הרב בנימין בירנצוויג
"כי היא חכמתכם ובינתכם לעיני העמים" (דברים)
חמשה חומשי תורה, נראים הם מעטים בכמותם לעומת שאר חכמות, אך באמת היקף חכמת התורה הוא לבלי סוף ומקיף כל החכמות כולם, "רחבה היא מיני ים וארוכה מארץ מידה". כל התורה כולה היא שמותיו של הקב"ה, כמבואר במהרש"א (ברכות כא) וממנה כל חכמת הבריאה והטבע, הכל בה וממנה הכל!
הרמב"ן בהקדמתו לפרושו לתורה, ביאר בארוכה את חכמת התורה שהכל בה, כל כוחות הבריאה נאמרו ונכתבו בתורה באותיותיה בנקודותיה ברמזיה בעיטוריה בתגיה, חכמת הרפואה וחכמת המזלות וחכמת הצמיחה, וכן כל חכמות הטבע.
הדברים ידועים הם כמה גדולי הדורות בעם ישראל, ידעו את כל חממות הטבע מבלי שלמדו את הדברים בספרי הגויים, ורק מתוך לימוד התורה הגיעו להבנה מקיפה ביותר בכל החכמות, דברים שהפליאו תמיד את חכמי הגויים עד למאד! "כי היא חכמתכם ובינתכם לעיני הגויים ואמרו רק עם חכם ונבון הגוי הגדול הזה".
מרן החזו"א כותב באגרות (ח"א סי' טו) 'רוח הקודש היא יגיעת העיון ברוב עמל ובמשנה מרץ עד שמתוסף בו דעת ותבונה בלתי טבעי'. 'והכל ברוח הקודש השורה על כל העמל בתורה לאסוקי שמעתתא' (שם ח"א סי' ל"ג) 'וכשהן מעמיקין בהלכה הן בשעה זו כמלאכים ורוח ממרום שורה עליהן' (שם). ובזה ביאר את שפע חכמת האנושות המושפעת על חכמי התורה, והכל מלימוד התורה הקדושה.
ידיעותיו המפליאות של מרן החזו"א זיע"א בכל חכמות העולם, בכל חוקי הטבע והבריאה הפליאו לב כל, עושר ידיעותיו של החזו"א ובקיאותו בחכמת התכונה והגיאוגרפיה בה בירר הלכה למעשה בקונטרס י"ח שעות את שאלת 'קו התאריך', גם מחידושיו להלכות קידוש החודש או מציורים שבשלהי הלכות עירובין, רואים עד היכן הגיעה חכמת לבו באסטרונומיה ובמתמטיקה, אף ידיעותיו באנטומיה של אברי האדם ובע"ח ידיעות רפואיות בולטות לעין בסימנים שונים מאהע"ז ויו"ד, הפליאו עד מאד, כשהגיע למשנת הנוטע ירק בכרם (כלאים פרק ה') הוא פותח בהקדמה 'כתבו חכמי המידות, והוא מבאר את הכלל הידוע בהנדסה בשם 'משפט פיטגורס' מבלי להזכירו בשמו ובמופת משלו. אף הוא מציין ומדגיש שחז"ל ידעו את כל הדברים הללו ברוח קדשם.
סיפורים מרטיטים סופרו על תוקף ידיעותיו בענייני רפואה, אצל הרב ד"ר משה רוטשילד זצ"ל, היה שמור פיסת הנייר המפורסמת בה צייר החזו"א בכתב ידו ציור של מוח והדרך לנתח את המוח. מעשה זה היה כשפרופ' יזרעאלי שהיה מגדולי מנתחי המוח בארץ, כשהגיע אליו חולה מסוכן מאד שהיה לו בעיה במוח, שחייבה ניתוח במוח, אבל הפרופ' בדק והחליט וקבע נחרצות 'אני לא מנתח, ניתוח במצב הזה זה מוות ודאי'!, בלית ברירה הלכו בני המשפחה למרן החזו"א לשאול בעצתו, והוא אחרי ששמע את פרטי המחלה ודברי הרופא, לקח פיסת נייר, צייר עליה את המוח, ואת הדרך בה יש לנתח מאיזה צד ואיזה מקום מדוייק, וביקש שילכו לרופא ושיגידו לו שינתח כפי שצייר וזה יצליח בעז"ה.
פרופ' יזרעאלי הסתכל בציור ונדהם! איך יתכן שיהודי שלא למד מעולם רפואה, הצליח במקום שטובי הרופאים נואשו? הוא ניתח כהוראת החזו"א והניתוח הצליח בס"ד.
הגאון רבי פנחס בירנצוויג זצ"ל סיפר מעשה נפלא מהחזו"א: היה ברית מילה שהמוהל הגיע ובראותו כתם על פני התינוק החליט שלא למולו, והשאיר את כל הקרואים כמות שבאו, מיד נסעו לחזו"א סיפרו לו גופא דעובדא ואף הוסיפו שגם ד"ר פלוני היה מעדיף שלא יעשו עתה הברית, ושאינו יודע על מהות הכתם, החזו"א ניגש לארון הספרים עיין בספר ואמר שרוצה לבוא לראות את התינוק, הוא הגיע הוציאו מן המקום את כל האנשים עיין בבדיקה קצרה רגע אחד ואמר להורים, אין הכתם דבר שמונע את הברית וכי אין זה חולי אלא כתם שבא מהלידה, אמרו לו שהמוהל הודיע שמפחד למול, ואז אמר, אם כך תסעו לפ"ת ותביאו את המוהל הרב שקול, לאחר זמן רב מצאו את המוהל הביאוהו לברית, והחזו"א נתכבד בה בסנדקאות. (מעשה איש).
בספר מעשה איש מובא משמו של ראש ישיבת פוניבז' הגאון הגדול ר' ברוך דוב פוברסקי שליט"א מעשה המעיד גם על תוקף חכמתו של מרן החזו"א בחכמת הרפואה: את כל חיי חב אני למרן החזו"א אמר הגר"ב פוברסקי, ומעשה שהיה כך היה, ערב ראש השנה תש"ח, התנפח לי פצע מוגלתי מתחת לשפתיים, הכאבים הלכו והחמירו והחום שבגוף גבר הרופא המקומי עזב ונסע מן העיר, הלכתי לרופאת ילדים וקבלתי את הטיפול הרגיל למקרים מעין אלו.
ליל ר"ה הכאבים גברו ואבי מורי מרן הגר"ד זצוק"ל הורה לי שלא לצאת מן הבית ושאשכב במטה. ביום ר"ה סיפר לחזו"א אחד מחבריי שהתפלל במנין של החזו"א על מצב בריאותי. ביום א' דר"ה בשעת אחה"צ רואה אני להפתעתי את החזו"א מתהלך ברח' ראב"ד, מקום דירתנו בימים ההם, ולאחר כמה רגעים שומע אני דפיקות על הדלת, דמותו הקדושה של החזו"א נראתה בפתח, ומיד פתח בדבריו, שמעתי שברל' חולה ובאתי לבקר חולים, החזו"א שהיה קצר רואי רצה להביט בפצע והתאמץ בכל כוחו לראות מה יש שם, הוא שאל אם הלכתי לרופא, ואמרתי הייתי אצל רופאת ילדים, והגיב זה לא דוקטור צריך ללכת לד"ר, מיד הורה לי לנסוע לת"א לד"ר מישורסקי, בליל ב' דר"ה שהוא מדרבנן יחד עם אבי מורי והחבר שסיפר לו על מצבי.
כמובן שהבהלה גברה, אבל כמצוותו נסענו במונית לת"א, ובדיוק אז חזר הרופא מן תפילת היום, נכנסנו אל מרפאתו בדק אותי ושאל מי שלח אתכם לכאן, ואמרנו לו החזו"א, ותיכף בישר לנו 'לחולה יש שתים עשרה שעות לחיות כנראה שהיתה הרעלה קשה בגוף'!! והוסיף, אמנם אני מקוה להצליח להציל ע"י זריקה מיוחדת שהשימוש בה החל בימים ההם, לאחר שהזריק אמר שבעוד כמה שעות תבואו שוב, בינתיים שהינו אצל א' מקרובי המשפחה שדר בסמוך למקום ולאחר מכן שבנו אליו שוב, וב"ה נתרפאתי לחלוטין.
באתי אח"כ אל החזו"א וסיפרתי לו מכל הנ"ל, וחייך. באותו זמן שהה בב"ב מרן הרב מבריסק זצ"ל הוא קרא לי וביקשני לספר לו הכל מרישא ועד גמירא מה שארע לי.
הפסוק הנכון
הוא "ארוכה מארץ מדה ורחבה מני ים"