דרשו
  • פרשת השבוע
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצווה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • מצורע
      • אחרי מות
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קרח
      • חוקת
      • בלק
      • פנחס
      • מטות
      • מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • עלונים והורדות
    • העלאת עלון
    • הורדת עלונים לשבת
    • ברכות ותפילות להורדה
    • לוח לימוד שנתי לכלל תוכניות דרשו
    • קנין הלכה מראי מקומות להורדה
    • חבורת ש"ס מראי מקומות להורדה
  • חדש!העמוד היומי
    • חוברת עיון העמוד להורדה
    • פניני העמוד היומי
    • הרב מנחם דריימן – עברית
    • הרב דוד בוק – עברית
    • הרב אריה זילברשטיין – עברית
      • שיעורי שמע להאזנה והורדה
    • הרב דוד הופשטטר – אנגלית
    • הרב ירמיהו לעסין – אנגלית
    • הרב עמרם בינעט – אידיש
    • הרב שלמה סטרו – ספרדית
    • הרב אריאל דוד סותהון- ספרדית
    • הרב מאיר ערערא – צרפתית
    • הרב אפרים סגל – עברית
    • הרב אפרים סגל – אידיש
  • הדף היומי
    • הרב אליהו אורנשטיין
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • הרב מאיר שפרכר – מורחב
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • הרב אפרים סגל – אידיש
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • הרב אפרים סגל – עברית
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • 60 שניות על הדף היומי
  • דף היומי בהלכה
    • הרב אריה זילברשטיין – עברית
    • הרב אפרים סגל – אידיש
    • הרב אפרים סגל – עברית
    • הרב יונה פיינהנדלר – הלכות שבת
    • הרב אריה זילברשטיין גרסא מקוצרת – עברית
    • הרב אריה זילברשטיין גרסא מלאה – עברית
    • הרב ישראל גנס – עברית
    • הרב אפרים סגל – אידיש
    • הרב שלמה פריינד – אידיש
    • הרב יוסף מגנוז – צרפתית
    • סיכום הלכות שבועי
  • תלמוד ירושלמי
    • להורדת חוברות קנין ירושלמי ופרטי התכנית
    • הרב אליהו אורנשטיין- עברית
    • הרב יצחק שאול קנייבסקי- עברית
      • שיעורי שמע להאזנה והורדה
    • הרב שמעון שפיצר- אידיש
    • שיעורי 'הדף היומי בתלמוד ירושלמי' להאזנה ולהורדה – הרב עמרם בינעט
  • חנות המבצעים שלנו
  • 0 פריטים₪0.00
  • אוצרות האתר
    • יארצייט של צדיקים וגדולי ישראל
    • דרשות
    • שיעורי דרשו לשמיעה והורדה
    • קול העם
    • על הניסים
    • על דא ועל הא
    • כתבות וראיונות
      • אנשים מספרים
    • גדולי ישראל
      • יהלומים מגדולי ישראל
    • חגים ומועדים
      • ראש השנה
      • יום כיפור
      • סוכות
      • חנוכה
      • עשרה בטבת
      • ט"ו בשבט
      • פורים
      • פסח
      • ל"ג בעומר
      • ספירת העומר
      • חג השבועות
      • בין המצרים
      • תשעה באב
      • אלול
    • המוסר היומי
      • חפצים בחיים
      • קנין חכמה
    • סיפורי צדיקים
      • סיפורים קצרים
    • הלכה למעשה לשבת קודש
    • חמישה דברים שאולי לא ידעת עליהם
    • סגולות וישועות
    • בחצרות החסידים
      • גלריות בחצרות החסידים
      • חלקינו בתורתך – דושנסקיא
      • תורתך שעשועי – תולדות אהרן
      • כי הם חיינו – ויזניץ
      • ועד קביעת עיתים לתורה – צאנז
      • יגדיל תורה – בעלזא
    • ימי זכרון יארצייט הילולא של צדיקים וגדולי ישראל
  • מידע לנבחני "דרשו"
  • חגים ומועדים
    • ראש השנה
    • יום כיפור
    • סוכות
    • חנוכה
    • עשרה בטבת
    • ט"ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • ל"ג בעומר
    • חודש אייר
    • חג השבועות
    • בין המצרים
    • תשעה באב
  • שאל את הרב
  • וידאו שחייבים לראות
    • חיזוק יומי עם הרב אלימלך בידרמן שליט"א
    • הסיפור היומי המצולם
    • חיזוק יומי עם הרב שמעון שפיצר שליט"א
    • המסר היומי עם הרב דוד גבירצמן
    • החיזוק היומי עם הרב אליהו רבי שליט"א
    • החיזוק היומי עם הרב יואל ראטה שליט"א
    • דקה של דעת עם הרה"צ רבי אלעזר מרדכי קעניג זצוק"ל
  • חדשות ‘דרשו’
  • סגולות וישועות
  • צור קשר
    • אודות ‘דרשו’
    • טופס רישום לתוכניות ומסלולי הלימוד השונים של ‘דרשו’
    • הפותח בכל יום – המייל היומי של דרשו
דף הבית יהלומים מגדולי ישראל פעם בא ילד בן שמונה עם פתק מאביו ובו בקשה שהמשגיח יבוא לביתו! רבי נתן מיד ביקש מנהגו שיקח אותו לבית אותו יהודי. הנהג טען שזו חוצפה נוראה לבקש ועוד לשלוח פתק עם ילד קטן, המשגיח לא התמהמה והלך לחפש נהג אחר…

פעם בא ילד בן שמונה עם פתק מאביו ובו בקשה שהמשגיח יבוא לביתו! רבי נתן מיד ביקש מנהגו שיקח אותו לבית אותו יהודי. הנהג טען שזו חוצפה נוראה לבקש ועוד לשלוח פתק עם ילד קטן, המשגיח לא התמהמה והלך לחפש נהג אחר…

שיחות רבי נתן צבי הגה"צ רבי נתן ווכטפויגל זצ"ל המשגיח הנודע של ישיבת ליקווד בארה"ב כ"ב שנים לפטירתו – ב' בכסלו תשנ"ט |
כ"ז חשון תשפ"א
הצטרפו למייל היומי הצטרפו ללומדי הדף היומי בהלכה

אם הייתי בא לאיזה ראש ישיבה – אמר ר' נתן, והייתי אומר לו: אם לא לומדים אצלך מוסר אתה רוצח וכל התלמידים שלך רוצחים, הוא יחשוב אותי למשוגע, אבל זה מפורש בפסוק! וכמה פעמים שמעתי ממרן המשגיח ר' ירוחם זצוק"ל כי בדור אחרית הימים לא יספיק "המאור שבתורה להחזירן למוטב" ללא לימוד המוסר ולכן חידש ר' ישראל מוסר בדורות אלו את לימוד המוסר בהתפעלות. במשך השנים הארוכות בישיבה ראיתי אברכים שלמדו תורה וחידשו חידושי תורה מתוקים והיו שקועים בלימוד אבל לא למדו מוסר. כשיצאו מהישיבה, אחרי תקופה קצרה כבר לא היה ניכר עליהם בכלל שפעם הם למדו בישיבה. מי שלא לומד מוסר לא יצא ממנו כלום!

בלי מוסר אדם נשאר פרא אדם ומי שלומד מוסר סוף סוף יגיע למשהו. הוא סיפר שהגאון רבי אלחנן וסרמן זצוק"ל הי"ד שיבח בפני רבו מרן החפץ חיים ישיבה חדשה שנפתחה. שאל החפץ חיים: האם לומדים שם מוסר? וכשנענה בשלילה, אמר אם כך זה לא שווה אפילו אשמעק טאבק…

מוסר בשמחה!
החידוש והתועלת האמיתית של לימוד המוסר בהתפעלות הוא "אן רירען דעם הארץ" – להגיע ללב! אם לא מגיעים ללב אפשר ללמוד כל החיים והלב ישאר לב אבן. וזה המיוחד בלימוד המוסר שחידש ר' ישראל לגעת בלב ולהרעיד את הלב. תכלית המוסר – הדריך המשגיח את תלמידיו, לא לחיות הפקר. להחזיק ראש ולא להיות כאנשי העולם שחיים ללא חשבון והם יכולים להחריב את הבריאה כי אינם שמים לב למה שעושים. צריך לעבוד עם חשבון ובנחת וכך לאט לאט מתקרבים לשלמות. ומוסר זה הוא בשמחה ומי שלומד מוסר ונופל חלילה לעצבות, סימן שאיננו יודע איך לומדים מוסר. והוא היה נאה דורש ונאה מקיים. מעולם לא סרה ממנו שמחה וקורת רוח ויחד עם זאת היתה יראתו על פניו תמיד. הוא היה אומר שלימוד המוסר צריך להיות בבחינה של "יצחק ירנן" – "יצחק" – עמוד היראה – "ירנן". לא בעצבות. על אברהם אבינו אחז"ל: "היה ממרמר ומסגף עצמו ביסורים" הכוונה היא שהיה תובע מעצמו בכל התוקף.

האש שהובערה בליקווד
"בית מדרש גבוה" בליקווד כפי שהתנהל ע"י הגאון רבי אהרן קוטלר זצוק"ל, לא היה בו הדגשה על מוסר. היה "סדר לימוד המוסר" אבל לא כולם השתתפו בו. וגם למשתתפים, לא היתה הדרכה כיצד לומדים מוסר. ולבחורים אמריקאיים הבאים מעולם חומרי של תענוגות העולם הזה, קשה הרבה יותר להחדיר מוסר, וכשהגיע המשגיח רבי נתן זצ"ל הוא הצליח להחדיר ולעורר בבחורים יראת שמים. כשגה"צ רבי אלי' לאפיאן זצוק"ל היה בליקווד אמר לר' נתן: "אילו הייתי צעיר יותר הייתי נשאר בליקווד לשנה ומלמד את הציבור איך ללמוד מוסר עד שירדו דמעות מעיניהם". ובשנים הראשונות למד פעם ר' נתן מוסר בלילה שחלונות הישיבה היו פתוחים עד שבא בן אדם שגר במרחק מהישיבה ואמר לו שהוא מעיר את כל העיר משנתה…

ממשיכו של ר' נתן בניהולה הרוחני של ליקווד יבלחט"א הגה"צ רבי מתתיהו סלומון בכנס זיכרון למשגיח בשנת תשס"ב עמד על נקודה שבלטה בדמותו של ר' נתן: פעם שוחחנו יחד והתבטא: "האש של המוסר ראיתי בקעלם, אבל האש של תורה ראיתי אצל ר' אהרן". אש שורפת כל מה שבדרכה וככל ששורפת כך מתגברת. אדם שהאמת היא נר לרגליו אין שום מניעה המפריעה לו לעבור בדרכו למחוז חפצו. אש התורה או אש המוסר הבוערת בו שורפת כל מכשול המונח לפניו. חפצים אנו לדעת מה ראה הגאון רבי אהרן זצוק"ל במשגיח שמסר לידיו את הנהגת המוסר והאחריות להשפיע יראת שמים בישיבה, מסתבר שראה בו "אש" – רק מי שיש בו אש של מוסר יכול להשריש לימוד המוסר באמריקה.

תכניע את עצמך בבית
עיקר עבודת המוסר הוא ליישר את המידות, לא לשבור אותם. כי הוא יצטרך להשתמש במידה הזו לטובה. אלא להכיר את הכוחות שלו. באחד מביקוריו בארץ הקדש הוא פקד את שריד בית מקדשנו. ברחבה התקבצו מאות יהודים כדי שיברכם. כששב לאכסניה שלו התחיל להשפיל את עצמו: מה אני ראוי שיבואו להתברך אצלי. ולתלמידו אמר: עוד מעט יבוא משיח ויהיו לי ביזיונות עצומים כי ידעו מי אני. לפחות אתה תהיה עדות שאמרתי לך את האמת…

למחרת, הלך לביתו של אברך ששמע שיש אצלו בעיה של שלום בית ודיבר עמו כיבושין ובין הדברים אמר לו: הייתי אתמול בכותל המערבי ובאו מאות אנשים שאברכם. אתה יודע למה באו אלי? בגלל שכל חיי הכנעתי את עצמי, לו הייתי מתנשא לא היה לי כלום. תכניע את עצמך ותתנהג בדרך ארץ בביתך ותרוויח. בביקור נוסף בארץ נסע לומר שיחה בישיבה בתפרח וחזר בשעת לילה מאוחרת לאכסניה בירושלים. בעל האכסניה התלווה גם לנסיעה. כששבו אמר לו: למה היית צריך לנסוע עד תפרח. מילא אני, רודף אחרי כבוד! אבל אתה, מה יצא לך מהנסיעה הזו?! שאל בעל האכסניה: נו, המשגיח קיבל כבוד? והשיב: מי שרודף אחרי כבוד תמיד מרמה את עצמו וחושב שהוא קיבל כבוד…

אחד מתלמידיו שראה את גילויי הענווה התמידיים שלו העיז ושאלו: איך המשגיח של הישיבה הגדולה ליקווד, רבם של אלפים, אין בו גאווה? רבי נתן התבונן בו – גאווה?! אינני יודע אם אצא מגיהנום על מה שיכולתי לעשות יותר ולא עשיתי, הרי אם קצת יותר עבודה יכולתי להבעיר את כל אמריקה עם תורה! וגאווה אתה רוצה?!

מי ראוי להיות משגיח?
אגב, פעם שאלוהו תלמידים איזה "שימוש תלמידי חכמים" צריך לעשות בשביל להיות משגיח. והשיב: צריך שימוש על מידות! אח"כ הוסיף, צריך שימוש בהשקפת החיים. לחשוב אחרת. לחיות אחרת. לראות אחרת ולדבר אחרת. משגיח צריך להיות בן אדם מרומם! משגיחים תמיד היו אנשים יותר מרוממים. המשגיח הגה"צ ר' חצקל לוינשטיין כולם רעדו ממנו, וכי היתה לו שייכות לכסף? ר' דניאל קדוש עליון לא היה לו שום שייכות לעוה"ז. החפץ חיים היה צריך פעם להמליץ על פלוני כמשגיח וכשהלה הגיע אצלו ודיבר בעניני כסף, אמר החפץ חיים שהוא לא ראוי להיות משגיח.

יסודה של הנהגת הענווה שלו היתה מ"המלכת את חברך בנחת". היה אומר כי אדם חי שבעים שנה ולא יודע שיש מושג כזה להמליך את חברו ועוד בנחת. פעם בא ילד בן שמונה עם פתק מאביו ובו בקשה שהמשגיח יבוא לביתו! רבי נתן מיד ביקש מנהגו שיקח אותו לבית אותו יהודי. הנהג טען שזו חוצפה נוראה לבקש ועוד לשלוח פתק עם ילד קטן, המשגיח לא התמהמה והלך לחפש נהג אחר… הנהג ראה שאין מנוס ולקח את המשגיח לאותו בית. בדרך אמר לו המשגיח: "כשישאלו אותי בבית דין של מעלה אם המלכת את חברך בנחת, יהיה לי מה לענות…".

יהודי אחד עשה קידוש והזמין את המשגיח. היה זה בתקופה האחרונה כשכל פסיעה היתה קשה. ורבי נתן עומד על דעתו ללכת לקידוש. בדרך ראה בן לוויתו כי המשגיח ממלמל משהו בפיו. כשהטה אוזן שמע איך הוא חוזר ומטעים בפיו: "המלכת את חברך" – וכי למלך לא מתאמצים ללכת כברת דרך…

אחד ממקורביו בא אליו עם בנו בגיל שלש ושאל את המשגיח: כיצד מתקיימת מצות חינוך? שקע המשגיח במחשבה ואמר בהתלהבות: ראשית חכמה יראת ד' והניף ידיו למעלה וצעק בקול גדול: "מדארף נאר טאן איין טרייסל פאר בורא עולם" – צריך לעשות זעזוע אחד בשביל בורא עולם!

עבודת המידות בבית
פעם התבטא ואמר: אדם יכול להיות מתמיד גדול כל החיים, אבל אם הוא לא מכבד את השני הוא "אפ געפרגט" מופרך לגמרי! מי שלא שומר את כבוד חברו לא יוכל להיות גדול. אדם עסוק עם עצמו מהבקר ועד הלילה וסגור בתוך בית האסורים של הד' אמות שלו ואינו רואה שום דבר חוץ מרצונו. כל זמן שהוא לא יוצא משם הוא לא מבחין בכלל שיש עוד אנשים בבריאה חוץ ממנו. בחור שאל אותו פעם איזו עליה רוחנית יש אחרי החתונה? השיב לו ר' נתן: העבודה של המידות בבית זה לבד עליה גדולה! לדבר בנחת. לחשוב על השני. לעשות אותה מרוצה זה עליה גדולה.

בחור הוא "אגואיסט" גדול ואחרי החתונה צריך לחשוב על השני ולהתחשב בדעה שלה, לא צריך לתת לה להנהיג אותך אבל צריך להתחשב בה. כששאלוהו כיצד לחנך ילדים אמר שלא יהיה כעס בבית! בכלל הוא עורר רבות על הצורך במנוחת הנפש וסיפר שבקעלם זה היה עיקר גדול לעשות הכול במנוחת הנפש. ובביתו ידעו, כי בכל פעם שהרימו את הקול בצעקות המשגיח היה מתחיל לנגן בניגון של לימוד המוסר: "תתנהג לדבר כל דבריך בנחת לכל אדם ובזה תינצל מן הכעס".

כשילדיו היו קטנים, הוא אף פעם לא הענישם אחרי שעשו משהו אלא המתין למחרת כדי להיות בטוח שהעונש הוא מכוונות טהורות ולא מכעסו האישי. שהיה בא"י, ראה בן לוייתו שהוא מוטרד ממשהו. כששאלו על כך, אמר: נכשלתי בכעס! השתומם השואל שלא ראה באותו יום שבא לכלל כעס. השיב המשגיח: הרבה בחינות יש בכעס וכמדומה שנכשלתי באחת מאלו. אל תהיה עסוק עם עצמך!
היה אברך אחד שהחליט לעשות תענית דיבור המשגיח התקשר אליו ואמר לו: זה לא בא בחשבון זה לא רעיון טוב. תיקח לך חברותא ותעמול בתורה עד שיצא ממך זיעה אבל "נאר תורה אין פרומקייט". וכשהוא ניסה להתווכח עם המשגיח אמר לו: אם תעשה תענית דיבור אשתך תזרוק אותך, ואני יגיד לה שהיא צודקת. עם האשה צריך להתנהג בצורה נורמלית אחרת היא תברח.

אצל מרן המשגיח ר' ירוחם – אמר, לא ראו שום פרומקייט. הוא ידע איך לעכל את הדברים. אנחנו כמו מי שאוכל ולא מתעכל האוכל יש לו הרעלת קיבה… זה מה שקורה עם החומרות שלא מתאימות לדרגה של הבן אדם שאינם מתעכלים כראוי… אגב, פעם סיפר ר' נתן על אברך שהתלונן בפניו שאין לו שלום בית. א"ל המשגיח: תלמד מוסר. מי שאין לו שייכות למוסר איך שייך שיהיה טוב בבית שלו. אם האדם לא יודע איך ללמוד מוסר, בודאי הצד השני צודק! שכל זה דבר עדין, לא לכולם יש את זה ולא כולם משתמשים בזה.
פעם בא אברך והתלונן לפניו: אני לא לומד טוב, אני לא מתפלל טוב. אמר לו ר' נתן: העצה היא לחשוב על כלל ישראל תפסיק להיות עסוק עם עצמך… אדם עומד ליד בורא עולם ומסביבו יש אומה שלימה והוא חושב כל היום רק על עצמו…

נגד הפרנציפים…
ר' נתן דיבר בחריפות על אנשים שיש להם "פרנציפים" ואמר שהם יכולים להחריב את כל הבריאה. פעם הוא דיבר בטלפון עם מנהל של ישיבה פלונית שהיה לו פרנציפ לא לקבל תלמידים באמצע הזמן. אמר לו המשגיח שזה צורך גדול כי כעת יש לתלמיד חשק גדול ללימוד ואולי אח"כ ירד ח"ו. והמנהל התעקש!

א"ל ר' נתן, תשמע לי: אני אדם מבוגר ממך, אני כבר בשנות השמונים. פעם עשיתי טעות כזו, הרחקתי מישהו ואף שביקש לחזור התעקשתי מחמת מידות רעות… והלה יש לו טענה עלי עד היום והוא צודק. ומאידך, אחרים שסבלתי אותם, הצליחו.

בהזדמנות הוא דיבר על אנשים ה"פוסחים על שני הסעיפים". יש להם סכסוך על שטויות והולכים לדין תורה ואח"כ מתעקשים ואומרים הרי היה פסק… ואותם אנשים הרי יודעים לעשות חסד עם השני. הם יודעים שיש חסד ולהתפלל עבור השני. אבל בחיי היומיום, אין לזה שייכות אצלם… ואליהו הנביא דרש: "למה אתם פוסחים על שני הסעיפים" – אין שני עולמות!

היסוד של החיים הוא: "תמים תהיה עם ד' אלוקיך" וכמו שמפרש רש"י: "התהלך עמו בתמימות ותצפה לו וכל מה שיבוא עליך קבל בתמימות". אצל בעלי המוסר ראו שבשעת מחלוקת הם התנהגו אחרת. הם ציפו להקב"ה. והוסיף ואמר: בחיים הארוכים שלי ראיתי שכל מי שלא הלך בתמימות נפל, במוקדם או במאוחר. כששאלו אותו, מה זה לא תמימות? ענה: אלו שעשו חשבונות והתחכמו, נפלו.
פעם שאל אותו אברך שאלה על הנהגת שמים. אמר לו ר' נתן: אל תתערב בחשבונות של הקב"ה. אנשים שואלים איך זכיתי לאריכות ימים ושנים, הסיבה היא שאני לא מתערב בחשבונות של הקב"ה!

צו השעה: להיות באחווה!
המשגיח דיבר רבות על "ציפית לישועה" ומחשבה זו לא עזבה אותו כל ימיו. אחד מנכדיו מספר כי זוכר מילדותו שהיתה מתעוררת איזה מהומה בבית, היו עיניו של ר' נתן בוהקות: "עראיז שוין דא" – הנה, הוא כבר כאן… בתקופת מלחמה בארץ הקדש. במלחמת יום כיפור אמר שהוא רוצה לדבר בשבחם של ישראל כיצד רואים השתתפות בצרת ישראל. התפילה יותר חמה ואפילו אצל רחוקים יש התעוררות, אם כן אנחנו בני תורה ודאי צריכים להרגיש: "מי כעמך ישראל גוי אחד בארץ" להיות מנצחים את האומות.
יוסף אמר: "את אחי אנכי מבקש" וחז"ל אמרו: "אחוה אני מבקש" זה לא סתם מליצה, זה היה תפקידו בחיים לאחד את כולם. ומתי עשו יהיה קש ויתבטל וישרף – כש"בית יוסף להבה" כל העצים ביחד זה להבה! אם חסר איזה חלק, זה לא כל הלהבה, כל הכוחות מאוחדים זה להבה.

באותה הזדמנות סיפר שבשיחות האחרונות לפני מלחמת העולם דיבר ר' דניאל בקעלם שצריך להיזהר ב"חמורות"! אז לא הבנתי מה הכוונה "חמורות"? חמורות הכוונה לאוין. אומרים לשני מילה ויש לו צער, עוברים על לאו. הלבנת פנים, מאבדים עולם הבא. כעס, עוקר את הנשמה. הנתיבות כותב (נחלת יעקב ביאור אגדות רבב"ח) כי באחרית הימים עם ישראל יתנהג בהנהגה של "הנעלבין ואינן עולבין" כל האומות ירצו יחד להאבידם רח"ל ומשיח יבוא ויציל. ההנהגה של כלל ישראל לקראת הישועה צריכה להיות נעלבין ואינן עולבין. סיים המשגיח ואמר: האנטישמיות מכריחה את כלל ישראל להתאחד! וצריך שיהיה שכל להתאחד לבד, אחרת חלילה צריכים להגיע למסייעים מבחוץ.

"אם אין אני לי מי לי" קשה להקיף במאמר כזה דמות עילאית זו אך עיקר חייו היה כפי שלימד כי העבודה צריכה להיות מתחילה – "אם אין אני לי מי לי" – להסתכל על כל העולם ולהרגיש שהוא נושא את האחריות והוא צריך לעשות וליצור, וכפי שסיפר תלמיד כי בבקר גשום וסוער הוא קם באיחור לתפילת שחרית. כשהגיע לסדר א"ל ר' נתן: "היום אתה מופרך!" כשהחל הבחור להתנצל, הפסיק ואמר לו: דוקא ביום כזה היה עליך לבוא למנין, ביום שמסתמא לא יבואו כולם. וסיפר כי יש לו מסורת מאחד מחכמי המוסר בדור הקודם, שהמניע ליחידים להתמסר לתורה בדורנו הוא החשבון שיעשו שהדבר מוזנח וקיימת סכנה שישכח הכול, ולא לקום לשחרית בבקר כזה זה המבחן של המצב ההרוס של היהדות שמחכה לך בחוץ… אבל – הדגיש המשגיח בהזדמנות אחרת, אסור להישאר בזה אלא צריך לזכור את החצי השני של המשנה – "וכשאני לעצמי מה אני", אם נשאר האני עם עצמי, אז אין לי כלום! לגמרי עבור הציבור ולמען כבוד שמים וכלום לא לעצמך!

(מתוך גיליו 'בית מדרש')

אולי גם יעניין אותך

הרה"ג ר' ירחמיאל קראם זצ"ל
נשלח למערכת: עוגת משנ''ב - "מזל טוב! סיימנו את המשנה ברורה חלק ב'"
צפו: הרה"ק מסערט וויז'ניץ בריקוד
סיפורים מרתקים בראי הפרשה- פרשת יתרו
כעבור תקופה החל אותו רב לפקפק בנחיצות הדבר. חלק מהבחורים לא למדו ברמה גבוהה וכדומה, והטיפול בהם והחזקת הישיבה דרשו מאמץ רב. הוא נכנס לשאול את פי רבינו ה'נחלת דן' זי"ע
מרן הגר"י זילברשטיין: "לנהוג בזהירות ולהשמע להוראות!"

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

ביטול

פוסטים נוספים

הצטרפו לקבלת המייל היומי שלנו – מדהים ומרגש – אחד ביום
החדשים באתר
על דא ועל הא

יום רביעי כ"ד אייר. ר' אברהם פותח את היום בתפילה נרגשת, זה היום קיווינו לו... הוא כוסס את אצבעותיו עד הגיע השעה המיועדת, אלא שמעט קודם לכן, בשעה 12:00 בצהריים, התקשר אליו עורך הדין ובפיו הודעה קצרה ויבשה

אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה..

על דא ועל הא

אמר לו מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל בקול שבור: 'אני מבין לליבך, אבל מה לעשות, אני רוצה ללמוד! מה אתה רוצה, שאני אתבטל מתורה?' ודמעות חמות נקוו בעיניו של הרב. לפתע התעשת מרן ואמר לעשיר: 'אתה יודע מה, יש לי רעיון'

סיפור מיוחד על מידת החסד, עסק התורה ואמונת חכמים

על דא ועל הא

המחשבה הזאת רדפה אחריי שעה ארוכה, ניקרה במוחי ולא הרפתה. קמתי ועשיתי מעשה. עוד באותו ערב נכנסתי לחנות הספרים הסמוכה לביתי ורכשתי גמרא חדשה מסכת 'בבא מציעא', ויחד עם זאת את הספר שיעורי רבי שמואל על מסכת זו

כוחן של מילים, ופירגון אחד..

על דא ועל הא

המשגיח הנדהם פנה לצאת מהחדר ומרן הרב שך קרא לו וביקש שוב: 'אנא ממך, שלח אליי את הבחורים, אני רוצה לנשק אותם!'

מידת החסד אצל מרן הרב שך זצוק"ל

מבקש שלמה דסקל
00:00
--:--
  • 1. מבקש - שלמה דסקל
  • 2. הדרן - אברמי רוט ומקהלת שירה חדשה
  • 3. ולירושלים - שלמה דסקל
  • 4. כי יש בתורה - שלמה דסקל
  • 5. צמאה - אייזיק האניג
  • 6. בדברי תורה - הרב ירמיה דמן
  • 7. אחינו - אברמי רוט
  • 8. והוא א-לי - אלי לאופר, אפרים מנת, מקהלה
  • 9. דרשו - שלמה דסקל
  • 10. לדור - אברמי רוט
  • 11. ויהיו בנינו - סולן: רולי דיקמן. מקהלת בני בישיבות ומקהלת שירה חדשה
  • 12. מחרוזת פתיחה - אפרים מנת, ר' משה דמן, מקהלה.
  • 13. השבעתי - הרב ירמיה דמן ובנו ר' משה, אפרים מנת.
  • 14. מבקש - ר' יעקב דסקל
  • 15. כי יש בתורה - ר' משה דמן, מקהלה.
  • 16. אב הרחמים - הרב ירמיה דמן ובנו ר' משה.
  • 17. הדרן - ר' משה דמן, מקהלה.
  • 18. ולירושלים - ר' יעקב דסקל
  • 19. מחרוזת ריקודים - ר' יעקב דסקל
  • 20. תנא דבי - אייזיק האניג
  • 21. שערי צין - אלי הרצליך
  • 22. דרשו השם ועזו - שלמה כהן
  • 23. בתורה הקדושה - מקהלת מלכות
  • 24. ובמקהלות - מקהלת מלכות
  • 25. כנשר - אייזיק העניג
  • 26. ותערב לפניך - ירמיה דמן
  • 27. יתגבר כארי - שלמה כהן
  • 28. תנא דבי אליהו - אייזיק העניג
  • 29. שערי ציון - אלי הרצליך
  • 30. מה אשיב - אהרלה סמט
  • 31. כל העולם - אהרלה סמט
  • 32. אם היו - אהרלה סמט
  • 33. אנא אמצאך - שלמה כהן
  • 34. לולי תורתך - שלמה כהן
  • 35. מלך רופא נאמן - שלמה כהן
  • 36. צמאה נפשי - אייזיק העניג
  • 37. אתה הראת לדעת - אייזיק העניג
  • 38. כתר - אייזיק העניג
  • 39. ולירושלים - יענקי דסקל
  • 40. מעוז צור - שלמה כהן, אלי לאופר
  • 41. אחינו - אייזיק האניג
  • 42. מבקש - שלמה דסקל
  • 43. צמאה - אייזיק האניג
  • 44. כי יש בתורה - שלמה דסקל
  • 45. אני מאמין - יעקב דסקל
  • 46. ולירושלים - אייזיק האניג
  • 47. דרשו - שלמה דסקל
  • 48. קדשינו - יעקב דסקל
  • 49. והוא קלי - אלי לאופר, אפרים מנת
  • 50. לדור - אברהמי רוט
  • 51. דרשו ה' ועוזו
  • 52. ניגוני התעוררות
  • 53. מחרוזת: אבינו אב הרחמן, נר לרגלי, הנה אנוכי
  • 54. יהא רעווא
  • 55. מחרוזת: ימים על ימי מלך, כי אורך ימים, אשרי מי, אמת מה נהדר.
  • 56. כד יתבין
  • 57. אבינו מלכנו
  • 58. אורך ימים - סיום הש"ס תש"פ - אהרלה סמט, זאנוויל וינברגר
  • 59. בזכות התורה ולומדיה ינצל העולם - סיום הש"ס תש"פ - מוטי שטיינמץ
שאל את הרב לקראת שבת ש"ס אונליין חנות דרשו הישיבה הוירטואלית
  • תוכן ושיעורים באתר
    • דף היומי - הרב אורנשטיין
    • דף היומי - הרב שפרכר
    • דף היומי – הרב סגל
    • דף היומי באידיש – הרב סגל
    • דף היומי באנגלית – הרב לובינשטיין
    • דף היומי צרפתית – הרב מגנוז
    • דף היומי בהלכה – הרב זילברשטיין
    • דף היומי בהלכה אידיש –הרב סגל
    • הדף היומי בהלכה בצרפתית - הרב מגנוז
    • תקצירי הדף היומי – הרב חיים דוד קובלסקי שליט"א
    • שומעים ‘דרשו’
    • מסכת שביעית - משניות מבוארות
    • תקצירי הדף היומי בהלכה
    • Daf HaYomi de Halaja en Español
    • הלכה למעשה לשבת קודש
  • מידע לנבחני דרשו
    • שיעורי ‘דף היומי בהלכה’ ברחבי הארץ
    • תוכניות דרשו
    • המבחנים הבאים ב’דרשו’
    • רשימת מוקדי המבחנים
    • לוח מבחנים לשנת תשפ”ג
    • קנין הלכה מראי מקומות להורדה
    • לוח הדף היומי בהלכה להורדה
    • טופס רישום לתוכניות ומסלולים
    • לוח דף היומי בבלי
    • בדיקה אוטומטית ציונים מבחנים
    • 60 שניות מרתקות על הדף היומי
    • מבחן לדוגמא
  • שבת קודש
    • כניסת שבת ויציאת שבת ברחבי הארץ
    • לקראת שבת מלכתא
    • פרשת השבוע
    • הורדת עלונים לשבת
    • הלכה למעשה לשבת קודש
    • וידאו לקראת שבת
    • אוגדן עלוני השבת
    • סט לקראת שבת 5 כרכים
    • שו"ת בהלכות שבת
  • שומעים דרשו
    • שיעורי תורה
    • תכניות וראיונות
    • שירי דרשו
    • חגים ומועדים
    • הסיפור היומי
    • אירועי דרשו
    • הפותח בכל יום
    • פרשת השבוע
    • תפילת השל"ה
    • פרשת המן
    • ברכת המזון
    • נשמת כל חי
  • המיוחדים שלנו
    • חנות דרשו
    • שאל את הרב
    • על דא ועל הא
    • פרשת השבוע
    • 5 דברים שאולי לא ידעת עליהם
    • המוסר היומי
    • בחצרות החסידים
    • מאמרים
    • כתבות וראיונות
    • חדשות ‘דרשו’
    • חגים ומועדים
    • סגולות וישועות
    • וידאו לצפיה
    • וידאו שחייבים לראות
    • סיפורים קצרים
    • סיפורי צדיקים
משרדי דרשו
02-560-9000
פקס 02-6540269
כתובת האימייל של המשרד: [email protected]
כתובת למשלוח
דברי דואר: ת.ד. 39061, מיקוד 9139001
קו השיעורים של דרשו
077-2222-666 או 4992*
ייעוץ לבני הישיבות
1800-20-18-18
דרשו אנגליה
020-8050-2615
אתר דרשו הוקם ונבנה לזיכוי הרבים וללא כוונות רווח על ידי עמותת דרשו
כל הזכויות שמורות. לתשומת לבכם: על כל התמונות המוצגות באתר חלים זכויות יוצרים ואין להשתמש בכל שימוש שהוא ללא היתר בכתב.

הנהלת אתר דרשו מודיעה בזאת על כוונתה לעשות שימוש ביצירות יתומות לפי סעיף 27א לחוק זכות יוצרים.
יצירות יתומות הן יצירות המופצות ברשתות החברתיות וברשת המקוונת ואשר בעל זכויות היוצרים בהן לא ידוע או לא אותר.
אנו עושים מאמצים מרובים על מנת לאתר את בעלי הזכויות, ולתת קרדיט הולם עבור השימוש ביצירות.
אם עשינו שימוש ביצירה שבבעלותכם בהתאם להוראות סעיף 27א לחוק, אתם רשאים לפנות בהודעה אלינו על מנת שנחדול מהשימוש בצילום
וזאת בכתובת הדוא''ל: [email protected]
Created by JewTech
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיותניגודיות
  • רקע בהיררקע בהיר
  • קו תחתי לקישוריםקו תחתי לקישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס
  • מפת אתרמפת אתר