומד ומה הוא מלמד. כי הלימוד של התורה על כל חלקיה משפיע על האישיות של האדם ובונה בצורה טובה יותר את כל הקומה הרוחנית שלו. ובפרט שהדבר גורם לשיח תורני בין המלמדים. הרבה פעמים מתעוררות שאלות למעשה, המופנות לרבנים חשובים, והנושא הופך להיות שיחת היום בין המלמדים.
"אכן היתה שמחה גדולה, ואנחנו עדיין שמחים ומאושרים על שזכינו לסיים את חלק ה' של המשנה ברורה, ועל כך שאנו זוכים ללמוד את חלק ו', ובסייעתא דשמיא אנחנו מקווים לסיים את כל ששת חלקי המשנה ברורה בצוותא חדא ובלימוד בחבורה מתוך אהבת רעים ודיבוק חברים.
"כאן באמת המקום להודות לארגון המפורסם 'דרשו' ובראשו הנשיא הדגול רבי דוד הופשטטר שליט"א שדואגים שיהיו ספרי משנה ברורה מפוארים בהוספת ביאורים ומוספים מלאים בשאלות אקטואליות להלכה למעשה מפוסקי זמננו, וכן על הבחינות המתקיימות מידי חודש בחדשו שגם בהן משתתפים המלמדים החשובים. ברכותינו שיזכו להגדיל תורה ולאדירה עד ביאת גואל צדק במהרה בימינו אמן".
גאים בדודנו הרב אברהם
ברוך ה' יכולים אנו להעיד שר' אברהם ניחן בהסברה נפלאה
יעזור הקב"ה שיזכה להגדיל תורה ולהאדירה