מצמרר לפתוח מיכלי תבלינים חדשים ואטומים ולגלות בתוכם "פינת חי"… עם כל הצמרמורת, מתברר שאי אפשר להאשים את המפעל. קשה עד בלתי אפשרי לשלוט בחרקים… הרב שמואל שטרנפלד מבד"צ העדה החרדית: חשוב שהציבור יגלה מודעות. לא לחינם אנו כותבים על המוצר: 'ראוי לבדוק לפני השימוש'…
למה אמור צרכן מן השורה לצפות, כאשר הוא קונה תבליני פפריקה וגריל עוף, כל אחד במיכל פלסטיק סגור, אטום באריזת ניילון (שרינק)? לבטח לא ל"תיבול" בנוסח פיקנטי רח"ל כפי שגילתה ד' מבני ברק. ד' קרעה את הניילון והשתמשה בתבלינים ללא חשש. בשלב מסויים, ביקשה להוציא כפית תבלין. היא פתחה את המכסה ולמראה התכולה, נכנסה להיסטריה… "בפנים רחשו זבובונים ויצורים חיים! ואני תיבלתי בהם בנדיבות תבניות עם עשרות כרעיים! כמובן שפנינו לשאול שאלת רב מה עושים עם העופות, אבל כולי עדיין צמרמורת", כתבה לנו.
ד' בדקה ומצאה כי שני התבלינים הם מתאריכי ייצור שעוד לא פג תוקפם. "שניהם היו באריזות חדשות וסגורות של 80 גרם. והדבר המוזר, כשפניתי לחברה – היה נראה שהם בקושי מגלים עניין. אמרו לי שישלחו לי פיצוי שאכן נשלח (שכמובן לא מכסה את הנזק). לא מובן לי מדוע החברה מגלה אדישות, ובכל מקרה חשוב להזהיר את הציבור!"
העברנו את תלונתה של ד' לכתובת הראויה מלכתחילה – בד"צ העדה החרדית, נותני הכשרות למוצר. המוצרים נאספו מביתה ונבדקו. "התברר שאלו פרפרים ולא זבובים, כנראה חסר לנו יידע בזואולוגיה… והבעיה מוכרת ובהיקפים גדולים. אמרתי לבד"ץ שחייבים לפרסם את עניין הנגיעות – והם אומרים שכתוב על הקופסה שצריך לברור לפני השימוש, ומי שלא התעניין בזה עד היום – הפרסום לא יעניין אותו", סיפרו לנו ד'.
הסיפור לא הסתיים: חלפו מספר שבועות, ד' נזקקה לתבלינים – וניגשה למרכול לממש את הזיכוי. "זה יישמע לכם הזוי! הפעם נתתי לבעלי לפתוח את הקופסה מחשש… ומה המשך הסיפור? הוא פותח וסוגר בבעתה! הכל מלא תולעים, יצורים. האם נפתחה פינת חי בקופסאות התבלינים? אני לא יודעת מה לעשות, קיבלתי פוביית תבלינים מטורפת!"
מיה: "המוצרים יצאו מהמפעל תקינים"
תבלינים מתולעים, הם לא בדיוק סיפור חדש. אבל העובדה שמדובר באריזות סגורות עם שרינק, ושהמקרה חזר על עצמו, ובתבלינים שונים שטרם פג מועד התפוגה שלהם, מעוררת בהחלט דאגה.
טל שגיא סמנכ"ל מכירות מיה אומר בתגובה: "לאחר בדיקה מעמיקה של התלונה אנחנו עובדים עם ספקים מאושרים וראויים עפ"י תקנים מחמירים, כל סחורה עוברת בדיקות ע"י מחסנאי ומבקר איכות, העבודה והאחסון נעשים עפ"י הוראות ונהלים מחמירים. אנו עובדים עם חברת הדברה בתדירות קבועה. יש לנו נוהל שירות לקוחות, לאחר בדיקת הדוגמאות הנמצאות אצלנו מתאריכי הייצור האמורים – לא נמצאו בעיות, המוצרים היו תקינים לחלוטין". "לגבי הטיפול בתלונה – שירות הלקוחות ענו במיידי, קיבלו את כל הפרטים, לא תמיד יש לנו צורך במוצר עצמו כיוון שיש לנו דגומאות מכל ייצור ולכן אנו לא מטריחים את הצרכן לשלוח לנו את המוצר. יש מקרים בהם נשלח פיצוי עוד לפני בדיקת התלונה כדי שהלקוח יקבל פיצוי במהירות האפשרית. לגבי פיצוי – אנו עובדים לפי סטנדרטים שנקבעו ומקובלים על רוב חברות המזון בארץ. אין באפשרותנו לפצות כל לקוח על עוגמת נפש".
לעצם התלונה, מסביר שגיא כי במוצרים כמו תבלינים וקטניות, באופן טבעי נמצאים ביצי חרקים (מקרוניות). "המוצרים עוברים טיפול טרמי שנועד להשמיד חרקים. המוצר עובר בדיקות ולאחר מכן נארז ונשמר בתנאים אופטימליים עבורו, האריזה סגורה עם שרינק למניעת נגיעות ממוצרים אחרים, אך גם זה לא יכול להיות 100% יעיל. לצערי מרגע שהמוצרים מגיעים לרשתות השיווק או לסופרים, אין אנו יכולים להיות אחראיים. אם המוצרים נחשפים לחום לאורך זמן, או הונחו במדף שלא נוקה, תלוע יכול לעבור ממוצר למוצר. מצב זה יכול גם לקרות בבית הלקוח הסופי. יחד עם זאת, אנחנו לוקחים אחריות על כל מוצרי החברה ודואגים לפצות את הצרכנים שלנו לא רק במוצר הנגוע אלא גם במוצרים נוספים".
נדבקים מהשכנים לספסל…
למען ההגינות, ועם כל אי הנעימות שיש בקניית מוצר נגוע – אכן, במצב הקיים ברשתות המזון, ובייחוד בצרכניות מסויימות שלא בדיוק מקפידות על נקיון והיגיינה סביבתית – קשה לצפות מהיצרן לשמור ולוודא שהמוצר יגיע לצרכן הסופי מבלי לחטוף נגיעות משכניו למדף התבלינים.
הרב שמואל שטרנפלד מנהל המעבדה לבדיקת חרקים בבד"צ העדה החרדית, מוסיף ומחדד: "אחננו מבצעים בדיקות של חומר הגלם במקום, אבל מדובר בבדיקה מדגמית. לא שייך לבדוק כל צנצנת, במפעלים גדולים, כמו מיה, בלתי אפשרי לשלוט בעניין הזה".
איך יש חרקים בקופסה אטומה? "ראשית, זאת לא אטימה מלאה, יתכן שהניילון התרופף בקצה, או שנפער חור קטן. שנית, גם אם האריזה היתה אטומה 100%, קורה שבתבלין הטחון היו ביצים. אם פרפרי עש הטילו ביצה, זה לא דבר שאפשר לזהות בבדיקה מדגמית. נגיעות סמויה יכולה להיות בשק מסויים או בתוך מכונת האריזה – אבל זה מקרה חריג. במקרה הנוכחי, בדקנו את המוצרים – ובמיכלים נמצאו זחלי עש. זה חרק שנמצא בכל הצרכניות והוא חודר דרך חורים זעירים לתוך המוצרים! בעקבות התלונה החוזרת, נבקש מהמשגיח לבדוק את הסיפור ולערב את אבטחת האיכות במפעל".
זה אומר שכל אריזת תבלין שקונים, כולל חדשה, כולל אריזות שרינק שנראות אטומות, צריך לחשוש וחייבים לבדוק עם הפתיחה?
הרב שטרנפלד: "אנחנו כותבים על המוצר, 'ראוי לבדוק לפני השימוש'. מבחינה הלכתית אינני יכול לומר שחייבים לבדוק, כי כנראה מדובר בדבר שאינו מצוי. (יש בזה דיון הלכתי, אם מצויה נגיעות של 2-3% לפחות, מה שבוודאי לא קיים במוצרים האלה). אם היתה נגיעות גבוהה בתבלין הזה, היינו מוצפים בתלונות וזה לא המצב. בסיכום: אין ספק שראוי לבדוק כל מוצר כולל חדש וסגור!"
עדכון: חברת מיה אכן פרסמה השבוע אזהרה מפני חרקים בפפריקה מרוקאית.
(יתד השבוע י"ב בשבט תשע"ט / גליון 357)