עובדה מרתקת ביותר, הקשורה גם לתקופתנו, שמענו בהשגחה פרטית מכלי ראשון מהגאון רבי עמוס טבצ'ניק שליט׳׳א מרבני כולל חזון איש ומי שהיה קרוב ביותר למרן בעל הקהילות יעקב זי׳׳ע ולבנו מרן הגר׳׳ח שליט׳׳א.
וכך סיפר: לפני שנים רבות השתתפתי בשמחת חתונה, בה גם היה נוכח מרן שליט׳׳א. כשהרב ראה אותי, הוא אמר לי בחיוך: "מקודם היה כאן הגאון הגדול רבי דוב לנדא שליט׳׳א ושאל אותי שאלה יפה…" והמשיך רבינו לספר: "הוא שאל אותי האם משה רבינו הלך עם "המסווה' גם בשבת, או שהלך עם זה רק ביום חול (במאמר המוסגר נציין, כי ברבות השנים יצא ספר ״חידושי מורנו הגאון רבי דוב לנדא׳׳ למסכת שבת, מכתביו, ושם בדף י׳׳א ב' בהערה על דברי רש׳"י הוא מביא ספק זה).
שאלתי את רבינו שליט׳׳א, מספר הג׳׳ר עמוס, מה הרב ענה לו? והגר׳׳ח שליט׳׳א השיב בחיוך: "אמרתי לו כי יש כדמות ראיה מהזוהר, שכן…" והחל לומר את דברי הזוהר, אלא שמפני רעש התזמורת והמון האדם לא הצלחתי לשמוע – מספר לנו רבי עמוס בצער.
הדברים עוררו עניין בבי מדרשא, והג׳׳ר מאיר שטיגל שליט׳׳א (שערך בשעתו חלק משיעורי רבינו לירושלמי) אף כתב בזה דברי טעם בספרו שומר אמת עה׳׳ת פ' כי תשא. במשך השנים ניסו למצוא את הראיה, ללא תוצאות.
אבל – מסיים הג"ר עמוס – לאחרונה נמצאו דברי הזוהר, ממנו לכאורה הביא רבינו ראיה. הוא מופיע בפרשת שלח (קס׳׳ג א'), שם מסופר שבראשי חודשים שבתות ומועדים מתכנסים ראשי מתיבתא אצל משה רבינו, ומתחדשים שם חידושי תורה וכו', ומוסיף הזוהר הקדוש שרק את אהרן הם יכולים לראות ולא את משה, מפני שיש אותו מסוה פרוש על פניו ושבע ענני כבוד סביבו — עי׳׳ש בזוהר.
ואמנם הזוהר מיירי בגן עדן, אבל ההנהגה שם היא כמו שהיו מתנהגים פה כידוע. הפלא ופלא! ׳׳דברי תורה עניים במקום אחד ועשירים במקום אחר׳׳. (יש׳׳כ לידידנו הר׳׳ר שמואל רוזנברג שמסר לנו את הדברים).
(גיליון דברי שיח)