מתי אשה פטורה מזימון ומתי אשה כן מחויבת בזימון?

ו' שבט- קצ"ט ה' - ט'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סימן קצ"ט סעיף ה'

- על מי מזמנים ועל מי אין מזמנים -

מדוע אונן לא מצטרף לזימון? | צירוף נשים ועבדים לזימון | צירוף קטן לזימון | האם יכולים לזמן לעצמם? | טעם הדבר שהנשים פטורות מזימון | זימון באנדרוגינוס וטומטום

אונן בחול, מבאר המ"ב, שהכוונה למי שמתו מוטל לפניו ומוטל עליו להתעסק בקבורתו, ולכן הוא פטור מכל המצוות וממילא פטור גם מכל הברכות ואינו מצטרף לזימון, ואונן בחול, הכוונה שמוטל על האונן לקבור את המת, ולכן הוא פטור מכל המצוות, אבל בשבת יש לו דינים אחרים כי לא מוטל עליו לקוברו בשבת.

המ"ב מוסיף, שאפילו לשיטות הסוברות שאונן יכול לברך אם רוצה, בכ"א לזמן לא יכול.


סעיף ו'
נשים עבדים וקטנים אינם מצטרפים לזימון של שניים אחרים, קטן כיון שאינו בר חיובא, ואשה ועבד אע"פ שהם בר חיובא, נשים אפי' שיכולות לזמן לעצמם, בכ"ז להצטרף עם שניים, לא, כי אין חברתם נאה, ואפי' שמדובר בבעל ובן ואמא, ובעבדים מבאר המ"ב משום פריצותא כיון שהום חשודים על זנות ועל משכב זכור, אבל לעצמם יכולים לזמן, וקטנים אינם מזמנים לעצמם.

נשים קטנים ועבדים לעולם לא יזמנו יחד, ויתכן שמדובר על קטנים שיכולים לזמן לפי השו"ע לקמן בסעיף י' שקטנים שהגיעו לעונת הפעוטות שיכולים לזמן, וכאן לא יזמנו יחד משום פריצותא, אלא עבדים עצמם, נשים לעצמם, והשו"ע מוסיף, שלא יזמנו בשם, כיון שצריך לזה עשרה זכרים בני חורין ולא נשים ועבדים.


סעיף ז'
נשים פטורות מלזמן, ומבאר המ"ב, שהטעם הוא, כיון שאינם מבינות את ברכת הזימון ולכן חז"ל לא הטילו עליהם חובה, אבל כשאוכלות עם אנשים והם מזמנים, היא חייבת לשמוע ולזמן איתם, ואין הכוונה שמצטרפת לזימון.


סעיף ח'
אנדרוגינוס שהוא ספק, מזמן למינו, אבל לא לנשים ולא לאנשים, כי אולי הוא זכר ואולי הוא נקבה, וזכר לא מזמן עם אשה, ואשה לא מצטרפת עם אנשים.


סעיף ט'
טומטום לא מזמן כלל גם עם מינו, מבאר המ"ב, שהטעם הוא, כיון שיכול להיות שהוא עצמו זכר וחבירו נקבה, ובשונה מאנדרוגינוס, שאם הוא זכר גם חבירו זכר, ואם הוא נקבה גם חבירו נקבה, וביחד הם יכולים לזמן.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים