. פירוש המילים 'פולסא דנורא' – מכה שמימית של אש
אחד העונשים המופלאים שאנו מוצאים בדברי חז"ל הקדומים הוא עונש 'פולסא דנורא', שפירושו ומשמעותו – "מכות של אש". כך מפרש רש"י בכמה מקומות: "מקלות של אור" (יומא עז.), "ניצוצות של אור אשטנצל"ש שהן עגולות כפולסא" (בבא מציעא מז.); "מכת מקל" (חגיגה טו.). גם בכמה מקומות בספר הזוהר הק' מוזכר המושג 'פולסא דנורא' כעונש לחוטאים. בגמרא אנו מוצאים מספר פעמים שעונש זה ניתן למלאכי עליון (חגיגה טו.), ואף לאליהו הנביא (בבא מציעא פה:), ושם רואים גם כן ש'פולסא דנורא' היינו מכה שמימית של אש
- פולסא דנורא משמש גם ככינוי לחרם ונידוי
לעתים כשמוזכר בחז"ל 'פולסא דנורא' הכוונה לחרמות ולנידויים, כפי שכותב רש"י (בבא מציעא מז.) על דברי הגמרא: "אי הוה לוי הכא, הוה מפיק לאפך פולסא דנורא – "…לשון שמתא קאמר ליה". וכך גם משמע מדברי הגה"ק ה'תוספות יום טוב' על המשנה (אבות פ"ב מ"י), שהכוונה שם לעונש 'פולסא דנורא' שהוא נידוי או חרם של תלמידי חכמים. גם בדורות האחרונים כשמצינו שגדולי ישראל ראו לנכון להעניש אדם סורר בעונש 'פולסא דנורא', לא היתה כוונתם להלקותו במכות של אש, אלא להחרימו ולנדותו מתוך הקהל. וכן משמע בגמ' בבבא מציעא (מז.) שכבר אז שימש צמד המילים 'פולסא דנורא' כשם מושאל למושגי חרמות ונידויים.
- שמו האמיתי של חרם פולסא דנורא הוא 'חרם כל בו'
שמו האמיתי של החרם המכונה 'פולסא דנורא' הוא 'חרם כל בו'. בספר כל-בו (דיני חרם) כותב המחבר נוסח ארוך על מי שעובר על תקנת חכמים וכדומה, ולכן בית דין רוצים להחרימו. הנוסח לכשעצמו הוא יותר מסתם נוסח חרם אחר, הוא מכיל גם נוסחאות של קללות והשבעות על כל מי שיעבור על תקנות מסוימות, כדוגמת חרם דרבנו גרשום, שמי שיעבור עליו ייענש חמורות. הנוסח מתייחס גם למלאכים שונים הממונים על המזלות ועל מזל האדם, וגם כולל בתוכו 'כל הקללות הכתובות בספר התורה'. הנוסח מקלל את מי שיעבור על החרם שימות, ומלאכי חבלה ישלטו בו וילקה במחלות ל"ע, ד' יצילנו.
- הפולסא דנורא שהוטל בפרשיית הבריכה בירושלים
בפרשיית ה'בריכה' בעיה"ק ירושלים שזעזעה את הציבור החרדי לפני עשרות שנים, הטילו חברי בית-דין הגדול שבירושלים של העדה החרדית, בראשם הגה"צ רבי פנחס עפשטיין זצ"ל ראב"ד, הגה"צ רבי דוד יונגרייז זצ"ל והגה"צ רבי ישראל יצחק רייזמן זצ"ל, חרם 'פולסא דנורא' על האנשים העומדים מאחורי הפעלת הבריכה. מקום הטלת הקללה לא ידוע עד היום, ויש אומרים כי היה זה בבית הכנסת בבתי ורשה, אך על עצם הטלת 'פולסא דנורא' אין חולק.
לאחר שלשת רבעי שנה, כשבועיים לפני הבחירות לראשות עיריית ירושלים, ראש העיר גרשון אגרון שלחם בעד הפעלת הבריכה, התמוטט ומת בחטף; מזלו של איש העסקים חיים שיף, שעמד מאחורי יוזמת הפעלת הבריכה, התהפך עליו זמן קצר לאחר הטלת ה'פולסא', ומאיש עשיר הפך לעני מרוד, הסתבך עם החוק ופשט את הרגל כאחד האביונים. כך גם כל אלו שידיהם היו מעורבות בפרשיית הבריכה המעורבת, לא סיימו בטוב.
- האם ה'חפץ חיים' הטיל פולסא דנורא על ליאון טרוצקי?
ישנן שמועות שמרן ה'חפץ חיים' זי"ע הטיל 'פולסא דנורא' על לאון טרוצקי שר"י, ראש המפלגה הקומוניסטית של ברית המועצות, אבל אין בסיס מוסמך לעובדה זו. המקורות אכן מציינים שמרן ה'חפץ חיים' ראה בטרוצקי זה קליפה איומה שמנסה לחבל בכרם היהדות, ולמרות שרבינו היה סמל ודוגמה לשמירת הלשון וזהירות ממחלוקת – הרי שכשראה צורך וחובה לנדות או להחרים אדם וראה בכך תועלת, לא היסס ועשה את אשר עליו לעשות, ואדרבה, הראה בכך לכולם שיש להעניש את רשעי ישראל ביד חזקה ובזרוע נטויה, למען ישמעו וייראו.
כפי המסופר, לא חלפו ימים רבים מאז הטיל עליו ה'חפץ חיים' 'פולסא דנורא', עד שבאורח פלא נפל מגדולתו, איבד את כל כוחו הפוליטי ותקופה קצרה לאחר-מכן גם חוסל בידי מתנקש. כאמור, אין לסיפור זה בסיס ברור.
(מתוך מאמרו של הרב יוסף מאיר האס)